Mountain

Jedna z najneprehliadnuteľnejších postáv rockového šoubiznisu počúva na meno Leslie West. Tento obor, oplývajúci mohutným hlasom a nemenej „tučným“ gitarovým zvukom, stál v čele skupiny Mountain, ktorá na konci 60. rokov predstavovala americkú odpoveď na britskú superskupinu Cream.

Kapela Mountain hrala hardrock ako remeň. Originálny, svojský, rozpoznateľný. Za jej zrodom treba hľadať Felixa Pappalardiho, úspešného basgitaristu a producenta (stál napríklad za zmienenou skupinou Cream). Práve on dotlačil mladého Westa k tomu, aby sa nezašantročil v skupine The Vagrants, ale skúsil sólovú kariéru. Album Mountain z roku 1969 bol skvelý a zároveň priniesol názov pre novú spoločnú kapelu.

Prvá zostava Mountain začala fungovať v zložení West, Pappalardi, N. D. Smart (bicie) a Steve Knight (klávesy). Spoločne zvládli vystúpenie na legendárnom festivale Woodstock, hoci ich nezahrnuli ani do pôvodného filmu a ani na kompilačnú trojplatňu z danej akcie, ktorá vyšla v roku 1970. Každopádne si formácia urobila dobré meno a krátko nato skompletizovala klasickú zostavu, nakoľko sa porúčal Smart a za bicie si sadol vynikajúci hráč Laurence „Corky“ Laing.

V marci 1970 sa na pultoch obchodoch zjavil debutový album Climbing!, ktorý priniesol aj najväčší hit skupiny – Mississippi Queen, ktorá sa dostala ako do hitparád, tak do viacerých hollywoodskych filmov a to aj v súčasnosti. Jeden zo „žánrotvorných“ albumov hardrocku by nemal chýbať v centre záujmu žiadneho rockera. Podobne ako jeho nasledovník Nantucket Sleighride (vyšiel v januári 1971), na ktorom sa štýl kapely vyformoval do dokonalosti. Kapela stihla do konca roku 1971 vyprodukovať aj tretí album Flowers of Evil. Platňa obsahovala jednu stranu štúdiových nahrávok a druhú z koncertnými záznamami. I keď obsahuje pár skvelých skladieb (titulná vec, Crossroader), ako celok nedosahuje kvalít predchádzajúcich diel. Bez ohľadu na subjektívne hodnotenie je fakt, že počiatkom roku 1972 sa skupina, hneď po ukončení britského turné, rozpadla. Drogy, vyčerpanosť, každý si našiel to svoje, dokonca aj vydavateľstvo Island Records, ktoré v apríli 1972 vydalo koncertný album Live – The Road Goes Ever On. Opustím teraz tiaž objektívnych faktov a prehlásim, že lepší koncertný album kapela nikdy nevydala. Obsahuje len štyri skladby, z toho dve z Woodstocku, avšak kvalita prebíja kvantitu v pomere známom skôr z mierok na mapách.

Pappalardi sa vrátil k štúdiovej práci a West s Laingom zlanárili Jacka Brucea (spievajúci basgitarista a príležitostný multiinštrumentalista, jedna z osobností známych z toľko spomínanej skupiny Cream, aby s nimi založil kapelu West, Bruce & Laing. Zanechala po sebe tri albumy, ale to je iný príbeh.

West a Pappalardi sa na jar roku 1973 vrátili s novou inkarnáciou Mountain. Krovie im robili dvaja ďalší muzikanti, menovite Allan Schwartzberg (bicie) a Bob Mann (klávesy, gitara). Kapela sa, po vzore ďalších formácií tej doby (Deep Purple, Beck, Bogert & Appice), vydala na turné po Japonsku a výsledkom bol koncertný dvojalbum Twin Peaks (vyšiel počiatkom roku 1974). V lete 1974 vyšla aj posledná štúdiová doska Mountain v 70. rokoch, a síce Avalanche. Pôvodnú dvojicu frontmanov doplnil starý známy Corky Laing a pridal sa i David Perry (gitara, spev). Netreba dodávať, že i keď nešlo o zlé albumy, kapela nevydržala. Posledný koncert odohrala na Silvestra 1974 a bol koniec.

Leslie West sa vydal na sólovú dráhu. Napokon sa v roku 1981 rozhodol obnoviť Mountain, s Laingom a Millerom Andersonom, čo je známy gitarista, ktorý však nastúpil ako basák. Čo sa týka Pappalardiho, skončil neslávne, dňa 17. apríla 1983 ho zastrelila vlastná žena. V roku 1984 nahradil Andersona ďalší známy hudobník, Mark Clarke (ex-Colosseum) a v roku 1985 vyšiel kapele štúdiový album Go For Your Life, venovaný pamiatke tragicky zosnulého spoluhráča.

Ďalšie verzie skupiny boli obnovované počas 90. rokov, vystriedalo sa v nich viacero hráčov, napríklad Richie Scarlet (basa, spev), Randy Coven (basa, spev), Elvin Bishop (gitara, spev) a Noel Redding (basa). Encyklopedisti určite viaceré mená dobre poznajú, pre ostatných platí, že šlo o skúsených muzikantov. V zostave West, Laing, Clarke a Eddie Black (gitara, spev) vydala kapela v roku 1996 album Man’s World.

V roku 2001 sa kapela opäť pripomenula, pričom v roku 2002 vydala ďalší štúdiový album Mystic Fire (vyšiel aj pod alternatívnym názvom High). Zostavu tvorili West s Laingom a s nimi sa zviezli Todd Wolfe (gitara) a Chuck Hearne (basa). V roku 2007 kapela vydala album cover verzií Boba Dylana nazvaný Masters of War. Okrem ústrednej dvojice sa v zostave mihli aj Wolfe, Brian John Mitchell (klávesy) a Rev Jones (basa). Okrem nich si na ňom zahosťovali aj dvaja velikáni, Warren Haynes a Ozzy Osbourne.

Mountain od roku 2008 pôsobí, keď je to potrebné, v zostave West, Laing a Jones.

Stojí za zmienku, že kapele vyšlo veľké množstvo koncertných albumov, ktoré boli zväčša autorizovanými bootlegmi. Od roku 2004 ich cca trinásť vyšlo na značke Voiceprint, pričom pokrývajú obdobie 1969-1974. Existuje aj niekoľko ďalších archívnych koncertných nahrávok (napr. Eruption z roku 2004).

Na záver by sa patrilo dodať, že Leslie West je jedným z gitarových velikánov a jeho sólová kariéra sa neúnavne rozvíjala medzi, popri a aj po inkarnáciách kapely Mountain.

1.  Climbing! (1970)
  2.  Nantucket Sleighride (1971)