Chybějící světlušky

CD Fading Records – FAD 005  /2012/

Znáte rčení “za málo peněz, hodně muziky”? Tak tady je tomu přesně obráceně. Za cenu standardního alba dostanete 35 minut materiálu a to je z něj víc, jak třetina live. A v mizerné kvalitě k tomu. Ovšem co by fanoušek a sběratel neudělal pro svoji oblíbenou kapelu, že?

Na úvod mi dovolte krátkou rekapitulaci: skupina Locanda delle Fate vznikla v polovině sedmdesátých let a v roce 1977 debutovala velice pěkným a fanoušky italského art rocku ceněným albem Forse le lucciole non si amano più. Ještě téhož roku na podzim podnikla malé koncertní turné a z kraje toho následujícího natočila singl New York/Nuove lune. Dál se však stopa skupiny ztrácí a jako La locanda se na krátko objevuje až v roce 1980, s popovým eSPéčkem Annalisa/Volare un pò più in alto.

Po dlouhých letech nečinnosti se Locanda delle Fate připomněli v roce 1993 ofiko vydaným bootlegem Live (z výše uvedeného turné 1977), ovšem za návrat na scénu se dá považovat teprve album Homo homini lupus z roku 1999. Není špatné, ale s původní tvorbou Locanda delle Fate nemá prakticky vůbec nic společného a dál už je to historie poměrně nedávná. V roce 2006 se kapela sešla znovu ve studiu s cílem natočit desku, která by se stylově blížila debutu Forse le lucciole non si amano più, ale nějak to drhlo a tak zůstalo jen u zbožného přání. Po další vynucené pauze si Locanda zahrála na několika festivalech a v roce 2012 jí vyšla hned dvě alba najednou. První je live a obsahuje vystoupení z fesťáku Progvention 2010, druhé kompilací s dosud nezveřejněnými záznamy LdF. Dostala název The Missing Fireflies a nabízí čtyři kousky ze studia, plus tři koncertní ukázky z Tour 1977…

LOCANDA DELLE FATE (2017)

Necelé tři minuty dlouhá Sequenza circorale je jen instrumentálním předělem, ale zbylé tři, ve studiu zaznamenané kousky jsou bezva a všechny mají kořeny už v sedmdesátých letech. Písnička Non chiudere a chiave le stelle pochází z debutu Forse le lucciole non si amano più, ale tam ji nazpíval tehdejší kytarista Ezio Vevey a její nová podoba, s upraveným aranžmá a majestátním tenorem Leonarda Sassa se mi líbí o poznání víc.

Vrcholem mini alba jsou však teprve kompozice Crescendo a La giostra. Obě skladby skupina hrála už na výše uvedeném podzimním turné 1977, ovšem konečnou podobu jim vtiskla teprve tady a použila k tomu dokonce celou řadu původních inštrumentů. Jejich kompletní seznam je v bookletu CD a je to zajímavé čtení, nicméně nástroje jsou jedna věc, producent a studio druhá. Skupina se sice pokusila dosáhnou stejného zvuku, jako na Forse le lucciole non si amano più, ale z mého pohledu jde o současnou produkci odpovídající běžným standardům a žádnej návrat do minulosti se tady nekoná.

Tím samozřejmě nechci říct, že by ten zvuk byl nějak špatnej. Je prostě současnej a oběma skladbám rozhodně neublížil. Jsou to půvabně melodické, art rockově rozkošatělé kompozice prošpikované řadou instrumentálních vsuvek a na debutu by se určitě neztratily.

Tři koncertní ukázky z roku 1977 jsou spíš do počtu a posloužit můžou leda jako dokument doby. Před časem jsem se tady trochu rozepsal o právě z onoho turné pocházejícím záznamu Live a moc ho nepochválil, protože jeho zvuková kvalita je opravdu špatná a tyhle tři – byť pečlivě vyčištěné – kusy jsou na tom ještě o něco hůř. Z Non chiudere a chiave le stelle je tady jen minutu dlouhej fragment, pak se tu nachází nedokončená verze (v instrumentálním provedení) skladby Crescendo a celé mini album uzavírá z prvotiny pocházející Vendesi saggezza. Jenom doplním, že všechny tři skladby se natáčely na vystoupení v Teatro Alfieri di Asti, konaném 21. listopadu 1977.

Dvanáctistránkový booklet je ovšem prvotřídní a obsahuje spoustu zajímavého materiálu. Sleeve note v italštině i angličtině, podrobně vypsané sestavy a nástrojové obsazení (typy kytar a zesilovačů, rozměry činelů i se značkou paliček, přesný seznam všech klávesových nástrojů a pod), fotky z natáčení i nějakej historickej materiál v podobě novinovejch výstřižků. Nu a korunu tomu všemu nasazuje nádhernej obal…

Inu, co dodat. Studiovej matroš hodnotím čtyřmi hvězdami, ale skladbám z koncertu nemůžu dát víc, jak dvě. Průměr je tedy jasnej, ale i přes relativně nízké hodnocení mám z alba radost. Ostudu v mé italské sbírce dělat rozhodně nebude.

Studio
01. Crescendo (8:51)
02. Sequenza circolare (2:41)
03. La giostra (7:27)

04. Non chiudere a chiave le stelle (3:41)

Leonardo Sasso – vocals
Luciano Boero – bass guitar, acoustic guitar
Oscar Mazzoglio – Hammond B3 organ, Mellotron M 400, Yamaha Motif XS6, Roland V- Combo VR-760, Korg X50
Giorgio Gardino – drums, percussion
Max Brignolo – electric guitar
Maurizio Muha – piano, minimoog, Mellotron M 400

Live – Asti Teatro Alfieri 1977
05. Non chiudere a chiave le stelle (1:02)
06. Crescendo (4:31)
07. Vendesi saggezza (7:48)

Leonardo Sasso – vocals
Luciano Boero – bass guitar
Ezio Vevey – guitar
Oscar Mazzoglio – Hammond organ, keyboards, minimoog
Giorgio Gardino – drums, vibraphone
Michele Conta – piano, keyboards
Alberto Gaviglio – flute, guitar

The Missing Fireflies Book Cover The Missing Fireflies
Locanda delle Fate
Fading Records
2012
7
CD Fading Records - FAD 005 /2012/

2 názory na “Chybějící světlušky”

1. Jak už jsem napsal u recenze na desku Forse le lucciole non si amano più, je to příjemná hudba a docela se mi líbí. Crescendo je plné zvratů a zároveň italské zpěvnosti a melodičnosti. Velice povedená záležitost.

1. Čau Martine, děkuju za komentář.

Jako fanouška skupiny mě trochu mrzí, že už se jí na ten debut nepodařilo nikdy navázat, ale co už. Asi jí chyběl původní kytarista Ezio Vevey. Ten se sice podílel na desce Homo homini lupus z roku 1999, ale na té zas chybí typický vokál Leonarda Sassa. Dvě fungl nové skladby Locanda nahrála až na album Lucciole per sempre (2018) a na víc už se asi nikdy nezmůže. S ohledem na věk hudebníků pochybuju, že ještě přijdou s něčím novým…

Ovšem box Lucciole per sempre stojí za hřích a v budoucnu o něm snad něco napíšu.