Dio ‎– Magica, 2000

Po Strange HighwaysAngry Machines, dvoch nevýrazných pokusoch s doom metalom, sa spevák Ronnie James Dio vrátil ku klasickému hard’n’heavy. Štýlu, ktorý sám pomáhal budovať a kreovať. Keď prišiel s nápadom fantasy príbehu, prizval k spolupráci dvoch starých priateľov – gitaristu Craiga Goldyho a basáka Jimmyho Baina. Skupinu, doplnenú o bubeníka Simona Wrighta, akoby pokropili živou vodou.

Hlavnou mágiou nahrávky je návrat k melodickej stránke veci. Materiál je, okrem niektorých mimozemských „robotických“ zvukových úryvkov, naplnený dobrými melódiami. Tie začínajú gitarovo-klávesovou inštrumentálkou Magica Theme. Táto bluesovo ladená figúra pripraví pôdu pre sabbathovskú Lord Of The Last Days. Žiadny obvyklý atak „prvej stopy“ na zaujatie. Ronnie rytmicky odkrojuje jednotlivé plátky a zahaľuje poslucháča temnou atmosférou. Je to zvláštne, ale pieseň, aj napriek svojej hustote, nepôsobí ťaživo – vyžaruje z nej svetlo. Fever Dreams ponúkne energický gitarový hák a Dio sa odrazí v štýle Rising, bez ťažkostí a s ľahkosťou. Texty nevypovedajú o téme – na to je Magica (The Story), zastrčená na koniec albumu, kde Ronnie číta opus – takže každá skladba je sama osebe príbehom.

Turn To Stone má dobrý úvod, ten však vystriedajú trochu zvláštne harmónie a menej zaujímavý riff. V tomto smere mi Feed My Head príde oveľa nápaditejšia, v refréne ponúkne zborové vokály, Craig Goldy strihne seriózne sólo, zatiaľ čo Dio obsluhuje klávesy. Tieto atribúty, doplnené o ženský vokál a sláčikový aranžmán, vytvárajú majestátny efekt v Eriel, hlavne v jeho predohre. Track by sa, prirovnaním k Naked In The Rain, hodil na The Last In Line.

Ako dlho skupina Dio nehrala čistý rock’n’roll? Teraz je tu, v Challis, s visačkou Chucka Berryho – „I am a rock and you are glass“. Gitarové tančeky a výkriky, sekané rytmické drážky, spevák nabitý energiou. Z tohto čísla mám veľmi dobrý pocit, akoby Ronnie omladol. Tvrdil, že už nikdy nebude skladať balady, ale čo je As Long As It’s Not About Love, ak nie veľkolepá balada? Urodzená, lahodná, dojemná, tlačiaca slzu do oka. Bol príbeh zámienkou? Nech je to akokoľvek – dal nám príležitosť vychutnať si túto krásu.

Losing My Insanity v úvode spojí akustickú gitaru a flautu. Akoby naznačovala, že Ritchie Blackmore a Ronnie James Dio si nie sú až takí cudzí. Hoci skladba postupne oťažie pod váhou tvrdého riffu, na konci sa vráti k začiatku. Mocná basová pumpa hustí energiu v Otherworld a vyvoláva spomienku na Lonely Is The Word, Ronnieho éru v Black Sabbath.

Záver prináša dve reprízy: Magica – tentoraz s textom, a Lord Of The Last Days. Viacero otázok zostáva nezodpovedaných, pretože to nie je veľkolepé finále, aké by sme očakávali. Happy end – a šanca na pokračovanie príbehu. Žiaľ…

Hodnotenie: 4,5.

(Recenzia pôvodne publikovaná na stránke Let It Rock. So súhlasom autora upravená a preložená do slovenského jazyka.)

dio-magica