Cuby + Blizzards – Groeten Uit Grollo (1967)

Holandskou skupinu Cuby And Blizzards jsem poprvé zaregistroval v Mladém světě v r. 1969, kde se oznamovalo, že vystoupila v pražské Lucerně za velkého zájmu publika. Byla to kapela pořádných mániček s dlouhými vlasy a vousy a vyjadřovala už z černobílých fotografií svobodomyslnost, o které se mohlo v našich poměrech v doznívající liberalizaci poměrů jenom zdát.

O kapele se postupně vyjadřovali s velkým respektem a úctou různí známí hudebníci, jejichž názory pro mě byly v mnoha ohledech směrodatné, jako např. Radim Hladík nebo Mikoláš Chadima, také Jiří Stivín a Martin Kratochvíl. O Cuby And Blizzards jsem ve svých 14 letech nic nevěděl a tehdy, když se řeklo Holandsko, tak mi rezonovalo pouze Shocking Blue. V dalších letech to ovšem už byla slušná řádka skupin, které vlastně poslouchám a obdivuji dodnes. Trvalo mi ale dlouho, než jsem získal jejich skutečné celistvé album do své sbírky a tak jsem znal tyhle Holanďany především z magnetofonových pásků od starších kamarádů, kteří jenom věděli, že jsou to Cuby And Blizzards, ale názvy alb a skladeb pro ně byly neznámou. Album Groeten Uit Grollo je dnes součástí mé sbírky a tak se s vámi podělím o svoje pocity.

ANOTHER DAY, ANOTHER ROAD – Úvod se nese v bytelném soundu ryhtm and blues podle britského modelu. Zpívající frontman Harry „Cuby“ Muskee je evidentně velkým obdivovatelem Johna Mayalla, což z jeho interpretace cítím. Skladbě vévodí výrazný kytarový riff, kterému sekunduje dobře šlapající rytmika bicích, basů a tohle albové intro je schopno zaujmout od samého prvopočátku.

THE BIG BELL – Tuhle skladbu si kapela vypůjčila z repertoáru slavného bluesmana Eddieho Boyda. Muskee zpívá velmi vroucně a přesvědčivě. Jeho měkká angličtina má výtečné frázování a projev skvělý bluesový feeling, v němž se „bílý živel“ velmi úzce pojí s „černým živlem“. V mezihře máme kreativní sólo Hermana Brooda na klavír, který nám prozradí jeho jazzové cítění. Je tady ovšem jeden z nejlepších dobových bluesových kytaristů Země tulipánů – Eelco Gelling, který dokáže správně ohýbat tóny a vložit sem svůj vlastní bluesový názor. Prostě parádní příklad výtečné coververze.

SOMEBODY WILL KNOW SOMEDAY – Skladba pochází z vlastní dílny kapely. V úvodu je tu prostor pro expresivní Muskeeho vokál a Broodův klavír. Ten má v bluesovém cítění zvláštní hall. Nevím, jestli ten prostorový sound v téhle hudbě úplně očekávám, ale jsem stržen duetem lidského hlasu i klavíru a nechám ho na sebe působit. Připojení Middelovy baskytary, Geelingových kytarových akordů a šustících štětců Watermanových bicích je velmi stylové a nijak nepřebíjí atmosféru, která je víceméně stále komorní. Brood hraje velmi stylově a náladotvorně, na klaviatuře se pohybuje s neuvěřitelnou lehkostí. Geeling nám předvede parádní hru na akustickou kytaru. Jeho citlivě sázené tóny jiskří jako sněhové krystaly. Velmi příjemné a procítěné od začátku do konce.

SO MANY ROADS napsal Muskee, nicméně název samotný evokuje britského Johna Mayalla. Ostatně už i klavírní doprovod ho připomíná. Když poslouchám text, tak si říkám, že tohle je opravdu od otce britského bílého blues a Cuby And Blizzards se vyrovnávají s Bluesbreakers. Ostatně vzpomínám si, že Mayall v těch časech byl přizván jako čestný host kapely na koncertě v Holandsku, což kapele pozvedlo v dané době renomé. Brood za klavírem hraje velmi přesvědčivě jak basové doprovody tak melodii a Muskee dokáže strhnout svým projevem. Uvědomuji si, že jeho přesvědčivost je alespoň pro mě stejně silná jak v komorním, tak kapelovém doprovodu. Paráda.

KING OF THE WORLD je další coververze, tentokrát od slavného Johna Lee Hookera. Geeling nalehne na kytarové téma a jeho elektrické tóny se valí vpřed za klasického bluesového rytmického doprovodu. Tohle je rhythm and blues jedinečného pojetí, přesvědčivého nejen instrumentálně, ale i ve zpívané interpretaci. Myslím, že snaha vyrovnat se s britským rhythm and blues je tady jednoznačná a Holanďané nijak za svými ostrovními konkurenty nezaostávají. Geeling má slušnou kytarovou techniku, skvělé ohýbá tóny a hraje s velkou přesvědčivosti, aniž by musel nadměrně exhibovat jako Clapton nebo Beck. Myslím, že velký John Lee Hooker by mohl být s touhle variantou své skladby spokojen, přestože ji hraje více skupin.

