Hledání ztraceného času

CD  Black Widow Records ‎– BWRCD 058-2  /2001/

Album Anno Demoni je kompilací raritních a do té doby nezveřejněných skladeb Antonius Rex. Podle leadera skupiny, kytaristy a skladatele Antonia Bartoccettiho vyšlo už v roce 1979 (na privátní značce Musik Research), ale jde o informaci, která se nedá nikde ověřit. Ostatně, jak už bývá u kapely zvykem…

Skutečně dohledatelné jsou čtyři edice. Ta první, pětiskladbová, je od Musik Research a v limitovaném počtu 499 očíslovanejch kopií vyšla na vinylu, v roce 1991. Druhou, na CD, vydal o rok později label Mellow Records, ale pod chybným názvem Jacula. Další dvě vydání pocházejí až z roku 2001 a obě poslalo do světa vydavatelství Black Widow Records. To první na CD a druhé v balíčku vinyl, plus sedmipalec. Počet skladeb narostl z pěti na šest a k nim přibyly ještě dva bonusové tracky dalšího z Bartoccettiho projektů, Invisible Force.

Jako první jsem si do sbírky koupil prastaré cédéčko od Mellow Records, ale ty tři skladby navíc mi nedaly spát. Když jsem pak o pár let později narazil na vydání od Black Widow Rec. za dobrou cenu, neváhal jsem a pořídil si i to. V regále mám tedy obě existující CD verze a tak je mohu mezi sebou porovnávat. Obě jsou sice klasicky v plastu, ale ta starší má horší výbavu. Čtyřstránkovej booklet není nic moc a navíc obsahuje až příliš mnoho zavádějících informací, nicméně samotnej nosič hraje až překvapivě dobře. Zní opravdu autenticky a tak bych Bartoccettimu ten původ v roce 1979 docela věřil. Verze z roku 2001 má zmíněné tři skladby navíc a k tomu pěknej, dvanáctistránkovej booklet s biografií kapely (v angličtině) a několika barevnými fotografiemi. Hudba však prošla natolik důkladným remixem, že jsem mrkal na drát. Některé stopy jsou vytažené, jiné naopak výrazně potlačené a tak jsem měl chvílemi pocit, že poslouchám úplně jinou desku. Ovšem zvuk jako takovej je fajn a nezdá se, že by trpěl přehnanou kompresí.

Osm skladeb, s původem v letech 1972-1979. Téměř každá vznikla na jiném místě a v jiných podmínkách, ale albu jako takovému to nijak neublížilo a zní velmi sevřeně. Hudba je to vesměs docela temná, psychedelická a prodchnutá mystikou, ezoterikou a spiritualismem. Klidně by mohla posloužit jako hudební složka k nějakému obskurnímu, gotickému hororu ve stylovejch kulisách zříceniny “čórtovýho hrádu”. Strašidelnou atmosféru se kapela snaží vytvářet pomocí klávesových nástrojů, především chrámových varhan a sugestivního přednesu samotného Antonia Bartoccettiho. Jednoduchý, rytmický doprovod mají na starosti perkuse typu všelijakejch bubínků, zvonků, tympánů, basového bubnu, nebo gongu.

Úvodní Gloriae Manus na původním vydání chyběla a přesně splňuje vše, výše uvedené. Mohutnej sound chrámových varhan doplňují vyhrávky na piano a cemballo, za doprovodu jednoduchých bicích. Děsivou atmosféru se snaží navodit i efekt větrné bouře a hluboký přednes Antonia Bartoccettiho. Docela se to podobá materiálu z neoficiálního debutu Antonius Rex – Neque semper arcum tendit rex (1974) a může za to především silně zkreslenej zvuk elektrické kytary, použitý v několika stopách.

