Od kukly k motýlovi

CD+DVD Vinyl Magic – VM 100A-B/MVA   /2005/

Po box setu From Cocoon To Butterfly jsem pošilhával už před lety, ale v našich obchodech nebyl, v těch zahraničních jsem ještě nenakupoval a tak jsem to po nějaké době vzdal. Až loni, když jsem se konečně pustil do recenze debutového alba Maxophone, mě napadlo prolustrovat stránky největšího distributora italského progresivního rocku btf.it a co myslíte? Měli ho tam…

Skupina Maxophone vznikla na jaře roku 1973 a o dva roky později natočila stejnojmenné debutové album. Tenkrát bohužel nesplnilo očekávání vydavatele, ani producenta a prostředky do něj vložené přišly vniveč, ale dnes sklízí pochvaly na všech frontách a v každém RPI žebříku bychom ho našli na nejvyšších příčkách. Skupina to zkoušela dál, dokonce připravovala materiál na další velkou desku, ale po komerčněji orientovaném singlu Il fischio del vapore / Cono di gelato z roku 1977 se rozpadla.

Maxophone se znovu sešli až v roce 2005 a bylo to při příležitosti vydání výpravného vzpomínkového boxu From Cocoon To Butterfly. V pěkném, rozkládacím digipaku o velikosti klasické DVD krabky se nachází audio CD, DVD a šestnáctistránková brožura s podrobnou biografií skupiny. Celý box set je  naprosto vyčerpávající sondou do historie Maxophone a nejen svým obsahem, ale i provedením by se stal ozdobou každé rockové sbírky.

Těžištěm DVD je televizní pořad “Concertino” režiséra Lucia Testy, který Maxophone natočili v březnu 1976. Na obrazovkách se objevil o dva měsíce později a kapela v něm pěkně naživo zahrála čtyři, z eponymního debutu pocházející skladby. Je to symfonický art rock s velkým A, vznešený, přiměřeně komplikovaný a přitom všem i neodolatelně melodický. Skupina hrála v sestavě – klávesista, bubeník, dva dechaři a basista s kytaristou a protože polovina z nich byla absoloventy hudební konzervatoře, hraje jim to jak z partesu. Je zábavné sledovat multiinstrumentalistu Maurizia Bianchiniho, který během vystoupení ladně střídá trumpetu s lesním rohem a mezitím si stačí odskočit ještě k vibrafonu, ale všechno jsou to kumštýři par excellence, kteří svou práci odvádějí s naprostým přehledem.

Znám tenhle záznam velice dobře. Na YouTube je k dispozici a tak už jsem ho viděl opravdu mockrát, ovšem i tak jsem rád za to, že jsem ho mohl konečně zařadit do své domácí sbírky. Teď si ho vychutnávám v té nejlepší možné kvalitě a na rok 1976 to hraje opravdu dobře. Obraz je čistej, roztaženej na celej zobrazovač a hlavně v barvě. A to je co říct, protože tenkrát to ještě rozhodně nebyl standard a vím o několika pořadech mladšího data, které se natáčely ještě černobíle. Zvuk je až nepřirozeně čistej a tak mám podezření na playback, ale co na tom. Šlo mi hlavně o to, vidět kapelu při práci a vychutnat si u toho kvalitní přednes, takže jsem naprosto spokojenej. Všechny čtyři skladby jsou pěkné, ale kdybych měl nějakou vypíchnout, byly by to úvodní C’è un paese al mondo a instrumentálka Fase. Bohužel, pravidelná relace “Concertino” měla vyhrazenu půlhodinku vysílacího času a víc se toho do ní prostě nevešlo. Specialitkou navíc je instrumentální verze skladby Mercanti di pazzie z roku 2005, kterou si obnovení Maxophone střihli živě při přípravě vydání tohoto boxu. Součástí DVD je ještě zhruba dvacet minut rozhovorů se členy Maxophone a to buď v italštině, nebo s anglickým překladem. Mluví se nejen o zdrojích inspirace a historii skupiny, ale i o původu obálky debutového alba. Nechybí tedy ani výprava k řece a hledání místa, na kterém se to tenkrát fotilo. Posledním bonusem je ještě povinná fotogalerie.

