„Súdny deň“ 1. etapy Faithful Breath

Nemecká skupina Faithful Breath, založená roku 1967, má zaujímavú históriu a vďaka hard & heavy albumom, ktoré zaznamenala v 80. rokoch minulého storočia, ju možno nájsť vo všelijakých tvrdších encyklopédiách. Začiatky však boli úplne iné a prvé 2 štúdiovky ponúkajú progresívnu porciu rocku. Debut Fading Beauty (1974) sa z časti nahrával aj v kolínskej katedrále. Ja však upriamim pozornosť na dvojku.

Po personálnych výmenách, ktoré sa udiali po vydaní prvej LP, kapela v priebehu rokov 1977-1978 pripravila jej nasledovníka, dielo Back On My Hill, ktoré bolo pripravené na vydanie už v januári 1978. Dokonca ho predstavila aj na rozhlasovej stanici WDR2, avšak problémy s vydavateľskou firmou Alladin zapríčinili, že jeho oficiálne vydanie sa neustále odsúvalo. Nakoniec album vyšiel až v roku 1980 zásluhou Sky Records.

Ako som spomenul v úvode, bavíme sa o progresívnej nahrávke, spievanej v anglickom jazyku. Odštartuje ju titulná balada, ktorá ma totálne pobláznila už pri prvom kontakte a úplne som jej podľahol. Vyzdvihnem skvelý výkon speváka Jürgena Renfordta, jeho vokál je ozdobou LP. V Keep Me Away sa poriadne pritvrdí, akoby sa kapela pripravovala na budúce hard rockové časy. V trojke sa koncepcia platne vráti k zasnenej atmosfére z úvodu. Samotný názov skladby, This Is My Love Song, môže vyvolávať dojem, že pôjde o obyčajný gýč. Dovolím si tvrdiť, že tomu tak nie je. Pre zaujímavosť, pieseň mala u hudobných fanúšikov veľmi pozitívny ohlas. Na rádiu WDR, kde dlhé roky prebiehala týždenná hitparáda pod názvom Schlagerrallye, ju svojím hlasovaním posunuli štyrikrát na 1. miesto a v celkovom bodovaní za rok 1980 obsadila 7. priečku, čo je v konkurencii, akú predstavovali napr. ELO, Styx, Pink Floyd, Queen, Rainbow a ďalší, určite pekný úspech.

Stick In Your Eyes pokračuje v načatej atmosfére. Táto pieseň vyšla už v roku 1977 na A strane singla, béčko ponúklo Back On My Hill. Vlastne, okrem záverečného 17-minútového eposu Judgement Day, sa aj ostatné skladby objavili na malých platniach. A Súdny deň? Ako sa na takú dlhú stopu patrí, prinesie všetko možné – zmeny tempa, pokojné a rýchlejšie pasáže, kľudnejší i vypätý vokál, jednotlivé nástroje sa vybláznia do sýtosti, na svoje si prídu milovníci mellotronu i symfonického rocku. To však platí pre celú LP.

Za Back On My Hill vzdávam Faithful Breath poklonu – veľmi pekné dielko! Myslím, že by mohlo osloviť priaznivcov takých spolkov, akými sú napr. Barclay James Harvest, The Moody Blues, Fantasy, Spring… Po jeho zverejnení však prišlo k obrovským zmenám. Hneď traja hudobníci sa rozhodli pre odchod; klasicky vzdelaný klávesista Manfred von Buttlar, bubeník Jürgen Weritz a spevák Jürgen Renfordt. Basák Horst Stabenow a gitarista Heinrich Mikus, obaja zakladajúci členovia skupiny, pribrali nového bicmena a svoj hudobný kompas nasmerovali na hard rock a heavy metal, čím  vlastne započali 2. etapu histórie Faithful Breath.

1. Back On My Hill (5:38)
2. Keep Me Away (3:54)
3. This Is My Love Song (2:54)
4. Stick In Your Eyes (4:41)
5. Judgement Day (16:54)

Jürgen Renfordt – vocals, backing vocals
Heinrich Mikus – guitar, backing vocals
Manfred von Buttlar – keyboards
Horst Stabenow – bass
Jürgen Weritz – drums

Back On My Hill Book Cover Back On My Hill
Faithful Breath
Prog Rock, Symphonic Rock
Sky Records
1980
5

9 názorov na “„Súdny deň“ 1. etapy Faithful Breath”

1. Tak tenhle pojem – Faithful Breath – jsem neslyšel přes dvacet let. Jako teenager jsem kapelu někde zaznamenal (ale jestli i slyšel, těžko??), to je jako nějaké dejá vu 🙂 úplně se mi to vrátilo. Díky!!!

2. Skupinu Faithful Breath znám jenom velmi letmo a prvně jsem se s ní setkal někdy v polovině osmdesátejch let. Tenkrát mě to její album nezaujalo (dnes už ani nevím, které to vlastně bylo) a tak jenom prosvištěla kolem. Asi dva roky nazpátek jsem se hodně zajímal o debut Fading Beauty, kterej jsem vyštrachal v jednom obchodě. Několikrát jsem si ho poslechl, ale nakonec nekoupil. Ovšem pořád ještě ho maj.

Pito, díky za recku a dodám, že obě tebou vybrané skladby jsem si poslechl s velkou chutí. Mellotron v Judgement Day je božskej a tohle já vážně rád. Moc rád.

3. Back On My Hill je náramně povedená deska nevyzpytatelný kapely… po vydařeným symforockovým debutu Fading Beauty a tomhle odkládaným klenotu mně Faithful Breath následujícíma titulama Rock Lions a Hard Breath připravili jedno z největších rozčarování, co jsem kdy s muzikou zažil…

4. Je pravda, že jsem ranou tvorbu FAITHFUL BREATH poznal až dlouho po té metalové. HM klasika Gold ‘n’ Glory nedovolila uvěřit, že ten starý art rock je tatáž kapela.
    Ale v rockové historii je takových případů hodně, kdy se prvopočáteční psycho progresivita transformovala přes hard rock do heavy metalu. Pokud si poslechnete začátky takových GRAVESTONE (tam i celá alba 1979 a 1980), SCORPIONS (první singl z roku 1972 byla čistá psychedelie, vydáno na kompilaci Psychedelic Gems 2), debut UFO (opět psychedelie), debut KROKUS, (čirý art/prog), JUDAS PRIEST (singl z 1971 je skvělá heavy psychedelie), tak zjistíte, že šlo o jeden z modelů vývoje kapel 60./70. let co přežily do osmdesátek.