11/3

CD Afrakà – CD PSA 2016   /2016/

Pape satàn aleppe je jedenáctým řadovým a zároveň třetím live albem neapolské rockové legendy Osanna. Vyšlo v roce 2016 a jeho těžištěm je materiál z v té době aktuální studiovky Palepolitana, ovšem došlo i na skladby staršího data a celou řadu specialit…

Koncert se natáčel 21. května 2016 ve Veroně, ale samotné album zahajuje titulní skladba Pape satàn aleppe, zaznamenaná v Italy Sound Lab studiu v Neapoli. Její název by mohl vzbuzovat jisté kontroverze, nicméně jde jen o verše z “Božské komedie” Danta Alighieriho. Samotná píseň je výborná, obsahuje hned několik chytlavejch nápěvů a stylově (rock s prvky středomořské lidové hudby) je to typická Osanna posledních let.

Koncertní set odšpuntujou dvě písničky z comebackového alba Taka Boom (2001). Hybné, rockové reggae Taka Boom a neméně skočná hitovka L’uomo. Skupina ji hraje ve verzi z roku 2001, ale její kořeny sahají až k o třicet let staršímu, stejnojmennému debutu. Následujících deset skladeb je z v té době aktuálního eLPíčka  Palepolitana (2015). Osanna ho odehrála téměř celé a ve většině případů ve stejném pořadí, jako na desce. Mám ji dobře naposlouchanou a protože kapela hraje na jeden zátah, bez nějakejch dlouhejch proslovů a rušivejch elementů, jde mi to dobře do ucha. Všechno to jsou (s výjimkou krátké básně Nasciarrà ‘nu ciore) pěkné, rockové písničky s příměsí středomořskejch lidovek, které dýchají uvolněnou, prázdninovou atmosférou. K mým nejoblíbenějším řadím svižné dupáky Michelemmà a Ciao Napoli, nebo krásně zpěvnou, propracovanou a na jazzovej základ naroubovanou Santa Lucia. Výtečné jsou rovněž důrazná  Palepolitana a melodickej šlágr Anni di piombo, u kterého si refrén “un concerto, una musica” pravidelně broukám spolu s Osannou…

První specialitkou je pocta legendám italského progresivního rocku, aneb krátká medley, složená ze skladeb Non mi rompete (BMS), Il banchetto (PFM) a Luglio, agosto, settembre nero (Area). Kapela ty tři písničky vtěsnala na plochu šest a půl minuty dlouhou a hodně zjednodušila, ale je to od ní milé a navíc, to lepší mělo teprve následovat. Folkově laděná Vorrei incontrarti je mojí nejzamilovanější skladbou od Alana Sorrentiho (LP Aria, 1972) a s Osannou si ji přišla zazpívat další osobnost neapolské hudební scény a Alanova sestra Jenny. Musím uznat, že nové, rockovější aranžmá písničce velice sluší a duet Lina Vairettiho s Jenny Sorrenti patří k nejlepším okamžikům celého vystoupení.

Koncert vrcholí překvapivou, ale o to zábavnější úpravou skladby Oro caldo (Fuje ‘ a chistu paese). Kapela z ní udělala pomaličku se táhnoucí, pravěké a foukačkou doprovázené blues Fuje Blues a myslím si že každej, kdo zná originální verzi z ní půjde do kolen. Ostatně, právě původní podoba písně následuje vzápětí a skupina do ní zakomponovala i nezbytnou představovačku všech zúčastněných.

A jdeme na přídavky. Melodickou, folkovou písničku se smutným textem Auschwitz napsal Francesco Guccini již v roce 1966 a beatová skupina Equipe 84 z ní udělala jeden ze svých největších hitů, ovšem cover od Osanny se mi líbí mnohem víc. Lino Vairetti je prostě Lino Vairetti a samotné skladbě prospělo i její rockovější aranžmá. Tečku za celým albem píše skočná a veselá pecka Il mare, kterou v roce 1979 nahrál na své sólové album Pino Daniele. Pino byl dalším hudebníkem z Neapole, který do své tvorby míchal prvky italské a blízkovýchodní lidové hudby a skladba Il mare Osanně padne, jako ulitá.

Koncert se nahrával v “Club Il Giardino” a reakce publika jsou velmi tlumené. Potlesk je slyšet jenom mezi písničkami, takže mě při poslechu nic neruší a díky soustředěnému a bezchybnému výkonu všech zainteresovaných to hraje, jak z partesu. Zvuk desky je opravdu prvotřídní a rozhodně netrpí nějakou přehnanou dynamickou kompresí. Moje cédéčko má necelých 77 minut a je tedy plné až po okraj, ale na trhu je rovněž rozšířená 2LP edice s nějakým materiálem navíc.

Hodnotit grafickou podobu CD by bylo taháním dříví do lesa, protože od Osanny posledních let je to pokaždé luxusní záležitost a člověk za svoje peníze dostane vždy něco extra. V tomhle případě rozkládací mini vinyl repliku s pěknou obálkou a naditým, 24 stránkovým bookletem. Ten je z kvalitního křídového papíru a obsahuje sleeve-note, kredity, text skladby Pape satàn aleppe a především spoustu, spoustu barevnejch fotografií.

01. Prologo  0:41
02. Pape satàn aleppe  4:08
03. Taka Boom  3:51