Z archivu i živě

DVD Black Widow Records ‎– BWR 166 /2014/

Skupina Nuova Idea působila v letech 1970-1973, během nichž vyprodukovala tři velká alba a celou řadu singlů. Na italské scéně tedy patří k těm relativně zásadním a úspěšnějším, i když nikdy nedosáhla věhlasu souputníků PFM, Banco, Le Orme, nebo Formula 3. Po rozpadu skupiny se cesty jejích členů rozešly, ale prakticky všichni pokračovali v hudební kariéře a když nastala doba reunionů a comebacků, vrátila se (byť v notně pozměněném složení) i ona.

V roce 2010 se na trhu objevilo elpíčko Paolo Siani & Friends Feat. Nuova Idea ‎– Castles, Wings, Stories & Dreams (Black Widow BWR 131) s velmi zajímavým obsazením. Z původních členů skupiny se nahrávání zúčastnili kytaristé Ricky Belloni a Marco Zoccheddu, hráč na klávesové nástroje Giorgio Usai a – pochopitelně – bubeník Paolo Siani. Výše uvedené doplnilo pár exklusivních hostů (Mauro Pagani z PFM, nebo Joe Vescovi z The Trip) a také několik nových, nadějných tváří. Při příležitosti vydání alba bylo uspořádáno i několik koncertů a jeden z nich se stal základem DVD Live Anthology.

Vystoupení proběhlo 1. prosince 2012, v maličkém klubu “Il Giardino” ve Veroně a první čtyři věci pocházej z tehdy ještě aktuální placky Castles, Wings, Stories & Dreams. Z původních členů Nuova Idea je na jevišti jen bubeník Paolo Siani a teprve když se na něm objeví i kytarista Ricky Belloni (díky filmovému triku se tam najednou zjeví jako duch) a nadechne se k dlouhému, atmosférickému sólu, začne to dostávat ty správný grády. To už je na svém místě za klapkami i “Asterix” Giorgio Usai a následuje pecka za peckou – z debutového alba (1970) pocházející La mia scelta, z desky Clowns (1973) vybraná Un’isola a nekorunovaná královna večera, opět z debutu vyňatá Come, come, come i s parádním bubenickým sólem. Z desky Mr. E. Jones (1972) zazní jen Illusioni da poco a poslední tři skladby koncertu už jsou opět z novinkového alba Castles, Wings, Stories & Dreams. A to je všechno. Následuje představovačka, objímačka a finito.

Ne, že bych byl vyloženě zklamanej, ale pod názvem Live  Anthology jsem si představoval víc původních členů a víc skladeb z dílny starejch Nuova Idea. Při vší úctě k novému materiálu. Koncert je to navíc hodně komorní a zasloužil by si větší prostor a lepší atmosféru. Jevišťátko je tu doslova jak dlaň a v některých skladbách to vypadá, že se tam snad všichni ani nevejdou. Zvuk je v pohodě, i když jen ve stereu a obraz dobrej. Formát 16:9 se roztáhne pěkně na celej zobrazovač. Nechybí nějaké ty triky typu obraz v obraze, nebo barevné filtry a u těch prapůvodních songů se mi líbí prostřihy obsahující záběry ze starých televizních show. Ještě jedna poznámka – určitě bych chtěl slyšet víc skladeb z alba Clowns, jenomže Ricky Belloni to tenkrát nazpíval takovým způsobem, že už to po něm nedokáže nikdo zopakovat. Že už to ve svejch letech neutáhne Belloni je naprosto pochopitelné, ale na písničce Un’isola si vylámali zuby aj “náhradníci”  Andrea Calzoni s Robertem Tirantim. Ti v těch vejškách doslova trpí a já trpím s nimi…

Jako malej bonus jsou tu ještě dvě skladby z koncertu v Janově, který skupina odehrála 21. října 2011. Úvodní Clessidra pochází z placky Clowns (a tentokrát dopadly ty vokály o dost líp) a druhá Sara’ Cosi` vyšla na singlu v roce 1973. Ke konci písničky se na jevišti objeví i původní kytarista Nuova Idea Marco Zoccheddu, kterému sice přibylo něco vrásek a kil, ale hraje mu to furt báječně a jeho souboj s Bellonim patří k vrcholům obsahu DVD.

