Neil Young – Greatest Hits (2004)

Nejsem znalcem tvorby Neila Younga, vždy mě od podrobnějšího průzkumu odrazovala rozsáhlost diskografie a košatost a různorodost Kanaďanovy tvorby. Původně jsem znal Younga pouze z desky Deja Vu a zprostředkovaně přes coververze Petra Kalandry. Poté se ke mně dostalo album z roku 1990 Ragged Glory, které na mě působilo jako dost velký nářez. A to bylo vše. Proto jsem neváhal, jakmile se objevila příležitost, pořídil jsem si tuto výběrovku do sbírky.

Na desce je celkem šestnáct písní, které mapují období 1969 – 1992. Young v nich vystupuje sám za sebe, se skupinami Crazy Horse a The Stray Gators a jako člen uskupení Crosby, Stills, Nash & Young. Jsou zde zastoupeny všechny jeho hudební tváře od té přímočaré rockové (Like A Hurricane, Hey Hey, My My (Into The Black) a Rockin’ In The Free World), přes lehce psychedelické začátky (Down By The River a Cowgirl In The Sand) a spíše folkové písně (Helpless, Old Man a Heart Of Gold), až po vyložené něžnůstky typu After The Gold Rush. Celý komplet ukazuje neznalému posluchači šíři Youngovy tvorby a šíři jeho talentu. Ze všech písní čiší ohromné charisma, které mě přesvědčuje, že ty písně jsou především odrazem autorovy duše, a tak by to asi mělo být. Také mě na Youngovi fascinuje jeho žánrová nevyhraněnost a ryzí písničkářství, protože ať jsou ty písně jakékoli, folkové či rockové, pořád zůstávají především písněmi v tom pravém slova smyslu.

Průřez Youngovou tvorbou mě rozhodně nezklamal a vřele ho doporučuji každému, kdo se chce s tímto zajímavým umělcem začít seznamovat.

01. Down By The River (9:16)
02. Cowgirl In The Sand (10:05)
03. Cinnamon Girl (2:59)
04. Helpless (3:37)
05. After The Gold Rush (3:46)
06. Only Love Can Break Your Heart (3:08)
07. Southern Man (5:31)
08. Ohio (2:59)
09. The Needle And The Damage Done (2:10)
10. Old Man (3:22)
11. Heart Of Gold (3:07)
12. Like A Hurricane (8:20)
13. Comes A Time (3:04)
14. Hey Hey, My My (Into The Black) (4:59)
15. Rockin’ In The Free World (4:41)
16. Harvest Moon (5:03)

Obsazení:
Neil Young: (5-7, 9, 13, 15)
Neil Young & Crazy Horse: (1-3, 12, 14)
Neil Young & The Stray Gators: (10-11, 16)
Crosby, Stills, Nash & Young: (4, 8)

Greatest Hits Book Cover Greatest Hits
Neil Young
Country Rock, Folk Rock, Rock
Reprise Records
2004
16

6 názorov na “Neil Young – Greatest Hits (2004)”

1. Neil Young (oprav si meno Martin v titulke) je mi známe už dlho predlho a vždy som túžil mať LP Harvest (1972), ale doteraz ho nemám. Práve pred nedávnom som si ho znovu spojil s Randy Bachmanom (Bachman-Turner Overdrive). Stretávali sa v mladých rokoch v autobuse vo Winnipegu po koncertoch svojich kapiel v neskorých večerných hodinách. Neil Young je o dva roky mladší ako Randy. Obaja ešte stále hrajú a ide im to stále výborne. Tvorbu BTO poznám celkom dobre, ale Youngovu tak ako mnohí z nás nie dokonale. Skôr okrajovo a počul som málo platní od neho. Stačí mi to však na to, že ho považujem za skvost kanadskej hudby, hoci ho nevyhľadávam.
    Platne typu “best of” obyčajne vypustím z programu dňa a nemám ich v obľube, ale v niektorých prípadoch je dobré počuť to najlepšie za cca jednu hodinu. Vďaka za spomenutie skvelého hudobníka a pre mňa impulz, aby som konečne dorobil kapelu BTO pre Rockovicu. Mám to tak na 40%, ale času málo-pramálo.
    Už iba reakcia na Snakea: Kúpil som si nedávno vykopávku Mamas&Papas. Zabudnutú vec, ale skvelú hippie LP. Keď to prišlo, bol som rád. Iba chvíľu. Zistil som, že niekto predtým lpíčko zahrieval v elektrickej trúbe. Čierny vinyl ostal- ale drážky sa stratili, LP je ako sklo a leskne sa ako zrkadlo. Nuž ten náš hudobný-poslucháčsky život je niekedy krutý, priam mizerný.

1. Dík za upozornění, už jsem to opravil.
      Taky spíš preferuji řadová alba, nahrávek typu best of mám doma jenom pár. Většinou se jedná o interprety a skupiny, kteří nejsou pro mě tak důležití.
      Na ty BTO se už teď těším.

2. Pěkná recenze, krátká a úderná. V případě best of alb je to tak lepší, v tom počtu skladeb z různých časových období by se člověk asi velice snadno ztratil.

Já Neila nikdy neposlouchal a doma od něj nemám ani notu. Možná, že znám některej z jeho šlágrů, aniž bych věděl o koho jde. Ostatně, znám i obě ukázky – pecka “Heart Of Gold” se mi líbí už od chlapeckých let (fakt až teď zjišťuji, že je od Younga) a “Rockin’ In The Free World” nahrál potulnej kytarovej cirkus G3. Tak si říkám, že bych si tu kompilaci mohl pustit, na Spotify je k mání.

Ještě taková blbost na závěr. Před pár lety jsem kupoval několik CD z druhé ruky a prodejce mi je poslal nastrkaná do papírového přebalu 4CD boxu “Neil Young Official Release Series Disc 1 – 4”. Takže notu doma nemám ani jednu, ale futrál s Neilovou podobiznou ano.

1. Přiznám se, že tohle cd poslouchám jen občas, na Younga musím mít náladu.

Děkuji za pochvalu. Máš pravdu, že nemusíme vždy psát sáhodlouhé litanie. Někdy míň je víc.

Tobě aspoň přišla ta cd, která jsi objednával. Já kdysi dávno v jednom antikvariátu koupil cd jenom podle obalu a až doma jsem zjistil, že je tam něco úplně jiného. Naštěstí v antikvariátu měli na druhý den pochopení a vzali si to zpět.

1. Inu, stane se. Ovšem lyaendova historka s dokonale upečeným vinylem nemá chybu…
        Jinak, tu Youngovu kompilaci jsem si včera opravdu pustil a zvládnul ji celou, ale upřímně – moc mě nebavila. Kromě těch dvou uvedenejch písniček už jsem vlastně žádnou jinou nepoznal. Neilův fanoušek ze mě nebude, ale nepochybuji o tom, že se tu nějací najdou.