Putování s tučňákem Murplem

CD Mellow Records ‎– MMP 121 /1992/

Debutové a na dlouhou dobu jediné album skupiny Murple patří k těm nejvýraznějším italským chuťovkám a tak jsem toužil po tom, zařadit ho do své domácí sbírky. Ovšem shání se docela blbě a než se mi podařilo ten svůj cíl splnit, uteklo pěknejch pár let…

Původní album vyšlo u německého vydavatele BASF Fare v roce 1974 a jeho cena v bazarech a aukcích se pohybuje okolo 400 Euro. První reedice na CD (a zároveň aj první reedice vůbec) se dočkalo zásluhou italského nezávislého labelu Mellow Records v roce 1992 a další se objevily až o deset let později díky pirátům Akarma. Teprve v roce 2011 se na trh dostala výpravná edice s bonusovým DVD od AMS a tu zatím poslední poslali do světa Belle Antique z Japonska (2020). Ovšem v podobě docela nákladného SHM-CD.

Já jsem měl eminentní zájem o verzi s bonusovým DVD (se záznamem comebackového vystoupení) a tak jsem se snažil splašit rozkládací vinyl repliku od AMS, ovšem ta už byla dávno rozebraná a tak jsem byl nakonec rád za onu vůbec první reedici od Mellow, z roku 1992. Navíc se mi ji podařilo koupit v naprosto dokonalém stavu a tak vypadá, jako kdyby zrovna vyběhla z fabriky. Klasická plastová krabka obsahuje černým písmem potištěnej kotouček a pěknej, čtyřstránkovej booklet s originální obálkou a mnoha (maličkými) fotografiemi. Zajímavostí je vložená knížečka s koncepčním příběhem a texty, protože s něčím podobným – byť v daleko lepším provedení – jsem se setkal snad jenom u CD The Prince of Heavens Eyes irskejch Fruupp.

Bizarní koncepční storka vypráví smutnej příběh tučňáka Murpleho, ubíjeného každodenní neměnností a rutinou. V touze po dobrodružství se tak raději vzdá bezpečí své kolonie, opustí přirozené prostředí a vydá se do světa. Během svého putování je však uloven lidmi a donucen vystupovat v cirkuse. Nakonec skončí v ZOO a své dny pak dožije jako součást expozice na malém, plastovém ledovci.

Po hudební stránce jde o klasickej symphonic prog s prvky vážné hudby, minimem zpěvu v italštině a kouzelnou atmosférou. Necelých 34 minut dlouhé album obsahuje dvě rozsáhlé suity rozporcované do šesti kapitol a je jasné, že každá z nich zabrala celou stranu původní LP. Cédéčko však načte pouze dva tracky a která z částí zrovna hraje se člověk může akorát domnívat. Prim hrají především klávesy a slyšet jsou hlavně varhany, které doplňují všelijaké, dobově znějící syntezátory. Svůj prostor však dostane aj čisté piano a třeba úvod druhé skladby – Preludio e scherzo – právě v podání piana je parádní klasickou vsuvkou. Nechybí ani elektrická kytara, ale její role je spíš podružná a v podobě táhlých sól si ji plní vesměs v doprovodech.

Hudba je to sice propracovaná a přiměřeně náročná, ovšem zároveň aj neobyčejně přístupná a tedy bez nějakejch rušivejch elementů. Žádná orchestrula diabolika, disharmonika, ani akademika, ale klasická Itálie. Dalo by se to přirovnat k raným Genesis, šmrncnutejm umírněnějšími ELP a z italské scény mě napadají Reale Accademia di Musica, Latte e Miele, nebo Le Orme.

Kapela se do svého tučňáka naprosto zbláznila a přizpůsobila mu nejenom obal desky, ale i veškeré propagační materiály a pódiovou prezentaci. Prakticky na žádném vystoupení v letech 1971-73 nesměl chybět nafukovací tučňák v nadživotní velikosti a spousta dalších propriet. Přístup to byl jistě originální, ale skupině moc nepomohl a poté, co se BASF rozhodli s podporou italského progresivního rocku definitivně seknout, se rozpadla. Album nakonec vyšlo až několik měsíců potom, co bylo nahráno a bez jakékoliv podpory od vydavatele zcela zapadlo. Na své znovuobjevení a zasloužené uznání si muselo počkat pěknejch pár let…

Zkrátka a dobře, je to výborná muzika a malou výtku bych měl jen k výslednému zvuku. Nevím jak ostatní reedice, ale ta od Mellow Records je udělaná z původní vinylové desky a tak to šumí a praská, jako kdybych seděl u gramofonu. Není to nic neobvyklého a setkal už jsem se s tím v případech alb skupin Laser, Madrugada, nebo Gruppo 2001, ale trošičku mě to mrzí. Zvlášť, když remaster dostupnej na Spotify (2012) hraje líp a bez slyšitelnejch lupanců.  Čtyři a půl.

Side A – Suite 1 – 17:37
01. Antartide
02. Metamorfosi
03. Pathos
04. Senza un perché
05. Nessuna scelta
06. Murple rock

Side B – Suite 2 – 16:37
07. Preludio e scherzo
08. Tra i fili
09. Variazioni in 6/8
10. Fratello
11. Un mondo così
12. Antarplastic

Pier Carlo Zanco – voce solista, coro, organo, piano, Eminent, sintetizzatore, contrabbasso ad arco
Pino Santamaria – chitarre elettriche, chitarra acustica, chitarra 12 corde, voce solista, coro
Duilio Sorrenti – batteria, gong, tumbadoras, timbales
Mario Garbarino – chitarra basso, bongos, triangolo

Io Sono Murple Book Cover Io Sono Murple
Murple
BASF Fare
1974
2
CD Mellow Records ‎– MMP 121 /1992/

9 názorov na “Putování s tučňákem Murplem”

1. Zajímavé. Toto album jsem si pamatoval jako jedno z nejslabších první várky asi padesáti italských CD, co jsem si nechal od BTF a Akarma kdysi poslat. Tak jsem s reakcí raději počkal, než si je znovu řádně vyposlechnu.

Moc se toho na mém dojmu nezměnilo. Kostrbaté kompozice, trochu upachtěné a místy pokulhávající. S několika skvělými momenty, jasně. Dal bych 3*. Rád jsem si je po delší době připomenul, ale z Itálie budu sahat po jiných kouscích.

Potvrzuji, že Mellow edice je z desky, šumí a občas praská. Reedice 2011 je zvukově podstatně lepší, a je bezvadně udělaná i z hlediska dynamiky i doprovodných materiálů.

1. Přiznávám, že jsi mě svým názorem trochu zaskočil. Tohle album je všeobecně přijímáno docela dobře (ProgArchives 3,91 – Discogs 4,3 – Amazon 4,1 – RYM 3,66), ale to nemusí pochopitelně nic znamenat a trojka, to je furt ještě dobrý. Občas se neshodneme na deskách “náročnějších” a teď se holt rozcházíme i v názoru na placku melodickou a vstřícnou. Inu, stane se. Dík za tvůj pohled.

2. Poslechnul jsem a musím říct, že je to posluchačsky velmi vstřícné album. Sice se ze mě vyznavač italské progrockové scény asi nestane, to si raději přečtu cokoli od Umberta Eca, ale jednou začas neuškodí. Snejku, dík a pevné zdraví.

3. Ahoj Snake, vďaka za fajn recenziu. Album je super, tiež by som dal 5. Mne sa ho podarilo zohnať na pôvodnom vinyle ešte za celkom rozumnú cenu. Zvuk nie je top, pár lupancov je na tom vinyle aj keby to človek zohnal v stave Mint…