Steve Miller Band – Children Of The Future (1968)

Steve Miller Band je kapela více tváří a poloh. Bohužel, více lidí ji zná prostřednictvím jejich ryze komerční tvorby osmdesátých let (Abracadabra bylo k dostání i u nás na vinylu) a o jejich začátcích se toho ví docela málo. Jinými slovy, kdo objevil tuhle kapelu koncem šedesátých let, jen těžko se mohl srovnat s tím, co kapela nabídla v osmé dekádě. Aniž bych chtěl skupinu nějak výrazněji srovnávat, je zde téměř podobná situace jako např. u Queen. (Kdo poslouchal jejich hardrocková alba, ten se asi těžko vyrovnal s tím, kam kapela dospěla rovněž v osmdesátých letech).

Steve Miller Band jsem objevil přes několik singlů a známý Beat-Club a jejich hudební pojetí koncem šedesátých let se mi líbilo. Proto jsem ve snaze mít jejich „zástupce“ albového odkazu ve své sbírce sáhl hned po jejich debutu…

CHILDREN OF THE FUTUREMalá nukleární vichřice, konec světa a civilizace… Tak bych nazval příšernou kakofonii změtí tónů a deformovaných zvuků v úvodu s dlouhým dozvukem, nad kterým zaskřehotají rackové. S dlouhým astrálním tónem přichází akustická kytara a tenký vokální projev ve sférické výšce. Dále přicházejí bicí, velebné hammondky a vokální party nabývají na rozsahu.

PUSHED ME TO IT – Tohle jsou šedesátá léta psychedelie v americkém balení. Písničkářsky znějící song se rozestře na všechny světové strany a akustické kytary nabývají na hutnosti. Smysl pro dramatické vyznění a práce s dynamikou je zajímavě propracovaná. Zdá se, že Steve Miller a jeho kumpanie mají jasnou představu o své koncepci, což zdaleka nebývá na prvních albech pravidlem.

YOUVE GOT THE POWEROpakující se motiv skladbě dominuje a na ni se nabaluje další téma melodického ražení rozvíjející harmonickou strukturu. Překvapivě krátké, ale způsob aranžování umožňuje volně přecházet z tématu do tématu a ústrojně propojovat skladby za sebou jako v koncepčním pojetí suitové kompozice.

IN MY FIRST MINDTrochu mám pocit, jako bych poslouchal některou pasáž z Pink Floyd na albech Meddle nebo Obscured By Clouds. Je tu ovšem přítomen mellotron, který posouvá psychedelické vize do majestátního soundu Moody Blues a raných King Crimson. Tady se ale cíleně „neopisovalo“. V dané době King Crimson ještě nevydali jejich první album a Pink Floyd se nacházeli daleko před zmíněnými alby. Náladotvorné, kontemplativní hudební obrazce navozují atmosféru nekonečna a snění, vzdalujíc posluchače od vietnamského traumatu Ameriky dané doby. Oproti takovým Hawkwind, kteří v Británii startovali také až po Steve Miller Band, zde není tak zřejmá ona rocková nekompromisnost, třebaže se kapela také tlačí do kosmického astrálu. Velebná okázalost pohádkového vyznění a snové krásy. Prolínání mellotronu, hammondek a nijak komplikované rytmiky trvá opravdu celou věčnost. Nečekané stupňování harmonie v odeznívání dokončuje tajemný hukot a křik racků.

THE BEAUTY OF TIME IS THAT ITS SNOWINGPinkfloydovské vize se přesto neodvratně vracejí do mysli, což potvrzuje i hukot, destruktivní zvuky i neidentifikovatelné hlasy s tajemným výkřikem. Pak sem totálně nečekaně vstoupí rhythmandbluesová figura. Hudba je ovšem upozaděna, „narušuje“ ji onen tajemný hukot. Se zvukem se tady zvláštně pracuje. Svištění vichřice s horrorovým nádechem a šumění moře s racky je pro stereozáznam příjemná hříčka. Nyní se zdálky přibližuje vokální vícehlas chrámového sboru. Je neuvěřitelné, co se všechno stačí dít v hudebním formátu. Vzpomenu i na Electric Prunes. Na svou dobu hodně odvážný příspěvek na debut kapely. Velká odvaha, ale přesto strhující záměr!

BABYS CALLIN ME HOMEAkustické kytary a zvuk cembala s příjemně znějícími zpěvy. Za mikrofonem je druhý kytarista Boz Scaggs, který má od Steve Millera odlišný styl podání. Atmosféra pronikající psychedelie do harmonií otevřených hlasů a muzikantských obrazů, kam nakoukne i renesance, nádech blues. Voní to tady hippieovskou filosofií, také marihuanou a LSD. Hlasy jsou čisté a nezastřené, vyjadřují bytostné pocity bez přehnaných emočních erupcí. Výtečné na poslech a tak typické pro šedesátá léta na západním pobřeží. Kooperace akustických kytar a cembala je jedinečná.