Následující Jacula The Witch je o něčem docela jiném. Jde o nejsubtilnější položku na desce a Bartoccetti ji složil už v roce 1971, ovšem v nahrávacím studiu zaznamenal až o tři roky později. Je to pěkná, melodická balada s dívčím vokálem beze slov a je to taková starší sestřička skladby Jacula Valzer, která se objevila na albu Tardo pede in magiam versus (1972) právě projektu Jacula. 

Nejdelší skladbou celé kolekce je dvanáct minut dlouhá Anno Demoni, která se vrací k sugestivní atmosféře z úvodu alba. Hlavní slovo mají především syntezátory, ale v pěkných vstupech se představí i elektrické housle Colina Coldweise. Jenomže, je to tak trochu kolovrátek a ta přepálená stopáž je na mě kapánek moc. Ovšem pobavila mě poznámka týkající se původu skladby, uvedená na obalu vydání od Mellow Records. V ní se píše “composed: 1973, recorded: 1978 Antonius Rex Tour – Brno”. Kapela sice někdy v letech 1978-79 opravdu absolvovala malé evropské turné, ale podrobnosti o něm se nedají nikde dohledat. Nicméně o tom, že by hrála v tehdejším, socialistickém Československu upřímně pochybuju a myslím, že to bude zas jedna z Bartoccettiho fabulací.

Nesporně největším úletem je čtvrtá Soul Satan. Chytlavá, elektro – pop – rocková písnička v diskotékovém tanečním rytmu a s primitivním doprovodem bicích Alberta Goodmana. Aspoň, že ta Bartoccettiho brutálně vyhulená basová linka je zajímavá a navíc ji sám principál korunuje i vynikajícím baskytarovým sólem. Jenomže ani v tomhle případě nejde o výjimku, protože skladby podobného typu už se objevily i na starších deskách Antonius Rex. Např. The Gnome na albu Zora (1977), nebo Witch Dance na LP Ralefun (1979). 

Hudební složka skladby Missanigra je opravdu jednoduchá a tvoří jen základní podkres pro Bartoccettiho vemlouvavej monolog. Jeho text se mi nepodařilo vypátrat, ale Antonius Rex obecně odsuzovali války, drancování přírodního bohatství, nebo závislosti všeho druhu. Tedy nejenom na drogách. Mimochodem, i tahle skladba měla být údajně natočena v Brně a zmínku o koncertě jsem našel i v biografii kapely, vytištěné v bookletu vydání od Black Widow.

Poslední skladbou na albu je mysteriózní a téměř osm minut dlouhá Ego sum qui sum. Záhrobní atmosféru a Bartoccettiho chmurnej monolog doplňují nejenom varhany, ale i elektrické housle, které jsou studenější jak berla Mrazilka.

Bonusové skladby Morti vident a 1999 Mundi finis jsou od dalšího z Bartoccettiho krátkodobejch projektů, kapely Invisible Force. Obě se nacházejí na singlu, vydaném v roce 1972 labelem UniFunk (UniFunk ‎– A.R. 02143) a podílela se na nich sestava, shodná s projektem Jacula. Tedy Antonio Bartoccetti, Doris Norton (pod pseudonymem Elisabeth D’Esperance) a Charles Tiring, které doplnil ještě bubeník Peter Mcdonald. Zmíněný singl je naprosto nedostupný a tak mají obě skladby velkou sběratelskou hodnotu, ale – na druhou stranu – nepřináší nic nového. Zaříkávačka Morti vident vyšla, byť v jiné úpravě, nejenom na ofiko debutu Jacula jako Praesantia domini, ale i na albu Zora skupiny Antonius Rex a to pod názvem Spiritualist Seance. Podobně je na tom i nejznámější pecka z portfolia Jacula / Antonius Rex, 1999 Mundi finis, která se v různých verzích objevila téměř na každém albu, které natočili.