Další samostatnou kapitolu tvoří sedm archivních snímků italské televize z let 1971-1973 a zaplaťpánbu za ně. Po zvukové stránce to sice není žádná hitparáda, ale v tomhle případě jde hlavně o obrázky a ty stojej za čumendu. Mám tyhle staré záběry (jak z cyklu filmů pro pamětníky) rád, trochu mi připomínaj dětství. Jako haranti z chudejch poměrů jsme chodili docela vyhastrošení, ale na tyhle máničky v upnutejch tričkách a kalhotách do zvonu jsme neměli. Škoda, že ze skladby Come, come, come je tady jenom krátkej fragment, ale živé provedení Illusioni da poco  – dokonce s podporou mohutného symfoňáku! – je naprosto bezvadný. A líbí se mi i vychrtlej a grimasy házející Belloni v singlovce Sara’ Cosi`.

Posledními položkami v hlavním menu jsou fotogalerie a rozhovor s Paolem Sianim. Ovšem v italštině a bez titulků, takže pro našince celkem zbytečnost. Plastová krabka má klasickej DVD formát, pěknou obálku a osmistránkovej booklet s kredity a fotogalerií.

DVD Live Anthology bych doporučil především fanouškům Nuova Idea a italského rocku obecně, ale těm ostatním by nejspíš moc neřeklo. Koupil jsem si ho asi před třemi týdny, viděl čtyřikrát a líbí se mi, takže toho nákupu nelituji ani v nejmenším. Na druhou stranu podobně laděné, ale daleko výpravnější Tempo od kolegů z branže Osanna, nebo comebackový koncert legendárních Alphataurus se mi líbí víc. O Le Orme na Nearfest 2005 a záznamu festivalu Prog Exhibition 2010 ani nemluvě. Za tři.

Live at Club “Il Giardino”, Verona, Dec 1. 2012:
01. Un dono
02. Wizard Intro
03. Madre Africa
04. The Game
05. La mia scelta
06. Un’isola
07. Come come come
08. Illusioni da poco
09. Cluster Bombs
10. This Open Show
11. C’era una volta

Live at Teatro Verdi, Genova Sestri Pon. Oct 21. 2011:
12. Clessidra
13. Sara’ Cosi`

RAI Archives:
14. Come Come Come (Speciale 3 Millioni 1971)
15. Mr. E. Jones (Festival della Musica d’Avanguardia e Nuove Tendenze 1972)
16. Mr. E. Jones (Adesso Musica 1972)
17. Sara’ Cosi` (Tutto è Pop 1972)
18. Illusioni da poco (Senza Rete 1972)
19. Svegliati Edgar (Tu che ne dici? 1973)
20. Un altro giorno (Tu che ne dici? 1973)

All regions, aspect ratio 16:9, photo gallery, interview with Paolo Siani, total running time: 140 min.

Backing Vocals – Ottavia Bruno (tracks: 3,4,10)
Bass – Matteo Marini (tracks: 2,3,5-9)
Bass, Vocals – Enrico Casagni (tracks: 14-20)
Drums, Vocals – Paolo Siani (tracks: 2-9,12-20)
Electric Guitar – Paolo Vacchelli (tracks: 2-8)
Electronics – Alessandro Siani (tracks: 1,2,8,10)
Flute, Vocals, Acoustic Guitar – Andrea Calzoni (tracks: 3-7,9)
Guitar, Vocals – Antonello Gabelli (tracks: 15-18), Claudio Ghiglino (tracks: 14-20), Marco Zoccheddu (tracks: 14-18), Ricky Belloni (tracks: 4-6,12,13,19,20)
Keyboards – Paolo Tognazzi (tracks: 2-4, 6-9)
Keyboards, Vocals – Giorgio Usai (tracks: 5-9, 12-20)
Percussion, Drums – Matteo Tognazzi (tracks: 2-9)
Violin – Alessandro Graziano (tracks: 3,4,9)
Vocals, Bass – Roberto Tiranti (tracks: 3,4,6,8,9,12,13)

Live Anthology Book Cover Live Anthology
Nuova Idea
Black Widow Records
2014
DVD

4 názory na “Z archivu i živě”

1. Vďaka za ďalší pekný “článok” o talianskej progresívnej scéne. Veľmi si vážim Tvoju prácu, ktorú tu robíš a akým kultivovaným spôsobom referuješ o hudobnom dianí na Apeninskom polostrove.
    Ešte raz – ĎAKUJEM!!!

1. Ruměnec – neruměnec, ke chvále se přidávám s dovětkem, že právě tvůj nekonečněj italskej seriál mě přinutil tuhle scénu nejen číst, ale i poslouchat. A nádavkem rozpustit Klub přátel nepřátel italštiny, kterýho jsem byl zakladatelem, předsedou a jediným členem…