Ashkan

Pre zberateľov starej rockovej muziky z obdobia kdesi okolo rokov šesťdesiatych a sedemdesiatych si Veľká Británia nachystala toľko skrytých klenotov, že keby sme žili aj dva životy, stále by bolo čo objavovať. Jediný album skupiny Ashkan patrí práve medzi ne. Čo sa týka mediálnej publicity, v povedomí sa vyskytuje v menšom ako stopovom množstve, nuž si to vyžaduje skúseného stopára, aby ju vyňuchal a ulovil. Výsledok však stojí za to.

Jej počiatky možno vystopovať niekedy do roku 1968, kedy sa z bluesovej formácie Black Cat Bones porúčali Paul Kossoff a Simon Kirke, aby dali vzniknúť legendárnej skupine Free. Práve vtedy sa k nej pridal Bob Weston. Ten pôsobil v britskej skupine The Kinetic, ktorej vyšiel v roku 1967 album Live Your Life, paradoxne, vo Francúzsku. Následne sa mihol v zoskupení Giant Marrowfat, kde pôsobil aj basgitarista Steve York, neskôr známy z East Of Eden a od Manfreda Manna. Kapela v júni 1968 predskakovala Ten Years After v klube Marquee a Weston sa tam dal dokopy s Black Cat Bones, nakoľko bol kamarát s jej spevákom Paulom Tillerom. Za bicie si sadol Terry Sims z formácie Mythology, čo bola kapela, v ktorej hral aj Tony Iommi a nahradil ho v nej istý Bill Ward. Viac azda dodávať netreba.

Weston a Sims napokon kapelu opustili na jar roku 1969 a založil vlastný „band“ Ashkan. Basy sa chopil Tillerov švagor Ron Bending. Určite ho nepoznáte z nič nehovoriacich londýnskych kapiel ako Klooks Kleek, Eel Pie a pod. Na speváka vyhlásili konkurz cez časopis Melody Maker a naveľa sa ozval hromový „vreskľúň“ Steve Bailey. Zostava bola kompletná.

Od mája 1969 kapela začala koncertovať a napokon sa jej podarilo nahrať album vďaka šťastnej náhode, že mali skúšobňu vedľa vynikajúcej progresívnej kapely Clark-Hutchinson. Tú si bol pozrieť istý Peter Shertser spolupracujúci s vydavateľstvom Decca a rovno ponúkol zmluvu aj Ashkanu. Nečudo, veď bol bluesový fanatik a Weston a spol. hrali hrmotajúci bluesrock, pri akom by Claptonovi zliezli struny z gitary. Debutový album sa nahrával na jeseň toho roku v štúdiách West Hampstead Studios patriacich vydavateľstvu Decca. Hoci sa pod produkciu podpísali Ian Sippin a Peter Shertser (na pôvodnom vydaní mu skomolili meno na Sherter), všetko si riadil Weston. Zvukárom bol David Grinsted a rozhodne ho nemožno obviniť z jemnocitu. Fotografie na obal zabezpečil Terence Ibbott.

Kapela začala mať problémy s vystupovaním naživo, koncertov bolo stále menej, s výnimkou decembrového vystúpenia v Marquee Clube šlo o slabo platené akcie na miestach, kde si už aj líšky prestali dávať dobrú noc.

V januári 1970 sa album In For The Cold dostal na pulty predajní a má prvenstvo v tom, že vyšiel ako premiérový titul novozaloženej undergroundovej odnože Decca – Nova (Decca Nova SDN-R 1). Ohlas zo strany kritikov nebol zlý, ale celé dielo ostalo v podstate bez povšimnutia. Určite tomu napomohlo aj to, že kapela sa tesne pred jeho vydaním rozpadla. Dvadsaťroční chalani čakali okamžitý úspech a keď to šlo stuha, tak sa rozutekali.

Bending a Sims sa pridali ku kapele Childsplay, ktorá sa však rozpadla ešte v roku 1970 a nenahrala nič. Bailey zmizol a nik o ňom odvtedy nepočul. Weston sa upichol k folkrockovej skupine Chimera, ktorú manažoval Nick Mason z Pink Floyd. Nahral s ňou jeden album. Sprevádzal tiež Long Johna Baldryho a potom sa stal členom známej kapely Fleetwood Mac. S ňou vydal albumy Penguin (1973) a Mystery To Me (1973). Potom, čo mu kapelník prišiel na to, že mu počas amerického turné chodí za ženou, ho okamžite vyrazil a bolo po turné. V tej chvíli vstúpila do deja kapela Stretch, ale to je iný príbeh. Weston sa stal rešpektovaným muzikantom, nahrával s viacerými interpretmi a vydal aj niekoľko sólových albumov.

1970 – In From The Cold (Decca Nova)

2 názory na “Ashkan”