Album Anno Demoni (spolu s LP Zora) považuji za to nejslabší z tvorby Antonius Rex, ale má svoje kouzlo a tak mu nemůžu dát méně, jak tři hvězdičky. Byť notně ošoupané a vybledlé. Pokud máte rádi mysteriózní bijáky a béčkové horory, zkuste i Antonius Rex. Možná, že se vám budou líbit…

SKLADBY:

CD bonus track:
1. Gloriae Manus (7:50)

Album (1979):
2. Jacula The Witch (2:48)
3. Anno Demoni (12:00)
4. Soul Satan (5:42)
5. Missanigra (4:55)
6. Ego sum qui sum (7:44)

CD bonus tracks:
7. Morti vident (3:52)
8. 1999 Mundi finis (3:21)

SESTAVA:
Antonio Bartoccetti – music, vocal, guitar, bass
Doris Norton – music, vocal, piano, synth
Albert Goodman – drums
Charles Tiring – electr. organ
Colin Coldweis – electr. violin 

Anno Demoni Book Cover Anno Demoni
Antonius Rex
Prog Rock
Musik Research
1979
LP
5
CD Black Widow Records ‎– BWRCD 058-2 /2001/

5 názorov na “Hledání ztraceného času”

  1. Chcem sa Ti poďakovať za prácu, ktorú tu odvádzaš na poli Rock Progressivo Italiano. Ako som už písal na inom mieste, včera mi dorazila biblia od Augusta Croceho. Niekto si povie – načo, veď je všetko na internete. Možno áno, možno nie. Na internete to mizne jedna radosť, rovnako ako naše profily a príspevky na facebúku, pretože niekomu zavadziame a nehráme s davom – to je tá dnešná “demokracia” podľa Denníka N a jednej Moniky…

    Je mi absolútne jasné, že pri kapelách, ktoré sú zahalené závojom tajomna, je veľmi ťažké dovolať sa objektívnych a zaručených informácií. Croce svoju publikáciu doplnil novými údajmi – do júla 2020. Pod heslom Antonius Rex a Anno Demoni je uvedené, že doteraz sa objavilo 6 vydaní, podrobnosti vynechám:
    1979 – LP – Musik Research;
    1992 – LP – Musik Research;
    1992 – CD – Mellow;
    2001 – LP – Black Widow;
    2001 – CD – Black Widow;
    2003 – CD – Black Widow.

    1. Ahoj a děkuju za doplnění. O vydání od Black Widow z roku 2003 jsem nikde nečetl, ale jak tak koukám na italianprog, maj ho tam. Ovšem je v tom trochu zmatek, protože ono katalogové číslo BWRCD 058-2 má moje CD, s datem na obalu 2001. Držím ho zrovna v ruce. A teď babo raď…
      Na některé otázky by mohla dát odpověď kniha Magister Dixit – La Leggenda Esoterica di Jacula e Antonius Rex, ale moc jsem toho o ní nenašel. Navíc i ona může obsahovat Bartoccettiho fabulace a smyšlené storky.

  2. Titul vlastním dlouhá léta, a tak jsem si jej zase pustil. Jo, popisuješ to přesně. Motivy jsou jednoduché, donekonečna opakované, sázející na strašidelnou atmosféru a temně znějící nástroje. Sem tam pěkná melodie. Kvalita rozkolísaná, tu trojku bych taky dal. Občas se deska poslechnout dá jako trochu bizarnější exotika. Giallo jako prase…

    1. Duchařské historky, obskurní horory, nebo mysteriózní detektivky já rád a s tím “giallem” jsi trefil hřebík na hlavičku. Přesně k takovému filmu by se podobnej soundtrack náramně hodil…
      Ta aura tajemna kolem projektů Jacula/Antonius Rex mě přitahuje. Téměř všechna jejich starší alba vyšla v limitovanejch nákladech, dnes jsou takřka nedohledatelná a posluchačská obec spekuluje – byla, nebyla? Doris Norton se navíc věnovala také elektronické hudbě, vydala několik sólovejch alb a později produkovala dokonce techno. Něco málo jsem si z toho pustil a je to fakt brutus.
      Anno Demoni je dobré album, ale AR mají aj lepší. Díky za koment.

Pridaj komentár