Ash Ra Tempel – Join Inn (1973)

Krautrocková skupina Ash Ra Tempel není moc známá (a možná že dnes už ani v Německu) v porovnání třeba s Can, přesto ve své době vydala několik velmi zajímavých alb, kde propojovala v jeden organický celek psychedelii a elektroniku.

Ze sedmi studiových alb minimálně tři dosahují, alespoň u mě, téměř k  pětihvězdičkovému ohodnocení. Je to album Starring Rosi, také z roku 1973 (kdy skupina vydala rovnou tři studiová alba!), hudba k filmu Le Berceau De Cristal z roku 1975 (album vyšlo až v roce 1993), no a potom toto album.

Když někde hostuje Rick Wakeman, často zbystřím, neboť daná alba posouvá vždy někam trochu jinam a výš. Toto album je podobný příklad. Objevuje se na něm workholik/klávesový mág Klaus Schulze, v té době už mající po odchodu z Tangerine Dream rozběhnutou sólovou dráhu. Spolupodílel se také na prvním albu Ash Ra Tempel z roku 1971 a na jejich poslední studiovce z roku 2000.

Na albu Join Inn má hlavní slovo kytara Manuela Göttschinga (leader skupiny, dá se říct) a právě rozličné klávesy Klause Schulzeho, který dokonce na desku nahrál bicí. A že mu to za bubny jde a umí se do nich opřít!

Album obsahuje pouze dvě kompozice, samozřejmě každá kolem dvaceti minut. První kompozicí je skladba se zmíněnými bicími FreaknRoll. Je to v podstatě takový undergroundový kytarovo/klávesový jam, přičemž kytara převládá. Vždycky mně to připomínalo, jako kdyby si ke kapele přišel nedivoce zajamovat Jimi Hendrix.

Ovšem druhá kompozice Jenseits je skutečně vybroušenou hudební perlou. Melancholický monolog pohledné zpěvačky Rosi Müller po chvíli doplňuje floydovská basa a přidají se klávesy. A to způsobem, jakým to umí jen Klaus Schulze. Asi nejkrásnější je v této skladbě použití tesklivých varhan. Celá skladba je o atmosféře, má velkou, silnou Atmosféru. Je to elektronický, pochmurný, vesmírný výlet. Skladba plyne pomalu, nikam nespěchá, žádná disharmonická avantgarda se nekoná, celých 24 minut je jakoby zakletých v nehysterickém smutku. Emoce z téhle kompozice když ne přímo cákají, tak jsou jasně nahmatatelné ušima užaslého posluchače, vtáhlého do „děje“. 

Koneckonců na progarchives má toto album aktuálně ohodnocení 3,87, což není špatný výsledek. Daná nahrávka je pro mě názornou ukázkou, že i německá scéna uměla šlapat na paty britské a také kolik pestré, originální hudby dokázalo v první polovině sedmdesátých let minulého století v oblasti rocku na světě vzniknout.

P. S.: Recku na nějaké album téhle kapely jsem už chtěl napsat dávno. Ale furt jsem se k tomu nějak neměl, nemohl dostat. Když se mi o ní v noci předcházející dni, kdy jsem ji napsal, zdálo dokonce už i ve snu, řekl jsem si, že nastal nejvyšší čas. 🙂

SKLADBY:
1. Freak’n’Roll  /Enke, Schulze, Göttsching/ 19:15
2. Jenseits  /Enke, Schulze, Göttsching/ 24:18

NOTES:
Recorded December 1972 during the production of the LP Tarot at Studio Dierks.

SESTAVA:
Rosi Müller – vocals
Manuel Göttsching – guitar
Hartmut Enke – bass
Klaus Schulze – drums, organ, Synthi A

Join Inn Book Cover Join Inn
Ash Ra Tempel
Krautrock
Ohr
1973
LP
2

Pridaj komentár