CARL PERKINS * Kráľ rockabilly z „milióndolárového kvarteta“

Prešli už vyše dve desaťročia, čo vo veku 65 rokov zomrel v meste Jackson, v americkom štáte Tennessee, jeden z legendárnych priekopníkov rock’n’rollovej hudby, spevák, gitarista a skladateľ Carl Lee Perkins (9. apríl 1932 – 19. január 1998).

Podľa ďalšieho amerického speváka a skladateľa – významného predstaviteľa južanského rocku a country rocku – Charlie Danielsa, „skladby Carla Perkinsa boli zosobnením éry rockabilly a jeho tóny zosobňujú zvuky rockabilly viac než u kohokoľvek iného, keďže Perkins vždy zostal verný svojmu štýlu“. Perkinsove skladby boli nahrávané takými vplyvnými umelcami (a súčasne jeho priateľmi), ako Elvis Presley, The BeatlesJimi Hendrix a Johnny Cash, ktorí mu spoločne zaistili miesto v histórii populárnej hudby. Perkins zomrel v nemocnici Jackson-Madison County Hospital na rakovinu pľúc a hrtana, mesiac pred smrťou však utrpel aj niekoľko menších mozgových príhod. Pochovaný je na cintoríne Ridgecrest v Jacksone.

Carl Perkins spojil štýly blues, country, rhythm and blues, gospel a teen-age do tzv. rockabilly, čo bol jeden zo základných kameňov rock’n’rollu. Ten vytrhol dobovú pokojnú atmosféru v hudobnom svete z jej koreňov a rozniesol súdobú scénu na kopytách. Od základov zmenil tvár populárnej hudby, presiahol jej rámec a obletel svet aj z hľadiska spoločenských – od módy cez jazyk po životný štýl – a politických zmien, ktorým dokázal veľakrát výrazne napomôcť. „Boli sme si vedomí toho, že nastala úplne iná doba. Rock’n’roll zmenil svet. Zmenil ľuďom myslenie. Bolo to ako prelom letopočtu, a rok 1956 bol rok jedna,“ poznamenal Keith Richards z Rolling Stones. Niekde som čítal, že okrem dvoch svetových vojen bol rock’n’roll tou treťou udalosťou, ktorá najviac poznamenala tvár 20. storočia. „Celý ten zvuk znamenal slobodu,“ povedal Bob Dylan v Go, Cat, Go!, životopise Carla Perkinsa, napísaného spolu s hudobným publicistom Davidom McGee v roku 1996. „Prichádzalo to odniekiaľ, kam sme chceli ísť.“

Spolupracujúc v memphiskom nahrávacom štúdiu Sun Records v štáte Tennessee s Elvisom Presleym, Jerry Lee Lewisom a Johnny Cashom, robil Carl Perkins muziku, ktorá sa pýšila neočakávanou autoritou – ale nikdy sa nevzdialila od svojich koreňov na vidieckom juhu. Jeho hra na gitare mala nesmierny vplyv hlavne na Georgea Harrisona a The Beatles, a počas niekoľkých rokov spolupracoval tento, ako o „kráľovi rockabilly“ napísali noviny New York Times, „tichý, geniálny a zanietený muž, len zriedkavo spokojný s obrazom zlého chlapca rockabilly“ okrem Harrisona aj s Paulom McCartneym, Bobom Dylanom, Ericom Claptonom, Paulom Simonom a, v neposlednom rade, s Tomom Pettym.

ZAČIATKY

Carl Lee Perkins sa narodil v Ridgeli neďaleko Tiptonville v Tennessee ako syn chudobných farmárov Bucka a Louise Perkinsových. Vyrastal počúvajúc južanský gospel, ktorý spievali belosi v kostole a černosi pracujúci na bavlníkových poliach. V lete sa cez deň robilo aj 12–14 hodín, Perkins a jeho brat Jay (obaja od svojich šiestich rokov počas jari a jesene po škole česačmi bavlny) zarobili vtedy spoločne 50 centov za deň. V sobotňajšie večery počúval Perkins prenosy z Grand Ole Opry na otcovom rádiu. Vysielanie Roya Acuffa ho inšpirovalo k tomu, aby si od rodičov pýtal gitaru. Keďže tí si ju nemohli dovoliť kúpiť, otec – ktorý bol invalidom s chorobou pľúc – mu gitaru vyrobil z krabice na cigary a z rúčky na metlu. V ťažkých časoch mu nakoniec pomohol sused, ktorý mu ponúkol na predaj svoju opotrebovanú a doškrabanú gitaru s ohranými strunami. Buck Perkins ju kúpil pre svojho syna za niekoľko dolárov. Malý Carl sa na nej naučil hrať od Johna Westbrooka, šesťdesiatročného černošského robotníka na poli. „Strýko John“, ktorý hrával na akustickej gitare blues a gospel, Carlovi vtedy povedal: „Pocítiš, ako ti hudba prechádza celým telom cez hlavu a späť do tvojej duše. Musíš to cítiť. Nechaj to v sebe vibrovať.“

Pokračovanie na stránke Nový Populár.

Názor na “CARL PERKINS * Kráľ rockabilly z „milióndolárového kvarteta“”