BABY PLEASE DON´T GO (BACK TO NEW ORLEANS) – Další model amerického blues podle Big Joe Wiliamse. Geelingova rozvolněná kytara, jak v doprovodech tak ve spojovaných mezihrách vykazuje výtečnou variantu kytarového blues. Znovu musím přitakat, že i komorní Geelingova a Muskeeho interpretace bez kapely je dostatečně přesvědčivá a pro milovníka blues blízká. Žádné křeče, ale hudební cesta k samotné duši téhle hudby.

NO SHOES – John Lee Hooker byl jak známo miláčkem řady kapel, kteří interpretovali rhythm and blues nebo blues rock a tak ani příliš nepřekvapí, že na albu se objevuje i další jeho skladba. Zaznamenávám zněnu v soundu. Brood tentokrát opouští klaviaturu klavíru a usedá za hammondky. Nehraje sice na ně jako George Fame nebo Brian Auger, ale dotváří tu správnou backgroundovou atmosféru. Prostor je svěřen Geelingovu sólu, bez agresí a nadměrných eskapád. Rytmický doprovod se pohybuje spíše v jamovaném blues, ale pořád je zde zachován ten krásný vyvážený poměr v instrumentaci a interpretaci.

ANOTHER LAND patří do dílny kapely. Brood za klavírem a Middelova baskytara mírně vyčnívá z tématu. Jsme konfrontováni s výtečně pojednaným kytarovým materiálem Geelinga a už jaksi samozřejmě s expresivním zpěvem Muskeeho. Ryzí ničím nepřipudrované muzikantství, ze kterého navíc cítím jakousi hráčskou soudržnost a bezprostřednost bez nějaké křečovité snahy publikum omráčit, ale spíše je naladit. Tohle se tady daří od první skladby až do samotného závěru – tedy alespoň podle mého názoru.

Neznám kompletní albový repertoár kapely a tak mi nepřísluší, abych vynášel soudy, zda se zde Cuby And Blizzards dotkli svého vrcholu, ale myslím, že na rok 1967 je zde opravdu hodně kvalitního a stylotvorného materiálu, který mnou dokáže vibrovat i dnes. S absolutním hodnocením alba bych ale počkal, až setlist bude zcela v jejich autorské režii a tak nabídnu čtyři hvězdičky, čímž nijak nepoměřuji kvalitu, ale celkový dojem, který je neoddiskutovatelný. Samozřejmě mě nepřestane mrzet, že jsem tehdy v Praze v Lucerně nemohl stát mezi publikem, ale ve čtrnácti letech to nebylo reálné a tak mě jenom může mrzet, že k nám už za normalizace nezavítali podruhé.

1. Another Day, Another Road /Harry Muskee, Herman Brood/ 1:49
2. The Big Bell /Eddie Boyd/ 3:49
3. Somebody Will Know Someday /Eelco Gelling, Harry Muskee/ 6:54
4. So Many Roads /Harry Muskee/ 3:41
5. King Of The World /John Lee Hooker/ 4:48
6. Baby, Please Don’t Go (Back To New Orleans) /Big Joe Williams/ 1:37
7. No Shoes /John Lee Hooker/ 4:33
8. Another Land /Eelco Gelling, Harry Muskee/ 4:36

Harry Muskee – vocal, harmonica
Eelco Gelling – guitar
Herman Brood – piano
Willy Middel – bass
Hans Waterman – drums

Groeten Uit Grollo Book Cover Groeten Uit Grollo
Cuby + Blizzards
Electric Blues, Blues Rock
Philips
1967
8

2 názory na “Cuby + Blizzards – Groeten Uit Grollo (1967)”

1. Skupinu som spoznal po odporúčaní kolegov Borka a Hejkala. Zďaleka nemám zmapované všetko, ale do zbierky som zaradil 4 albumy. Recenzovaný titul medzi nimi nie je, ale nie z dôvodu, žeby sa mi nepozdával – zverejnené ukážky sú výborné!!!
    Ďakujem za recenziu!

2. S Cuby & The Blizzards jsem začal kompilací The Universal Masters Collection, která obsahuje songy z let 1966-72. V jejich základní diskografii jsem se vlastně nikdy pořádně nezorientoval, pár řadovek z období s kytaristou Eelco Geelingem jsem ale pořídil a nelituju.
    K vyčerpávající recenzi bych jen doplnil, že zmíněný pražský vystoupení proběhlo v rámci 2. čs. beatovýho festivalu v prosinci 1968. Taky bych si dal říct.