Mar de Robles – Indígena (2007)

V dnešnej dobe objaviť skutočne kvalitnú hudobnú kapelu, hoci aj z nejakej exotickej krajiny sveta nie je aj vďaka internetovým možnostiam žiadnou raritou. Kvintet Mar de Robles pochádza z Chile, z mesta Rancangua a bezmenný debutový album im vyšiel ešte v roku 2003. Ich renomé začalo narastať nielen medzi milovníkmi náročnejších foriem rocku a jazzu v Južnej Amerike, ale po vydaní dvojky Indígena v druhej polovici minulého roku aj vo väčšine zvyšku sveta.

Nie celkom bežné nástrojové obsadenie – úplná absencia klávesových nástrojov, dvaja bubeníci (Jesús Parada – klasické bicie, Ignacio Larrondo – congas, djembé, perkusie), basgitarové inštrumenty, ako u Tonyho Levina z King Crimson (Cristián Larrondo – fretless bass, Chapman Stick), variabilná gitarová hra Rodriga Morisa a päticu doplňuje nesmierne talentovaný Julio Tobar, hráč na tenor saxofón, priečnu flautu a v dvoch asi polminútových fragmentoch aj spevák.

Mar de Robles sú očividne inšpirovaní hudbou kultových King  Crimson (éra od albumu Discipline), holandských Focus (v jemnejších polohách, v pasážach s flautou) a avant-progových Akinetón Retard, asi najvýznamnejšej súčasnej rockovej skupiny z Chile. Výsledok tohoto mixu je skutočne úchvatná verzia avantgardne znejúceho progresívneho rocku. V deviatich kompozíciach, oscilujúcich časovo poväčšine okolo piatich minút, chŕlia na nás hudobníci obdivuhodné množstvo inštrumentálnych motívov.

Rodrigo Moris hrá na gitare často minimalistické sekvencie à la Robert Fripp, zasnené akordy ako Jan Akkerman, ale nezaprie sa v ňom ani Juhoameričan, takže dôjde aj na pasáže etnického latino-rocku. Tam kde dominuje duel gitary a basy, máte pocit, že skutočne počúvate King Crimson, tam kde sú v popredí jemnejšia gitarová hra a flauta, si nostalgicky spomeniete na zlatú éru Focus. Album je v podstate inštrumentálny, spev Julio Tobara v skladbách X_2004 a  Chileneos je v podstate len epizódny, v kompozícii Aborigen sa vokálne štylizuje dokonca do šamana, príslušníka pôvodného obyvateľstva Austrálie… Pasáže, hrané na tenorsaxofóne v kombinácii s ostatnými nástrojmi členov kapely zase znejú ako nejaká dramatická forma jazz rocku. Štruktúra jednotlivých skladieb, napriek veľkému počtu použitých, skutočne originálnych motívov a nápadov nemá tendenciu opakovať niektorý z nich vo vygradovanej forme, napriek tomu jednotlivé skladby pôsobia skutočne kompaktným dojmom.

MAR DE ROBLES na festivale Baja Prog 2007 v Mexiku.

Album, s dĺžkou trvania necelých 56 minút, vám zbehne, ani sa nenazdáte a máte okamžite chuť si ho pustiť opäť – je proste návykový. Nie je teda prekvapujúce, že skupina sa v čase jeho vydania zúčastnila všetkých podstatných art/prog rockových festivaloch v Južnej a Strednej Amerike (napr. kultový Baja Prog 2007 v Mexiku a Earthdance 2007 v Chile).
Hodnotenie: 4,5/5.

1. Chúcaro (8:28)
2. X_2004 (4:19)
3. Perimontu (5:43)
4. Rancagua Nocturno (7:42)
5. Aborigen (4:58)
6. Sobreviviente (5:43)
7. Chileneos (7:37)
8. Mar De Robles (5:20)
9. Ubuntu (5:33)

ZOSTAVA:
Rodrigo Moris – guitar
Julio Tobar – flute, tenor saxophone, vocals
Cristián Larrondo – fretless bass, Chapman Stick
Jesús Parada – drums, percussion
Ignacio Larrondo – congas, djembe, percussion

Indígena Book Cover Indígena
Mar De Robles
Mylodon Records
2007
9

3 názory na “Mar de Robles – Indígena (2007)”

1. … rocková (včetne fusion a avantgardy) scéna v Chile je veľmi rozmanitá a bohatá, oproti nim je československá scéna sofistikovaného rocku pomerne chudobnejšia (po Miléniu celkom určite). Kto sa ponorí a hľadá hudbu v tejto krajine – zistí, že invenčné formy rocku sú tu roztrúsené, ako huby po daždi …