Tanec bohů

CDr arkana multimedia – ARK 57965  /2005/

Skupina Flaming Bess pochází z Düsseldorfu a vznikla v roce 1969, ovšem na nějakej významnější úspěch si musela počkat…

Debutovala až o deset let později ve vlastní produkci natočeným albem Tanz der Götter, které sklidilo nečekaně pozitivní ohlasy. A to nejen u publika, ale i na stránkách hudebního tisku. Singl s titulní skladbou okupoval celých šestnáct týdnů v té době nejvýznamnější hitparádu v Německu a samotného LP se za pouhého půl roku prodalo na 35 000 kusů. Na prvotinu, navíc v tomhle stylu a bez podpory nahrávací společnosti husarskej kousek.

Já tuhle desku poprvé slyšel někdy v roce 2013 a byla to trefa rovnou na komoru. Okamžitě jsem se začal pídit po originálním cédéčku, ale v tuzemskejch e-shopech jsem si ani neškrtnul a tak to nějakou dobu trvalo. Nakonec se mi podařilo získat pěknou, tzv. deluxe reedici z roku  2005, vybavenou bohatým bonusovým materiálem. A nemyslím tím jen zvukovou a multimediální stopu, k nosiči samotnému byly přibaleny ještě tři pohlednice a plakát. Je to sice jen CDr, ale aj po těch letech načítá úplně bez problémů a tak mu to snad ještě nějakej čas vydrží.

Je to koncepční, víceméně instrumentální album v německém jazyce, na kterém je každá z pěti kompozic rozdělená na Teil I a II. Fantasy příběh je storkou o bohyni světla Flaming Bess, kterou démon Cathul s vydatnou pomocí chamtivého čaroděje a pomstychtivých bažinných skřetů svrhne z trůnu a pošle do vyhnanství. První, kratší část každé skladby obsahuje hudbou podbarvené mluvené slovo a ta druhá je již zcela instrumentální. Hudba je to bohatě aranžovaná, zvukomalebná a hlavně velmi, velmi chytlavá. Navíc v relativně svižném a “hybném” tempu, které mě nutí podupávat do rytmu, plácat dlaněmi do stehen, hrát na imaginární hudební nástroje a vůbec k pubescentnímu a mým šedinám nedůstojnému chování. Obzvlášť nebezpečně na mě v tomto ohledu působí strofy Bedrohung a Oasis, ovšem výplň, nebo vatu bych tady hledal marně. Pokud bych měl najít nějakou vhodnou škatulku, tak snad melodický space rock, kořeněný tu a tam rozsypanými prvky jazzu. Jistá podobnost by se dala najít s kapelami typu Novalis, Minotaurus, Epidaurus a Neuschwanstein, z neněmecky mluvících zemí mi Flaming Bess připomínají Bardensovu práci ve starejch Camel.

Album Tanz der Götter je pohříchu jediným příspěvkem Flaming Bess v mé sbírce, ale dnes už máme naštěstí k dispozici streamovací služby a např. na Spotify je k mání kompletní diskografie. Během uplynulého týdne jsem ji sjel komplet a není desky, na které bych si aspoň něco nenašel. Ta (zatím) poslední se jmenuje Wrinkle Of Time, vyšla v roce 2023 a Flaming Bess se tak můžou řadit k nejdéle fungujícím rockovým kapelám v Německu.

Je to nádherná hudba, která podprahově a velice blahodárně působí na mou nervovou soustavu a emoce. Každá reprodukce mě napumpuje dobrou náladou a těžko můžu chtít ještě něco víc. Plnej počet dávám nerad, ani ten zvuk není úplně stoprocentní, ale v tomhle případě nemůžu jinak.

01. Bedrohung / Teil 1 (1:13)
02. Bedrohung Teil 2 (8:42)
03. Kampf und Vertreibung Teil 1 (1:19)
04. Kampf und Vertreibung / Teil 2 (7:07)
05. Oasis / Teil 1 (1:42)
06. Oasis / Teil 2 (3:50)
07. Arkana Teil 1 (2:14)
08. Arkana Teil 2 (2:46)
09. Tanz der Götter / Teil 1 (1:14)
10. Tanz der Götter / Teil 2 (9:12)

Bonus Titel:
11. Oasis / Leslie Mix (3:14)
12. Start und Vertreibung / Henry Ford Edit (7:11)
13. Tanz der Götter / Roh & Dreckig Mix (8:11)

Joachim Jansen – Orgel, E-Geige, Synthesizer, Flügel, Clavinet D6
Hans Wende –  Bass, Akustik, E-Gitarre, Clavinet D6, Schlagzeug
Peter Wahle – Schlagzeug, Gong, Glöckchen, Rhythmusmaschinen, E-Gitarre

Gäste:
Wolfgang Neumann: Sprache
Bruno Blättler: Solo-, Rhythmus-, Akustikgitarre
Wolfgang Hoffmann: Rhythmus, Sologitarre
Barry Peeler: Akustikgitarre
Bernd Renn: Bass
Helmut Leinhos: Timbales
Frank Kirchner: Saxophon

Tanz der Götter Book Cover Tanz der Götter
Flaming Bess
Not On Label (Flaming Bess Self-released)
1979
5
CDr arkana multimedia – ARK 57965 /2005/

5 názorov na “Tanec bohů”

1. Na LP Tanz der Götter se dá natrefit poměrně často a souhlas, s touhle muzikou uspět v těch letech byl div, z kterýho neubere ani spolupráce s velkým distributorem. U mně by Flaming Bess takovej úspěch neměli ani s debutem, natožpak další tvorbou, která mi evokuje spíš upachtěnou východoněmeckou úderku než legendu krautrockový scény. Ale beru, každej to slyšíme po svým.

1. Borek: Pravda, ten vinyl je dost dobře dostupnej aj u nás v tuzemsku, v bazarech a na aukčních portálech se dá sehnat i za “hubičku”. S následujícím albem Verlorene Welt už je to přece jen o poznání horší.
      To, že se Flaming Bess nemusej líbit každému je mi jasné a jsem rád, že jsi to napsal. Opačnej pohled v pohodě unesu a jsem rád za každej názor. Ty se navíc v krautrocku docela dobře orientuješ a máš ho v oblibě.

1. @Snake: Dík za přívětivou reakci.
        Se světem krautrocku mě pojí hodně silný pouto. Co si vybavím, prvním dávným kontaktem bylo prapodivný splitko s CCR na jedný straně a Jeronimo na druhý. Čuměli jsme tehdy jak na to nesourodý spojení, tak na ten orgastickej přebal, přiteplenej vinyl i muziku samotnou. Byla to trefa do černýho. Krautrocková horečka, z který nechceš vyléčit.