Na CD se nachází osm skladeb natočených v letech 1973-1976. Všechno jsou to dema v kolísavé zvukové kvalitě, ale vyloženě špatně hrajou jenom dvě úplně nejstarší, pořízená na jaře roku 1973. Konkrétně jde o písničky L’isola a Il lago delle ninfee a zajímavé je to, že se ani jedna z nich na debut vůbec nedostala. Z toho je tady pět alternativních verzí, mnohdy ve zcela odlišné podobě a – kupodivu – s texty v angličtině. Skladba Fischio del vapore vyšla na singlu v roce 1977, ale tady je v trochu jiné úpravě a se zpěvem beze slov. Text k ní tenkrát nebyl ještě hotovej a podobné je to s kompozicí Dadaidà. Asi nejlepším kouskem celé kolekce je deset minut dlouhá instrumentálka Kaleidophonia. Pěkná, členitá, se vstupy dechových nástrojů a zcela ve stylu debutového alba. Jenom dodám, že poslední tři uvedené skladby se měly stát součástí druhé velké desky a nahrávaly se ve studiu, na osmistopej magnetofon. Je to znát, protože jejich zvuk je perfektní.

Šestnáctistránkovej booklet je v italštině i angličtině a nabízí spoustu materiálu. Podrobnou biografii skupiny, podrobnosti ke každé, na CD uvedené skladbě a hromadu fotek. Celej digipak je opravdu pěknej, ale už při jeho rozbalení odpadly oba plastové traye a tak jsem je musel znovu přilepit. Zkrátka a dobře, je to výbornej kousek do sbírky nejen pro fanoušky Maxophone, ale aj italského art rocku obecně.

01. Kaleidophonia (9:55)
02. Mercanti di pazzie (3:44)
03. Elzeviro (6:08)
04. L’isola (5:01)
05. C’è un paese al mondo (4:56)
06. Fischio del vapore (4:51)
07. Antiche conclusioni negre (6:36)
08. Il lago delle ninfee (2:01)
09. Dadaidà (8:01)
10. Al mancato compleanno di una farfalla (5:50)

Total time: 57:19

DVD
01. C’è un paese al mondo (6:24)
02. Al mancato compleanno di una farfalle (5:31)
03. Fase (4:33)
04. Mercanti di pazzie (6:13)
05. Antiche conclusioni negre (6:36)

And also 20′ minutes of interviews

Sergio Lattuada
 – keyboards
Roberto Giuliani – guitars
Leonardo Schiavone – clarinet, flute, saxophone
Maurizio Bianchini – french horn, trumpet, vibraphone
Alberto Ravasini –  bass, guitars, lead voice
Sandro Lorenzetti – drums

Marco Carbone – bass in “Mercanti di pazzie” Instrumental version 2005

From Cocoon To Butterfly Book Cover From Cocoon To Butterfly
Maxophone
Vinyl Magic
2005
CD + DVD
10 + 5
CD+DVD Vinyl Magic – VM 100A-B/MVA /2005/

4 názory na “Od kukly k motýlovi”

1. Maxophone mi nemohol chýbať, keď som spoznával taliansku scénu a je to naozaj výborný album, ale predsa len mám iných srdcových favoritov. Vďaka za priblíženie úžasnej kolekcie, verím, že pre zanieteného talianológa predstavuje zlatú baňu.

1. Pravda, je to zlatej důl. Muzika je to výtečná a kvalitních obrazových záznamů italských art rockových kapel ze sedmdesátých let se zachovalo naprosté minimum. Je jedině dobře, že Vinyl Magic tuhle dávno vyprodanou edici pustil znovu do oběhu.

2. Práve tento týždeň počúvam toto cd+dvd. BTF.it mi poslalo CD Raccomandata Ricevuta Ritorno zlomené napoli a po reklamácii mi sľúbili poslať druhé, plus nech si vyberiem ešte aj iný titul. Tak som sa rozhodoval medzi Maxophone – From Cocoon To Butterfly a Quella Vecchia Locanda – I..
    Radový album Maxophone je jedným najlepším progresívnym albumom nahratom v Taliansku a jediné čo mu možno vytknúť že prišiel neskoro. A podobne je na tom aj táto zbierka nevydaných skladieb a živák, veľmi podarený materiál. Ďakujem za parádnu recenziu.

1. Bezva, mám radost z toho, že jsem ti kápnul do noty. Netušil jsem, že i v tobě dříme vášeň pro klasickej italskej art rock. Oba tituly Maxophone jsou super, ovšem aj debut Raccomandata Ricevuta Ritorno stojí za hřích. Zrovna minulý týden jsem ho vytáhnul z regálu a prohnal ušima, výborná muzika…
      Spolu s From Cocoon To Butterfly mi přišel další vzpomínkovej box věnovanej Locanda delle Fate. Obsahově výbornej, ale má nešťastně zvolený formát. Do CD regálu se nevejde a kniha všitá dovnitř mi pár dní po rozbalení odpadla. V budoucnu o něm něco napíšu.