Díky výhodě elektronické komunikace jsem v roce 2017 trávil jeden sobotní večer několikahodinovým povídáním s Timem Bownessem (ano, opravdu s ním), a mimo jiné i na téma Peter Hammill. Tim byl velice, velice příjemný a dozvěděl jsem se zajímavé věci – odrazovým můstkem pro náš rozhovor se stal jeho koncert s Peterem Hammillem (a dalšími umělci) 25. listopadu ve Švédsku. Musel to být úžasný večer, škoda, že jsem tam nebyl. Tim Bowness mi ho velice barvitě popsal. No a teď se možná ptáte, proč se o tom zmiňuju?
Následkem toho rozhovoru bylo, že jsem zahodil do virtuálního koše rozepsanou recenzi na album Petera Hammilla From The Trees a začal ji psát znova a jinak, přičemž jsem si říkal, že bych jí mohl dát nějakou tu přidanou hodnotu. „Jak a jakou?“ říkal jsem si. Brzy mě napadla odpověď.
Toto album Petera Hammilla je totiž víc o textech než o hudbě, tak jsem si řekl, že se zaměřím spíš na texty než relativně suchopárně popisovat, že v téhle skladbě hraje prim Hammillova kytara a v téhle zase Hammillův klavír. Důkladný ponor do Hammillových textů mi způsobil nejedno překvapení, kdy jsem neočekávaně vyvalil svoje bulvy, jinak bezpečně schované a mžourající pod nánosem lehké nadváhy. To, že Peter Hammill není žádný textař, ale básník (už od roku 1966), je jasné, ale přece jen jsem takovou porci originality a poodhalení nečekal. Navíc je Hammillovi přes 70 let.
CD tedy začíná…
My Unintended
Úvodní skladba. Žádná pompéznost à la Emerson, Lake & Palmer se nekoná. Hammill si se španělkou dělá, co chce (s akustickou kytarou, se ženou by to bylo s velkým „Š“), jak na Chameleonu ve stínu noci. Tématem skladby je Čas. Oblíbené Hammillovo téma na sólo albech i albech Van der Graaf Generator. „Nemohu předstírat, že vím, co udělám. I když je něco naplánováno, neznamená to, že je zcela promyšleno.“ Výborné.
Reputation
Klavírní skladba v podstatě mimo rock, je o křehkosti pověsti. „Byl ti nabídnut pohár, a pil jsi tak hluboce na kult své osobnosti.“ Ne mnoho lidí si dělá hudbu přes padesát let (přes občasné přešlapy) podle svého. A navíc způsobem, jakým to dělá Peter Hammill.
Charm Alone
Velice smutná skladba. Peter Hammill bilancuje a nepřímo odhaluje své slabší stránky nebo se v tom částečně odráží. Přesnou hranici mezi autobiografickým psaním a fikcí ví Vždy jen umělec sám a ne moc rád se o to matematické tajemství dělí. „Nečinnost a motiv v praktickém chování…“ „Myslel jsem, že jsem požehnaný, myslel jsem, že jsem zvláštní, ale nezbylo nic…“
What Lies Ahead
„Nedostatečná očekávání se stala mou zásobou v obchodě…“ Výborně sladěná kombinace Hammillem nahraných kytarových a klávesových nástrojů! Tady nelze hudební stránku nevyzdvihnout!
Anagnorisis
Téma církve, papeže(?), klavírní skladba o lidech, kteří nenechají svůj talent dojít poznání. Náročné / rozsáhlé a intelektuální / filozofické téma, které by si zasloužilo spíš psychologicko / historickou studii, než „píseň“. Hammill musí být hodně hloubavý člověk.
Torpor (Strnulost)
Jedna z fascinujících věcí na Peterovi je ta, že tento pozitivně a v pohodě vypadající a působící člověk dokáže napsat něco tak temného/smutného, pro někoho možná až depresivního. „Apatie se ke mně stáčí v mlze, usazuje se jako pot na kůži“… Téma odcizení koneckonců Hammill mistrně zpracovával s Van der Graaf Generator (skutečně depresivní singl W, alba Pawn hearts, World record…)
Milked
Tato skladba a její text opravdu bolí od začátku do konce jako špendlíkem pod nehty. „… protože s ním byla od začátku – a v její nepřítomnosti se jeho pečlivé chování a jeho dobře strukturovaná schémata rozpadly…“
Girl To The North Country
Vzpomínáte na album Over, jehož jednotícím tématem byl Hammillův rozchod/rozvod s jistou Alicí? Nevím, do jaké míry platí Time heals, že čas léčí, ale Hammill se v této skladbě k Alici vzpomínkami vrací. Nevyřčené otázky, pocity vyplouvají na povrch, text je chvílemi tak otevřený, že já bych váhal, jestli být takto osobní /odhalující se ve veřejně publikované písni. Klobouk dolů za odvahu. Čas léčí. Je to trochu fráze – někdy ano, někdy ne. A když neléčí a nepomáhá, slouží tato fráze jen jako jakási útěcha. Ale utěší? Pochybuju. Co muselo plout Hammillovi hlavou při psaní této skladby? Muselo to být něco hodně smutného a stále silného. Rozčarování, zklamání. Dá se na to zapomenout? Někdy ano, někdy ne. Někdo to umí, někdo ne.
On Deaf Ears
V neslyšících uších. Další neveselá píseň o neporozumění. Vygradovaná do závěru „tlesknou rukama – nikdo teď neposlouchá“. Tolikrát se tváříme, že posloucháme druhé, ale neposloucháme, jsme sami pohrouženi do svých všedností /radostí / depresí.
The Descent
Závěrečné skladby progrockové kapely většinou uměly. Gradace. To nejlepší na závěr. I takoví Uriah Heep by mohli vyprávět. Sestup – skladba o promarněných šancích.
Nádherné album. Nemám patent na rozum a nejsem vědma. Hovořím o tom, jak album vnímám, jak na mě působí, ne jaké 100% je – jak to Hammill myslel. Přesto si myslím, že se snad trefuji šipkou do cíle. Tolik věcí je u Hammilla nevyřčených, naznačených, že záleží na posluchači, jak si to „Hammillem předložené“ prožije. Když navíc člověk zažije v osobním životě neveselé věci, vnímá určitá zobrazení intenzivněji.
Jako textař mě Hammill několikrát zasáhl hodně silně. Na Who Am The Only One. Nebo na World Record v úvodním textu Meurglys III – není týdne, kdy bych si ten text nevybavil (jako x jiných, a jsou to někdy prostě iracionální vyplutí, i když…). Byť tohle album takovou sílu nemá (protože ji mít možná nechtělo), děje se na něm mnoho zajímavého, ale člověk musí být tak trochu nelíný potápěč a ponořit se do hloubky, pod tu relativně, zlověstně klidnou hladinu, nad kterou si často akorát matoucně hoví nezúčastněné lekníny.
SKLADBY:
01. My Unintended 3:34
02. Reputation 3:27
03. Charm Alone 3:36
04. What Lies Ahead 4:08
05. Anagnorisis 2:54
06. Torpor 3:44
07. Milked 5:51
08. Girl To The North Country 5:27
09. On Deaf Ears 4:32
10. The Descent 5:15
SESTAVA:
Peter Hammill: zpěv, kytara, klávesy, basa, aranžmány
Prog Rock
Fie! Records
2017
LP, CD
10
Toto album neznám, ale podle ukázek je obdivuhodné, jak Peter dokáže stále napsat písně, které posluchače dokážou oslovit. Díky za recenzi, Hammillovu tvorbu i díky tvým zasvěceným recenzím poslední dobou s chutí prozkoumávám.