Jenghiz Khan – Well Cut, 1971

Mám rád hard rock! Táto hudba je mojou, takpovediac, celoživotnou láskou. Stále som presvedčený, že to najlepšie v tomto priečinku vzniklo v kolíske futbalu a za Veľkou mlákou. V mladosti som si však často kládol otázku, aká situácia bola v iných častiach sveta. Bol to výlučne patent Spojeného kráľovstva a USA? Zasiahol a oslovil tvrdý rock aj iné teritóriá? Bohužiaľ, mal som veľmi obmedzené možnosti, takže územia mimo týchto gigantov pre mňa zostávali veľkou neznámou. Vlastne, až nástupom internetu sa moje „tajné želanie“ naplnilo i splnilo – áno, ono to hard rockovo žilo v takmer celom svete. Som rád, že aj po takej dlhej dobe mám čo objavovať a môžem počúvať stále „nové“ nahrávky.

Istotne ste zažili na vlastnej koži, keď Vás po prvých tónoch daného diela zasiahol „Amorov šíp“ a Vy ste si boli načistom, že toto je kolekcia, ktorú si zamilujete. Stalo sa to aj mne, už viackrát. Jeden z tých „šípov“ má meno Well Cut, album skupiny Jenghiz Khan. Nemám žiadny merač a nerobím si nijakú štatistiku počúvanosti, ale toto dielo patrí určite k jednym z najpočúvanejších CD v mojej súkromnej zbierke.

Vynikajúci úvod. Pain má všetko, čo od štartu hard rockovej platne očakávam – napätie, myšlienku, pestrosť, jemnosť i tvrdosť – nádhera! A tieto atribúty sú ozdobou celej nahrávky. Kratučké bluesovky Campus A a B sú príjemným spestrením, pri tej druhej sa vžijem do úlohy „roztlieskávačky“. Medzi nimi tróni The Moderate, snažiaca sa tváriť ako balada, ale v konečnom vyznení je to riadna skala. Trojica nasledujúcich skladieb, pomalá kráska The Lighter, chytľavá rockovka Hard Working Man a akustický klenot Mad Lover, si ma totálne opantali. Sústavne ich pospevujem, dúfajúc, že ten „profesionálny“ výkon nikto nezačuje. Bože, neviem, aké máš so mnou plány, no ak je to v Raji zariadené tak, ako som sa cítil pri záverečnej desaťminútovke, ale nielen počas nej, daj mi ešte šancu!

Toto belgické dielo je pre mňa, ako to nazvať, výkladnou skriňou a dôkazom, že sa oplatí venovať hudobnej archeológii, ale aj čítať a učiť od rovnako zanietených fanúšikov. A hlavne, dať šancu aj ostatnému svetu – má čo ponúknuť. Hodnotenie? Z môjho pohľadu obrovské prekvapenie. Hoci má Well Cut na chrbte už vyše štyri krížiky, vôbec sa nehanbím, že som ho spoznal iba pred piatimi rokmi. Ako sa vraví, radšej neskôr, ako nikdy. V mojej súkromnej ankete „Objav“ a „Najlepší hard rockový album“ za rok 2011!

01)  Pain  (Friswa/Kenroll) 7:38
02)  Campus A  (Friswa/Kenroll) 1:16
03)  The Moderate  (Brean/Kenroll) 4:07
04)  Campus B  (Friswa/Kenroll) 1:32
05)  The Lighter  (Pierre Kenroll) 5:06
06)  Hard Working Man  (Friswa/Kenroll) 4:40
07)  Mad Lover  (Brean/Kenroll) 3:05
08)  Trip To Paradise  (Brean/Kenroll) 10:00

Originally released April 1971 as Barclay Records (Belgique) 920 313
Produced by Eric Vion

Pierre Rapsat – bass, lead vocals
Big Friswa – guitar, vocals
Tim Brean – organ, piano, harpsichord, vocals
Chris Tick – drums, percussion, vocals

Ďalšie informácie o albume na Discogs.

Well Cut Book Cover Well Cut
Jenghiz Khan
Barclay Records
1971
8
CD - Won-Sin Music Company, 1994

5 názorov na “Jenghiz Khan – Well Cut, 1971”

1. Tuhle desku mi před několika lety doporučoval kamarád, dostal jsem se k tomu nyní, skupina nese jméno mé oblíbené historické postavy. Hudba je velice solidní bigbít s bluesovým základem a dobrým zpěvem. Velice rád jsem si o desce přečetl. Díky za seznámení.

2. Souhlas. Album taky řadím mezi ty, co udržují můj zápal pro výzkum a nadšení pro daný žánr. Že dílo takových parametrů téměř upadlo v zapomnění, může vysvětlovat snad jedině absence kontraktu s významnějším vydavatelstvím, jak bylo typické pro (nejen) belgickou rockovou scénu té doby.