STEPPIN STONEKonečně přichází i rockový podíl ve spojení s blues. Klasický model má srozumitelné vyznění a pulsující rytmika Tima Davise se hrne vpřed s neomylnou jistotou. To už je zde frontman kapely a nasadí sem první výraznější kytarový part. Jeho sólo je pořádně zaostřené a s kvílejícím dozvukem suverénně naplňuje prostor. Steve Miller ovládá svou kytaru opravdu suverénně a celá kapela mu velmi dobře rozumí. V daných poměrech bychom mohli hovořit o hitu (případně singlu) na albu. Zpěv patří opět Bozu Scaggsovi.

ROLL WITH ITRocková údernost se tu už zahnízdila. Důrazný rytmus bicích a pulsující basy Lonnie Turnera jdou na ruku kreativnímu soundu hammondek Jima Petermana. Nevyčnívají, ale významně dokreslují atmosféru skladby, kde je i prostor pro vokální stavbu. Opět je zde Miller s elektrickou kytarou. Je zřejmé, že se kapela nehodlá zbavit písničkářského modelu, což dokreslují jasné melodické linky. I přes proaranžování instrumentací se zde nikdo neuchyluje k nějakým avantgardním experimentům v rytmech, harmoniích nebo nějakým krkolomným exhibicím.

JUNIOR SAW IT HAPPENDupání lidských kroků a otevírání dveří(!?) a pak už se rozvíjí rychlá melodie s velkým nasazením všech přítomných hudebníků. Melodická linka opět čitelná, prolínání zpěvu a vokálů sem vloží pořádně zrychlené rhythm and blues s řadou nečekaných akcentů. Parádní kousek hraný s velkým entuziasmem a vzájemnou lidskou pohodou.

FANNY MAEÚvodní zmatená slova střídá klavír. Konečně zde máme model blues v černošském stylu. Tady je ten vliv Muddyho Waterse zcela nezakrývaný. Hlas zpěváka má ovšem na míle daleko k drsnému hrdelnímu projevu. Prolínání foukací harmoniky s hammondkami a pořádně rozšlapanou rytmikou zde udržuje napětí od začátku do konce. Změna rytmického členění, ale skladbu opět vrátí do původního tématu. Příjemné pojednání blues.

KEY TO THE HIGHWAY – Big Bill Broonzy byl další velký bluesový démon, který inspiroval a dodnes inspiruje. To potvrzuje i tahle coververze. Tady se mi bluesová forma jeví jako úplně nejpřesvědčivější na albu. Správně líná atmosféra, naříkavá foukací harmonika a lehký příboj hammondek se zpozadí tlačí do popředí. Výtečně rozlamované tóny elektrické kytary. Leze mi mráz po těle. Přesto jsem překvapen, jakou proměnou album prochází, srovnám-li první skladby s tím, co přináší závěr. Je to jiné blues, než jaký hráli Bluesbreakers, Cream, Fleetwood Mac a později Savoy Brown nebo Big Brother And The Holding Company. Melancholická, uspávající atmosféra, která evokuje pocit samoty, odloučenosti a bezprizornosti.

Kdo má rád psychedelickou hudbu a blues, tak se na albu najde. Není to syrové dílo s nekompromisním soundem. Nehledejte zde ani Doors, Vanilla Fudge nebo Iron Butterfly, ale odvážnou psychedelickou koncepci s bluesovým přídavkem a všechno drží výtečně pohromadě. Jak už jsem zdůraznil, melodické linky jsou jasné a přehledné. Nečekají vás tady nějaké instrumentální úlety, ale atmosféra alba a přídavné prostředky jsou na svou dobu hodně odvážné. Za tu odvahu a navíc na to, že je to debutové album, jim s klidným svědomím plný počet hvězdiček udělím a Children Of The Future doporučím vaší pozornosti…

01. Children Of The Future  2:58
02. Pushed Me To It  0:36
03. You’ve Got The Power  0:55
04. In My First Mind  7:31
05. The Beauty Of Time  5:23
06. Baby’s Callin’ Me Home  3:24
07. Steppin Stone  3:02
08. Roll With It  2:29
09. Junior Saw It Happen  2:29
10. Fanny Mae  3:11
11. Key To The Highway  6:18

Steve Miller – vocals, guitar, harmonica
Boz Scaggs – guitar, background vocals; lead vocals (06., 07.)
Lonnie Turner – bass, background vocals
Jim Peterman – mellotron, Hammond organ, background vocals
Tim Davis – drums, background vocals, lead vocals (09., 10.)
+
Ben Sidran – harpsichord (06.)

Children Of The Future Book Cover Children Of The Future
Steve Miller Band
Psychedelic Rock
Capitol Records
1968
11

2 názory na “Steve Miller Band – Children Of The Future (1968)”

1. Ako sa píše na začiatku – pieseň Abracadrabra, to je všetko, čo som doteraz poznal. Skúsil som recenzované dielo. Som milo prekvapený. Skladby In My First Mind a Key To The Highway už mám vybraté medzi obľúbené…
    Ďakujem!