Lebowski

Lebowski je poľská progresívna skupina, ktorá vznikla v r. 2002. Členmi skupiny sú Marcin Gregorczyk (gitary), Marcin Luczaj (klávesy), Marek Zak (basgitara) a Krzysztof Pakula (bicie). Pri hľadaní názvu skupiny vychádzali z troch charakteristík: názov má vyjadriť hlavnú ideu projektu, má byť dobre rozpoznateľný a ľahko zapamätateľný. Lebowski to všetko spĺňa, pretože sa odvoláva na film Big Lebowski. V Poľsku i vo svete je známy a je to jedno slovo, ktoré sa ľahko zapamätá.

O histórii skupiny veľa informácii nenájdeme. Gregorczyk, Pakula a Zak hrali v metalovej skupine No Way Out. V r. 1994 skupina nahrala v poľskom rádiu Szczecin album s rovnomenným názvom, No Way Out.

Po rozpade skupiny trio hľadalo nových hudobníkov. V r. 2002 prizvali zdatného klávesistu Luczaja, ktorý s Gregorczykom vytvoril skladateľský team. Marek a Krzysztof tvoria naozaj dobrú rytmiku, svojou hrou inšpirujú zvyšok skupiny. Tak začala spolupráca na komponovaní skladieb s vokalistami. Po určitom čase však došli k poznaniu, že takáto zostava im dáva úplne nové možnosti. Myšlienka zložiť a nahrať skladby na vlastný album vznikla na začiatku r.2005. Spočiatku mali celkom jednoduchý plán: zložiť súbor skladieb, rýchlo ich zmixovať a vydať. Skladby mali jednoduchú štruktúru so spevom. Ale keď ich pozorne počúvali, neboli spokojní. Spev nahradili samplami a hlasovými prejavmi. Jednoduché štruktúry skladieb sa vyvinuli do zložitejších kompozícii. Prirodzene sa objavili aj ďalšie témy. Priatelia skupiny im vraveli, že ich prístup je veľmi „cinematický“ (Cinematic). A to sa stalo hlavným katalyzátorom pre projekt, ktorý sa vyvinul do pocty pre veľké postavy poľskej a svetovej kinematografie. Improvizácie na skúškach skupiny sú základom každej novej skladby.

Naplánovali si zrealizovať album, ale plán bol bez časového limitu. Jedinou podmienkou bolo, aby výsledok splnil ich očakávania. Rozhodli sa, že bude múdrejšie dať si čas a stráviť mesiace doťahovaním detailov, soundu a i. Vlastná metóda, akou sa rozhodli realizovať projekt, mala zásadný dopad na dátum vydania. Skompletovať album trvalo päť rokov. Pre nahrávanie skladieb nepoužili profesionálne štúdio. Všetko vytvorili v ich skúšobni a od začiatku sami. Konečný mix urobil Marcin Gregorczyk. Práce na albume Cinematic boli uzavreté na konci roka 2009 a symbolicky ho vydali 10.10.2010.

Lebowski_profil2
Luczaj v rozhovore pre holandský e-zine Lords of Metal povedal: „Hoci sme si boli vedomí, že naša hudba niekedy znie ako soundtrack z filmu, myšlienka, že projekt Cinematic pôjde týmto smerom, sa zrodila neskôr. Naša hudba nie je produkovaná pre rádiové rebríčky, hit listy a podobne. Ale nebol to náš zámer. Myslím si, že takáto hudba potrebuje čas. Nie sme prvoplánový marketingový produkt. Hudbu sme urobili tak, ako sme ju plánovali a znie tak, ako sme chceli. Nevieme, čo bude konečným efektom. Počkajme a uvidíme. Som absolútne presvedčený, že táto hudba stojí za počúvanie.“

Pokiaľ ide o budúcnosť, Luczaj tvrdí, že Lebowski má jasnú predstavu o štýle hudby. Najviac im vyhovuje inštrumentálna, ale sú otvorení a pripravení na ďalšie výzvy. Je jasné, že Cinematic 2 nie je v pláne.

V roku 2013 vydali SP The DoosanWay a v r. 2014 SP Goodbye My Joy.

Na ich oficiálnej web stránke je posledná správa o spoločnom koncerte SBB Collage Lebowski (tri generácie poľského rocku), ktorý sa uskutočnil 12.5.2014 v Poľsku.
Viac neurčitých informácii je na facebooku. Skupina ešte existuje a občas koncertuje.