Ashkan – In From The Cold, 1970

Kapela Ashkan mi pripomína doby, kedy som s mladíckym nadšením spoznával staré rockové vykopávky. V tých časoch ešte fungovalo viacero hudobných nadšencov, ktorí si navzájom požičiavali každú novú akvizíciu a napaľovanie cédečiek bolo frekventovanejšie, než  internetové hádky o politike, hudbe a vôbec. Tie chvíle, kedy sme sa stretli a predháňali sa, kto, čo zohnal, počul, priniesol…

Internetové neosobné kontakty síce tiež majú niečo do seba, na osobný kontakt sa však podobajú tak málo, ako sa terorista ponáša na Matku Terezu. Z tej doby mi ešte stále ostalo niekoľko CD-R, ktoré sa po troške postupne snažím zamieňať za originály. Keďže nie som ani rodinne založený milionár, ani „obyčajný človek“ a už tobôž nie odberateľ štátnych zákaziek, v návale nákupnej mánie, ktorá ma už nesužuje tak, ako kedysi, dostávali prednosť predovšetkým nové/nepoznané tituly. V súčasnosti je ponuka menšia, ako pred pár rokmi, nuž je čas postupne revitalizovať zbierku. Konečne došlo aj na album In From The Cold.

Osem skladieb ťažkotonážneho blues-hard rocku, ktorý pojem jemnocit vyhodil zo slovníka azda už v prenatálnom období, som si zamiloval okamžite. Bailey za mikrofónom chripí a reve ako grizly, ktorý zazrel DiCapria. Máloktorá muzika ma rozseká tak, ako to dokáže dokaličená zverina Going Home, gniaviaci bluesový kostilam Blacklash Blues alebo zbíjačkový bolehlav Practically Never Happens. Ostatok nezaostáva, a tak mi neostáva iné, ako vyžívať sa v nepretržitom prúde muziky, ktorá má leptajúce vlastnosti Coca-Coly. Občas sa dostaví niečo ako balada, napríklad Stop (Wait And Listen) sa chvíľku javí priam ako akustická záležitosť. Nečakajte však soundtrack z Armageddonu, na túto muziku si rozmaznaná mládež nezakrepčí. Nepamätám si, ktorá hardrocková kapela by hrala tak nevľúdnu a rozbombardovanú muziku bez štipky vyhladzovacích prostriedkov. Pre nevrlých poslucháčov je album In From The Cold niečím ako relikviou, ku ktorej sa môžu utiekať vždy, keď sa omylom ocitnú v dosahu našej rádiovej produkcie podporujúcej domácu tvorbu. Každý takýto frustrujúci zážitok s radosťou vytlčie z hlavy kapela Ashkan a pokiaľ sa vám deň zdá prijasný (ruší dospávanie opice), pustite si ho, minimálne záverečná dvanásťminútovka Darkness zatemní aj ten najsvetlejší kút mysle.

Album patrí k dielam, ktoré som dlhé roky nadšene zaraďoval k tomu naj, čo hardrocková archeológia ponúkala. Nič sa nezmenilo. Len mi je trošku ľúto, že sa o tejto muzike naživo pomaly nieto s kým baviť.

1. Going Home 6:35
  2. Take These Chains 4:27
  3. Stop (Wait And Listen) 5:51