Dyin’ Breed

Slovenská southern/hard rocková skupina z Bratislavy, ktorá vznikla v roku 2013. Vo svojej tvorbe nezaprie, že jej členovia sú odchovaní hard a southern rockom; z čias, keď tieto žánre valcovali hudobné rebríčky. Názov je odvodený od štúdiovej platne a vlastne aj titulnej skladby Last Of A Dyin’ Breed (2012), ktorú má na svedomí stále aktívna ikona južanského rocku – kapela Lynyrd Skynyrd.

KRÁTKA HISTÓRIA
Jej základy boli položené vo februári 2013, kedy sa dali dokopy dvaja gitaristi – Patrik Kriššák a Ján Molnár. Obaja mali silnú túžbu založiť vlastnú formáciu, skladať a hrať svoju muziku. Spojila ich náhoda – internetové priateľstvo Jána s Erikom Kriššákom, Patrikovým bratom, členom bratislavských skupín Žalman Brothers Band a nedávno znovuobnovenej Radio Luxembourg, ktorý začínajúcim strunobijcom podal pomocnú ruku. Pri hľadaní vhodných spoluhráčov im prisľúbil výpomoc na bubeníckej stoličke, nakoniec z toho bolo stále členstvo. So spevom a basou to také jednuduché nebolo a zabralo to 3 mesiace. Po vyskúšaní niekoľkých adeptiek a adeptov sa zostava skompletizovala, keď sa k nim pridali manželia Madarasovci – speváčka Michaela a basgitarista Samuel. 5. jún 2013 tak možno brať za zrod prvej oficiálnej zostavy Dyin’ Breed.

dyin_breed_foto

Kompletná formácia začala skúšať a písať vlastný materiál. Postupne do svojho repertoáru zaradila prevzaté skladby Sunshine Of Your Love (Cream), Smoke On The Water (Deep Purple), Somebody To Love (Jefferson Airplane), Kingdom Come (Sir Lord Baltimore), I’ll Be Creeping (Free), Swimmin’ In Quicksand (Black Oak Arkansas), Simple Man, Lend A Helpin’ Hand, Sweet Home Alabama (Lynyrd Skynyrd), Hard Sun (Eddie Vedder). Medzi prvými piesňami z vlastnej dielne boli: Zlodej vzdušných zámkov, Soul Is Full Of Empty Words, Don’t Loose The Meaning, Marijuanaut, The Epic Battle, Blood Countess

Koncertná premiéra Dyin’ Breed sa uskutočnila 27. novembra 2013 v bratislavskom klube Rock OK. Nasledovali ďalšie akcie, zväčša v hlavnom meste.

dyin_breed_frontVo februári 2015 sa začalo pracovať na debutovej platni v štúdiu Famous Factory Records, Hlohovec, kde pod dohľadom zvukára Roberta Vavrinca dostala konečnú podobu. 25. augusta 2015 vyšla elektronická verzia albumu Soul Is Full Of Empty Words a o mesiac neskôr, 24. septembra, aj CD. Všetko si skupina financovala sama, o obal sa postaral gitarista Ján Molnár. Nahrávka obsahuje 9 autorských skladieb Dyin’ Breed, z ktorých je iba jediná v rodnom jazyku – Zlodej vzdušných zámkov, ostatné v angličtine. Podľa ich vlastných slov: „…garážový underground, melodický spev, originálna várka riffov, zbesilé tempo a nekonečné gitarové orgie…“

Žiaľ, materské povinnosti neumožnili Michaele Madaras pokračovať s muzikou, preto aj s manželom ukončili svoje pôsobenie v kapele. Chalani to však nevzdali a Ján dotiahol svojich parťákov z punkového „bočáku“ Cojones – Adama Rosinského (basa) a Romana Šovčíka (spev). Personálne zmeny sa udiali počas septembra 2015. Určitý paradox – vydaním prvého albumu sa vlastne začala písať druhá etapa Dyin’ Breed. Nový spevák a basgitarista si svoju premiéru odkrútili 15. marca 2016 v bratislavskom podniku Praotec Music Bar.

V súčasnosti skupina príležitostne vystupuje a pracuje na nových skladbách…

Na záver dám priestor Jánovi Molnárovi, ktorý bol ochotný podeliť sa o svoje spomienky na začiatky Dyin’ Breed (január 2017):
„Píše sa rok 2012. S bubeníkom Erikom Kriššákom som sa poznal z internetovej stránky Progboard (2010/2011). Keďže bol z Bratislavy a ja akurát čerstvý prvák na výške, pozval ma na koncert Žalman Brothers Band, ktorý sa konal 6. októbra v Dúbravke, v pizzérii Saratov. Bavili sme sa o hudbe a ja som mu povedal, že by som si tu chcel založiť kapelu. Odpovedal mi, že aj jeho brat Patrik má rovnaké plány, ale nedarilo sa mu a skúšky so Žalmanmi ho nenapľňali. O pár mesiacov, 23. februára 2013, mali Žalmani koncert na rovnakom mieste, a tak ma Erik opäť pozval a dotiahol aj svojho brata. Po vystúpení sme sa dali s Patrikom do reči. Išlo o to, že sme obaja chceli založiť skupinu a hrať hlavne svoju hudbu – ja v duchu starého hard rocku a on southern rocku. Prekvapilo ma, že poznal kapely ako Cactus či Sir Lord Baltimore. A tak sa to všetko začalo…

Ako bubeník sa pridal Erik, no s ostatnými to bolo ťažšie. Na prvých skúškach sme nacvičovali Sweet Home Alabama a Kingdom Come. Myslím, že aj Cocaine a Satisfaction, ale tie sme nikdy nedotiahli do konca. Patrik chcel speváčku, ale prvé dievča zo seba nevypustilo ani tón. Basgitarista Braňo Bujnovský z kapely Radio Luxembourg nám povedal, že nevieme hrať. Druhý basák bol zasa v štýle takých tých profesionálov na svadby, známych zo stanice TV Senzi – nechal nás po prvej skúške. Potom sa objavil basový gitarista z amatérskej kapely Kazateľ 100 a speváčka Barbara Lichtman, ktorá pôsobila v nejakých gotických spolkoch. Táto zostava vyzerala nádejne, ale, bohužiaľ, nevydržala…

Mark 1. prišiel neskôr. Šťastie sa na nás usmialo, až keď sme stretli Michaelu a Samuela Madarasovcov, s ktorými v lete 2015 vyšla prvá nahrávka Soul Is Full Of Empty Words. Hneď po vydaní nás kvôli novému životu pod srdcom Mišky opustili. Do tohto momentu hľadal členov kapely výhradne Patrik. Rozpad ma strašne zamrzel, tak som dotiahol kamarátov. Boli to Roman „Šovo“  Šovčík (spev) a Adam Rosinský (basa), s ktorými hrám aj v punkovej kapele Cojones. Predsa len, je to iné hrať s kamarátmi ako s kvázi cudzími hudobníkmi. Teraz pracujeme na nových skladbách…“

dyin_breed_foto2

A ešte krátke vyjadrenie Patrika Kriššáka (marec 2017): „Nechápem, prečo si všetci myslia, že som chcel v kapele speváčku. Mne to bolo jedno, ale žiadny chlap nemal záujem…“

ZLOŽENIE SKUPINY