Birtha

Birtha, hard rocková skupina z USA. Boli to talentované dievčatá, ktoré mali rady hard rock a snažili sa vyrovnať svojim mužským kolegom. A robili to dobre. Ich hudba mala naozaj „gule“, ako to hlásal vtedajší reklamný slogan. Paradoxne, možno práve tie „gule“ zapríčinili ich komerčný neúspech a koniec kariéry. Ak už nič iné, zaslúžia si náš obdiv a uznanie za to, že vydláždili cestu a ukázali smer pre svoje kolegyne z Runaways, Girlschool, L7, Donnas a ďalších, čisto ženských skupín.

KRÁTKA HISTÓRIA
1967
V Los Angeles, Kalifornia, USA, vzniká dievčenská hard rocková skupina Birtha. Pri jej zrode sú talentované hudobníčky Rosemary Butler, Sherry Hagler a Shele Pinizzotto.

//Ešte predtým…
Butler a Pinizzotto začali svoju hudobnú kariéru počas štúdia na vysokej škole v Los Angeles, v kapele The Rapunzels. Neskôr, pod umeleckým menom Rosemary Lane, Butler účinkovala v spolku The Ladybirds, ktorého úspechom bolo predskakovanie na jednom koncerte The Rolling Stones počas ich tretieho amerického turné (jar 1965).
V roku 1967 bola vo Fullertone, Kalifornia, založená skupina The Daisy Chain v zložení: Rosemary Lane (spev, gitara, basová gitara), Shel Le (spev, gitara), Dee Dee Lea (spev, flauta, harmonika, perkusie) a Camille (spev, piano, organ). Shel Le je vtedajší pseudonym Shele Pinizzotto. Ich psychedelický rock je zachytený na albume Straight Or Lame, najprv vydaným vlastným nákladom (leto 1967) a neskôr prostredníctvom United International (1967). 21. júna 2005 vyšlo CD na značke Sundazed Music. Kapela ešte vydala singel It’s My World/Beach Ball (Fontana, 1967). Podľa kat. čísla odhadujem, že vyšiel v októbri-novembri.
Na svete je však nová skupina Birtha. Lane a Shel Le už účinkujú pod vlastnými menami.//

1968
Olivia “Liver“ Favela prichádza do kapely ako posledná a zostava dostáva konečnú podobu: Shele Pinizzotto (gitara), Rosemary Butler (basová gitara), Sherry Hagler (klávesy) a Olivia „Liver“ Favela (bicie). Všetky štyri sú zdatné speváčky.

1968 – 1971
Skupina hrá po kluboch od Kalifornie až po Aljašku, pričom pracuje na vylepšení a vypracovaní rockového prejavu.
Dievčatá začínajú písať vlastný repertoár a čakajú na svoju šancu.

1972
Birtha podpisuje prostredníctvom Gabriela Meklera, ktorý stojí za úspechmi rockerov Steppenwolf, nahrávaciu zmluvu s vydavateľstvom ABC Dunhill Records. V októbri vychádza singel Free Spirit/Work On A Dream a v novembri sa na trh dostáva debutový album Birtha, ktorého producentom je Gabriel Mekler, zvukovými inžiniermi David Hassinger a Val Garay. Zámer firmy je jasný; po vzore Reprise Records a ich úspešnej dievčenskej kapely Fanny zaútočiť na fanúšikov podobnou muzikou a dokázať, že ženy vedia hrať hard rock rovnako dobre, ako muži. K tomu má dopomôcť marketingový plán, ktorý vyústi do reklamnej kampane so sloganom: „Birtha Has Balls“. To, čo vychádza na jednej strane, však nezaberá na druhej. Album nezíska kladné ohlasy, jedinou výnimkou je časopis Rolling Stone a komerčne prepadne.
Birtha koncertuje po rockových kluboch v USA, Kanade a Európe. Pravidelné vystúpenia v domovskom meste Los Angeles sú spojené s menami známych klubov Whiskey a Troubadour. Často hrajú aj v Glendale, Kalifornia, v podniku Sopwith Camel.

1973 – 1974
V auguste 1973 vychádza singel Dirty Work/Original Midnight Mama. Ani jedna z týchto skladieb sa neobjaví na pripravovanej LP platni.
V septembri 1973 do obchodov prichádza druhý štúdiový album Can’t Stop The Madness, vyrobený s producentom a inžinierom Christopherom Hustonom.
Skupina je na cestách vyše 250 dní v roku a vystupuje s Fleetwood Mac, Alice Cooper, Poco, Black Oak Arkansas, Cheech a Chong, The Kinks, BB King, Three Dog Night, James Gang a mnohými ďalšími.

1975
Kapela sa rozpadá. Jednotlivé členky idú každá svojou cestou. Jediná, ktorá pokračuje v hudobnej kariére, je Rosemary Butler.

Rosemary Butler sa stala vyhľadávanou vokalistkou a pracovala pre mnohé hviezdy v štúdiu i na koncertoch: Linda Ronstadt, James Taylor, Jackson Browne, Bonnie Raitt, Dolly Parton, Billy Joel, Bruce Springsteen, Whitney Houston, Bob Seeger, Sarah Brightman, Julio Iglesias, Aaron Neville, Kenny Loggins, Michael McDonald, Eagles, Joni Mitchell, Bette Midler, BeBe & CeCe Winan, Vanessa Williams, Neil Diamond, Roseanne Cash, Bob Dylan, Ringo Starr, Paul McCartney, Andrea Bocelli, Dan Fogelberg, Barbra Streisand, Celine Dion, Crosby, Stills, Nash & Young, Jimmy Buffet, Emmylou Harris, Ray Charles, Hilary Duff, Jacob Young, Rod Stewart.
V roku 1983 vydala album Rose a v 2002 Warm Up And Jam! – Male.

1972 – Birtha (Dunhill)
1973 – Can’t Stop The Madness (Dunhill)