CHUCK BERRY * Otec a vynálezca rokenrolu

Na úvod niekoľko názvov skladieb – Roll Over Beethoven, Sweet Little Sixteen, Little Queenie, Rock and Roll Music, Oh Carol, Come On, Around and Around, Memphis Tenessee, Johnny B. Goode

Tieto a veľa, veľa ďalších majú spoločného menovateľa. Ich autorom a prvým interpretom bol skladateľ, gitarista, spevák a jeden z priekopníkov klasického rokenrolu Chuck Berry. Túto legendu tohto žánru a rocku vôbec (niektorí ho dokonca považujú za najvýznamnejšiu postavu v histórii rokenrolu), našli v sobotu 18. marca 2017 v jeho dome v americkom meste St. Louis (štát Missouri) mŕtveho. Hudobník černošsko-indiánskeho pôvodu s typickým „čertovským“ úsmevom skonal vo veku 90 rokov. „Bohužiaľ, 90-ročného muža sa už nepodarilo oživiť a o 13:26 hod. (19:26 SEČ) sme ho prehlásili za mŕtveho. Polícia okresu St. Charles s ľútosťou potvrdzuje úmrtie Chucka Berryho,“ napísali policajti prostredníctvom sociálnej siete Facebook.

Práve v St. Louis sa Chuck, celým menom Charles Edward Anderson Berry, 18. októbra 1926 narodil. Ako šesťročný začal spievať v kostolnom zbore. Nasledovali prvé gitarové pokusy na prehliadke v školskom klube s Confessin‘ The Blues. Hoci to v mladosti proboval so všeličím, odjakživa ho priťahovala muzika, skúšal to ako klavirista, tenorsaxofonista a gitarista vo svojej prvej skupine, ktorú založil v roku 1952. Vtedy vystupoval pod menom Chuck Berryn, pretože dúfal, že sa za tým pridaným „n“ schová pred otcovými priateľmi z cirkevnej rady starších. Tri roky strávil v nápravnom zariadení za pokus o lúpež. Problémom neskôr čelil aj v júli roku 1959, kedy údajne z nemorálnych pohnútok previedol maloletú osobu cez štátne hranice. Do svojho nočného klubu v St. Louis prišiel s indiánskou dievčinou z Texasu, aby ju zamestnal v šatni, no keď ju začali podozrievať z prostitúcie, vyhodil ju. Odplatila sa mu tak, že išla na políciu a vyhlásila, že má 14 rokov, a porušovateľom zákona sa stal Berry. Pobyt v base ho zmenil: „Predtým to bol bezstarostný chlapík, ktorý si v šatni vyhrával a sypal vtipy,“ povedala o ňom ďalšia ikona rokenrolu, Carl Perkins. Presne o dvadsať rokov neskôr (júl 1979) Berry zase čelil obvineniu z daňových únikov a znovu sa nakrátko dostal za mreže. V roku 1990 uňho doma našli marihuanu, zbrane a podivné videá žien so sexuálnym podtónom.

Pokračovanie na stránke Nový Populár.