Den za dnem a jeden, jako druhý

CD RCA/Sony Music – 88697976962   /2011/

S v pořadí druhým, dlouhohrajícím albem italskejch Nuova Idea je to těžký. Po formální stránce se mu dá jen těžko cokoliv vytknout, ale posluchači ho nějak nepřijali a v první stovce nejlepších desek subžánru RPI (podle ProgArchives) bychom ho hledali marně. Fanoušci ho zkrátka přehlížejí, ale nemám jim to za zlé. Až donedávna jsem na tom byl úplně stejně…

Dlouhá léta mi ke štěstí stačilo eLPíčko Clowns (1973), které považuji za vrchol tvorby Nuova Idea. O ta předcházející dvě jsem se příliš nestaral a změnil to až nákup DVD Live Anthology, s archivem starejch televizních snímků v bonusové výbavičce. Právě raritní, černobílé záběry italské státní televize mě pobídly k tomu, abych se těm prvním deskám podíval blíž na zoubek a dal jim ještě šanci.

Rozporuplnej debut In The Beginning z roku 1971 je vcelku dostupnej, ale s albem Mr. E. Jones jsem docela narazil. Ještě před pár lety bylo tohle cédéčko běžně v nabídce, ale teď jsem nepochodil ani u největšího italského distributora. Nakonec jsem se musel spokojit s nákupem z druhé ruky, ale nelituju ani náhodou. Podařilo se mi sehnat velice pěknou vinyl repliku od Sony z roku 2011, kterou poslední dva týdny poctivě sjíždím. Pojďme si ji tedy společně trochu představit:

Koncem roku 1971 z Nuova Idea frnknul kytarista Marco Zoccheddu (aby založil kapelu Osage Tribe), kterého nahradil Antonello Gabelli a začátkem toho následujícího celá sestava napochodovala do studia, aby zaznamenala svoje druhé dlouhohrající album s názvem Mr. E. Jones. Docela si s ním vyhrála a nebývale ambiciózní, komplikovanou hudební složku zastřešila koncepční storkou o všedním pracovním dni jednoho kancelářského zaměstnance.

Kompletní album má čtyřicet minut a obsahuje devět, důmyslně pospojovanejch skladeb a nejenom to. Slyšet jsou tu také různé, příběh provázející zvukové efekty. Například zvonění budíku (na začátku a na konci desky), hluk velkoměsta, nebo tovární sirény oznamující začátek směny. Hudební složku tvoří nejen doznívající psychedelie, ale i živelnej a pořádně tvrdej hard rock s ostrými kytarami a kvílejícím hammond organem. Na své si tedy přijde nejen melodik, ale i fanoušek zemitého bigbítu ve stylu Deep Purple, nebo Uriah Heep.

Já mám pro strach uděláno a ostrej rock’n’roll si poslechnu s chutí, ale konkrétně na téhle desce mi sedí spíš skladby z opačného spektra. K jejímu nákupu jsem se rozhoupal především zásluhou chytlavé hitovky Mr. E. Jones, ovšem líbí se mi i bezprostředně navazující, jemně psychedelická Viaggio nel mondo dei sogni. Přestávka na kafe s cigaretkou – Fumo di una sigaretta – je sice krátká, ale o to příjemnější a zmínil bych ještě uvolněnou, britské Gracious připomínající Un altro giorno.

Na kolovrátkovité Un’ora del tuo tempo mě přitahuje především její interesantní instrumentální dohra, pochopitelně vyjma několika posledních pár vteřin. Sólo tam má totiž nějakej prastarej syntezátor a to jsou vám zvuky, jak ze středu Země. Ani jsem netušil, že moje sloupovky dokážou reprodukovat tak nízké frekvence a při krapet větší hlasitosti se barák rozklepe tak, až si začínám dělat starosti z pomyšlení, co si o mě řeknou sousedi.

Ze začátku to tak nevypadá, ale největší nářez nabídne až nejambicióznější skladba na desce, devět minut dlouhá a řádně propracovaná Illusione da poco. Kapela do toho mlátí jak hluchej do vrat, s mladickou vášní a temperamentem, ale celé je to jaksi kostrbaté a nesedí mi ani “zhulená” psychedelická vsuvka. Z kvílení hammondek, výkřiků nějakého šílence a břinkajícího klimpru na mě jdou chmury a neprospívá tomu ani silně přeexponovanej zvuk.

S ním je to vůbec složitý. Při porovnání s debutem jde sice o krok vpřed, ale jinak – žádnej zázrak. Technici to při nahrávání nejspíš přehnali s hlasitostí a dostali se až do červenejch čísel, protože zvuk je přehulenej, na mnoha místech silně zkreslenej a zážitek z muziky tím pochopitelně trpí. Mluvím o poslechu  přes reproduktory, se sluchátky na uších je to ještě horší. Možná, že na tom má podíl i můj remaster, ale nijak zvlášť dobře nezní ani originální vydání. Zkoušel jsem rovněž jiné zdroje a všechno to hrálo stejně na pytel…

Samotnej nosič však musím pochválit. Černě vyvedené cédéčko vypadá jak maličká gramofonová deska, i se středovým štítkem a drážkami pro přenosku. Rozkládací obálka je věrnou kopií původního vydání, s na první pohled nenápadnou, ale o to zajímavější koláží na přední straně. Booklet sice chybí, ale všechny podstatné informace a velkoformátová čb fotografie jsou vytištěné uvnitř.

Nebýt toho zvuku, tak sázím rovnou čtyřku, ovšem takhle musím tu jednu hvězduli sundat. Fanoušci starýho bigbítu by si však tuhle desku měli alespoň poslechnout, myslím, že stojí za to.

1. Svegliati Edgar – 3:25
2. Mr. E. Jones – 3:49
3. Viaggio nel mondo dei sogni – 5:29
4. Un’ora del tuo tempo – 5:30
5. Fumo di una sigaretta – 2:25
6. Illusione da poco – 9:07
7. Premio di una vita – 7:09
8. Un altro giorno – 3:02
9. Finale – 0:22

Giorgio Usai – organo Hammond, mellotron, sintetizzatore, sistro, clavicembalo, pianoforte, Fender Rhodes, voce
Antonello Gabelli – chitarra elettrica, sintetizzatore, voce
Claudio Ghiglino – chitarra elettrica, chitarra acustica, chitarra 12 corde, voce
Enrico Casagni – basso, voce
Paolo Siani – batteria, timpani, campana, congas, gong, voce

Mr. E. Jones Book Cover Mr. E. Jones
Nuova Idea
Ariston Progressive
1972
9
CD RCA/Sony Music – 88697976962 /2011/

3 názory na “Den za dnem a jeden, jako druhý”

1. Těší mě, že můj tip padnul na úrodnou půdu. Mám za to, že v roce 1972 se pořádná kapela bez hammondek ještě neobešla, to až později je začaly nahrazovat různé syntezátory. Předpokládám, že jsi to streamoval ze Spotify? Z toho to hraje bohužel ještě hůř, jak z mého CD, ale co s tím naděláme…

Piťo, děkuju za komentář.