The Doors

Keby sa v polovici 90. rokov niekto prechádzal pomedzi  nezávislé študentské hudobné prostredie, kde po garážach hrali svoju muziku pankáči, metalisti, bluesmani, kadejakí rockeri a pod., možno by ho prekvapilo, že bez ohľadu na príslušnosť, mnohí mladiství hudobníci i poslucháči uznanlivo, často nadšene vítali produkciu americkej kapely The Doors. V dobách, kedy USA ovládalo hnutie Hippies prinášala hudbu temnú, melancholickú, ponurú… Nečudo, že kvôli tejto snahe pádlovať proti prúdu kapelu zamietli aj usporiadatelia festivalu Woodstock. Aj tak je dodnes jednou z najoriginálnejších a najlepších rockových kapiel, aké kedy drali svetové pódiá. A nie je to len preto, že mala frontmana z radov charizmatických vodcov fanatických davov, istého Jima Morrisona.

Kapela zosobňujúca isté vstupné otvory vznikla v roku 1965 v Los Angeles. Jim Morrison, typický puberťák namýšľajúci si, že je básnik a na jeho bedrách leží všetka dekadencia sveta i priľahlej slnečnej sústavy, spojil svoj osud s Rayom Manzarekom (klávesy), kde inde, ako na škole. Začala sa kariéra skupiny Rick & The Ravens, kde hral ešte Rickov brat, Patty Sullivan (basa) a tiež bubeník John Densmore.  Nahrali spolu demo a zmenili si názov na The Doors (má svoj „origin“ príbeh, váľa sa kade-tade po internete, kto ho nepozná, nech skúsi zadať do googlu meno Aldous Huxley, prípadne William Blake). Následne odišli „brat“ Manzarek i Sullivan a prišiel gitarista Robby Krieger. Tým sa personálne rošády skončili.

Štvorica talentovaných mladíkov vytvorila originálnu nástrojovú úderku, predsa len spev-gitara-bicie-klávesy nie je práve vysoko frekventovaná, tobôž obľúbená, rocková kombinácia. Klubové hranie z kapely urobilo miestne hviezdy. Electra Records s nimi preto podpísalo zmluvu a v roku 1967 vyšiel ako debutový album The Doors, tak niekoľko singlov, z ktorých určite každý pozná aspoň Light My Fire. Pesničky kapely boli už v tom čase chytľavé, niektoré priam hypnoticky dlhé (The End), a predsa nešlo o spotrebnú rádiovú muziku. To potvrdil neuveriteľný album Strange Days, jedno z najatmosférickejších hudobných diel všetkých čias. Asi by bolo fér dodať, že na štúdiových nahrávkach kapely sa zjavujú viacerí štúdioví basgitaristi. Na koncertoch basu v pohode nahradili klávesy, ale v štúdiu to šlo predsa len lepšie s basou.

Jim Morrison sa stal hviezdnym lídrom, jeho pódiová šou mala schopnosť davovej hypnózy, zároveň sa stal priekopníkom v stretoch so zákonom. Dňa 9. decembra 1969 na koncerte v New Havene bol uväznený potom, čo ho najprv zbil policajt v zákulisí a uprostred vystúpenia ho predstavitelia zákona stiahli priamo z pódia, nakoľko predvádzal rôzne naturálne obscénne triky.

Tretí album niesol meno Waiting for the Sun a vyšiel v roku 1968. Kapela intenzívne koncertovala, čo si, spolu s drogami a alkoholom, začalo vyberať svoju daň. Ožratý Morrison sa na pódiu začal správať naozaj nemiestne, zatykače na seba nedali dlho čakať a zvyšok osadenstva z toho začal byť dosť roztrpčený. Navyše, album The Soft Parade z roku 1969 prepadol i u kritiky.

Ďalší album, Morrison Hotel, z roku 1970 priniesol výraznú zmenu v hudbe kapely. Priľnutie k blues krásne dokumentuje i ďalší album Absolutely Live z toho istého roku. Kapela vystúpila na festivale Isle of Wight a svoje posledné koncerty odohrala v decembri toho roku.

Totálne vyčerpaný Morrison ďalej nevládal, album L. A. Woman z roku 1971 je však jedným z najlepších, aké kapela vyprodukovala. Jim bol jednou z najvýraznejších osobností modernej hudby a jeho tragický skon 3. júla 1971 zapríčinil, že nedostal šancu vstať a pokračovať vo svojej hudobnej púti ďalej.

Kapele slúži ku cti, že sa nezložila a skúsila pokračovať. Iný spevák neveštil nič dobré, nuž sa spevu zhostili ostávajúci členovia The Doors. Albumy  Other Voices (1971) a Full Circle (1972) vôbec nie sú zlé, ale dobová „morrisonovská“ smútočná vlna k nim však bola krutá. Kapela to zabalila v roku 1973.

Krieger s Densmoreom založili The Butts Band. Manzarek skúsil sólovú kariéru (mal i skupinu Nite City).

V roku 1978 však trojica dohrala muziku k nejakým starým nahrávkam Morrisonovej poézie a album An American Prayer sa stal hitom. Pod hlavičkou The Doors zahrali aj v roku 1993, keď ich uvádzali do siene slávy. Zahrali aj v roku 2000, ale v roku 2002 sa Krieger s Manzarekom dostali do sporu s Densmoreom, ktorý nesúhlasil, aby obnovili kapelu. Preto až do roku 2013 fungovali pod hlavičkou Manzarek-Krieger. Prvý menovaný zomrel 20. mája 2013 na rakovinu. Krieger sa pomeril s Densmoreom a 12. februára 2016 zahrali spoločne na benefičnom koncerte pre Raya.

Azda dodám už len to, že v posledných desaťročiach vyšlo množstvo archívneho a koncertného materiálu od skupiny, pretože dojná krava formátu The Doors sa rodí výnimočne a dnešná biznis doba nepozná zľutovania, nieto ešte cti.

1. The Doors (1967)
  2. Strange Days (1967)
  3. Waiting for the Sun (1968)