To, co vidíte, je Banco!!!

DVD BMG Italy – 82876612859  /2004/

Banco del Mutuo Soccorso debutovali v roce 1972 a postupem času se stali jedním ze tří nejstabilnějších pilířů italské art rockové scény…

Ještě v tom samém roce (1972) skupina přispěchala s koncepčním albem Darwin! (údajně prvním v historii italského progresivního rocku), které o rok později následovalo eLPíčko Io sono nato libero. Zájem ze strany zahraničních hudebních vydavatelství vyústil podpisem smlouvy s labelem Manticore, pro který BMS nahráli desku svých starších skladeb s texty v angličtině Banco (1975) a následující album Come in un’ultima cena (1976) již vyšlo ve dvou jazykových mutacích. Pro domácí trh v italštině a pro ten zahraniční – pochopitelně – v anglině. Téhož roku skupina natočila ještě instrumentální soundtrack k filmu Garofano rosso a art rockové období završila jedním z nejnáročnějších alb své diskografie …di terra (1977).

To už na dveře pomalu klepala osmdesátá léta a o komplikovanější muziku přestával být zájem. Na nový trend BMS zareagovali kolekcí kratších písniček Canto di primavera (1979) a svým prvním live albem Capolinea (1980). Prog rockový fanoušek a znalec tvorby BMS už k němu bude mít nejspíš výhrady, ale pořád ještě to není nic v porovnání s tím, co mělo následovat.

Osmdesátá léta byla ze strany Banco relativně plodná, ale se starší tvorbou skupiny již neměla nic společného. Desky Urgentissimo  (1980), Buone notizie (1981), Banco (1983) a …e via (1985) se dají poslouchat jen s největším sebezapřením a v druhé polovině osmdesátek se postupně uvadající kapela přihlásila už jen sólovým albem frontmana Francesca Di Giacoma Non mettere le dita nel naso (1989)…

Ledy začaly pomalu tát až začátkem devadesátých let. V roce 1991 skupina natočila nové verze obou legendárních eLPíček z roku 1972 a na jejich podporu podnikla nadočekávání úspěšné comebackové turné. A konečně se dostávám k jádru pudla – aspoň malou ochutnávku z onoho triumfálního návratu na scénu nabízí unikátní dokument  Ciò che si vede e’ (1992).

Těžištěm DVD je koncert z římského klubu Palladium, uspořádaný 12. května 1992, ale během posledního tracku se objevují i prostřihy z několika dalších vystoupení. Době vzniku odpovídá nejenom nástrojové vybavení, ale aj image kapely. Jenom si vzpomeňte, co se v té době nosilo. Hudebníci mají na sobě košile, jeansy, plátěné kalhoty a když dojde na sako, tak barevné, s velkými vycpávkami, ale vem to ďas. Hraje jim to parádně a jakmile vypuknou instrumentální orgie ve skladbách L’evoluzione, nebo Il giardino del mago, tak zírám s otevřenou – ehm – hubou. Chemie v kapele tenkrát fungovala skvěle a i z těch starejch záběrů je dobře patrné, že si ten návrat na rocková pódia užívala plnými doušky. A nejenom kapela, zábavné jsou i záběry do publika, složeného z nejmladší generace prog rockových fanoušků. Oči jim planou nadšením, dění na pódiu kvitují bouřlivým potleskem a slova písní zpívají spolu s Francescem Di Giacomem.

FRANCESCO DI GIACOMO

Zajímavostí DVD je množství dotáček, které dělají ze standardního koncertu dokumentární film. Režisér Paolo Logli rozstříhal celej záznam na jednotlivé tracky a vzniklé mezery vyplnil záběry ze zákulisí, nebo žánrovými obrázky. Na úplném začátku tak můžeme sledovat Banco při přípravě stage, která se ukázala vhodnou příležitostí pro natočení introdukce In volo. Po jednom z největších hitů skupiny, fantasticky našlapané R.I.P (doprovázené snímky z válečných dokumentů) se členové skupiny popřehrabujou v hromadě fotografií z historie BMS a první třetina filmu vrcholí orgasmickou nakládačkou L’evoluzione. Jenom pro pořádek doplním, že první dva tracky pocházejí z debutu a ten třetí z alba Darwin!

Zařazení šlágru Moby Dick je krokem poněkud kontroverzním, ale nechť. Chápu, že managament chtěl na film i komerčně úspěšnou skladbu z osmdesátých let a režisér ji doplnil záběry členů skupiny v rolích otrhanejch námořníků. Navíc, po několika vteřinách odněkud z nádražního depa následuje třetí vrchol koncertu v podobě členité, art rockové suity Il giardino del mago. Skutečně výtečné připomínky debutového alba z roku 1972, obohacené záběry ze zkušebny BMS. Několik dalších pohledů do zákulisí koncertu předznamená melodramatickou 750.000 anni fa…l´amore a celý film vrcholí happeningem Non mi rompete, u kterého skupinu doprovází divokej rej karnevalových maškar.

Tvůrci si z filmem docela vyhráli a tak střídají barevné záběry s černobílými, používají všelijaké filtry a celá režie jede v “klipovém” módu. Tím myslím zrychlování, zpomalování, nebo “trhání” obrazového záznamu. Jediným mínusem je poněkud necitlivé zacházení s ohlasy z publika, které v několika sekvencích slyšitelně nekorespondují s děním na jevišti, ale co už. Je to jen maličkost, i když působí docela rušivě.

Kompletní záznam má necelých 61 minut, obraz je ve formátu 4:3 a proti jeho kvalitě nemám námitek. Odpovídá tehdejším možnostem a tak nemůže být, jako břitva. S tím je nutno počítat. Zvuk si lze pustit buď v pětikanálovém mixu, nebo ve stereu – což je můj případ – a hraje to, jak bič.

Je to jenom kotouček v klasické DVD krabce, bez bookletu a jinejch doprovodnejch materiálů, ale patří ke zlatým hřebům mé italské sbírky a vracím se k němu často a rád. Ta hodina uteče, jako nic a je to pastva nejen pro uši, ono je i na co se dívat. Rodolfo Maltese a Francesco di Giacomo se narodili v roce 1947, Pier Luigi Calderoni je ročník 1949 a Vittorio Nocenzi 1951. V době koncertu jim tedy bylo mezi 41 – 45 lety, byli na vrcholu sil a je to sakra znát. Kór v porovnání s obrazovými záznamy z dob ne tak dávno minulých…

Nad hodnocením jsem dlouho přemýšlel a ten tracklist bych si dokázal sestavit určitě jinak, ale to asi každý fanoušek skupiny. Po stránce obrazové a zvukové tohle DVD nemá chybu a nabízí jedinečnej pohled na comeback BMS. Tož za pět.

1. In volo
2. R.I.P. (Requiescant in pace)
3. L’evoluzione