Dio – Holy Diver, 1983

Snažím sa napísať recenziu (hodnotenie) na album obľúbeného autora a ide mi to veľmi ťažko. Poskladať slová, dať tomu akú-takú fazónu, pritom vedieť, že nič nové už nikdy nevznikne, je nad moje sily. V živote som si toho preskákal požehnane, a niečo ma len tak nezaskočí. 16. máj 2010 ma však zastihol nepripraveného. V tomto prípade sa nehanbím za slzy.

Rok 1982. V Black Sabbath to opäť raz škrípe a Ronnie James Dio balí kufre. Jeho túžba pokračovať v kariére je veľmi silná a vzápätí hudobný svet registruje novú skupinu – Dio. Vtedy sa to dalo iba tušiť, ale zásluhou tohto fenomenálneho speváka, uznávaného snáď i v kruhoch, ktoré rockmetalovým žánrom pohŕdajú, sa z nej stala svetoznáma a uznávaná značka.

DIO_1983_1
Holy Diver, ak to tak môžem povedať, odštartoval Ronnieho sólovú kariéru. Charizmatický spevák, ktorý svojím nespochybniteľným vkladom dopomohol k sláve Rainbow a pokropil živou vodou Black Sabbath, sa rozhodol pre vlastnú cestu. Možno to bolo vynútené, možno to tak sám chcel. Pravda bude niekde uprostred. Jedno je isté, podarilo sa mu dať dokopy výborných hudobníkov a výsledkom je album, mnohými považovaný za jednu z najlepších hard & heavy nahrávok. Za rok 1983 určite! Epický heavy rock najvyššej kvality, vynikajúci jednotlivci, božský Dio. Dravosť, chytľavosť, melodika, razancia, romantika, temnota, tvrdosť – to všetko chutne naporciované. Skrátka, najkvalitnejšie ingrediencie Dúhy a Čierneho Sabatu v jednom celku, ktorý tvorí deväť klenotov, Stand Up And Shout počnúc a Shame On The Night končiac. Mojím najobľúbenejším diamantom je titulná Holy Diver, jej démonický klávesový úvod ma dodnes fascinuje. Základ vraj vznikol v štúdiu, keď bol na testoch gitarista Jake E. Lee. Ako to dopadlo? Prišiel Vivian Campbell. A ďalšie perly? Úvodná vypaľovačka, polobaladická Don’t Talk To Strangers, v strednom tempe sa nesúca Straight Through The Heart, singlovka Rainbow In The Dark

Smutne som začal, smutne to aj ukončím. Spomenul som si na slová Chucka Schuldinera zo skupiny Death, ktoré pochádzajú z roku 1995: „V hudbe neexistuje žiadna hranica. Mojím tajným snom je uskutočniť projekt s iným spevákom, niečo melodické. Prvou voľbou by bol Ronnie James Dio. Niečo z toho, čo som napísal, by mohlo mať melodické vokály. Celkom rád by som počul, ako by tie veci zneli s takým interpretom. Nechávam to otvorené a možno sa niekedy dáme dokopy.“

Bohužiaľ, nič z toho sa neuskutočnilo a neuskutoční. Všetci vieme, prečo. Za seba dodám, že hudba naozaj nepozná hranice, je dobrá alebo zlá. A tá na Holy Diver je fantastická. Jej kvalite neuberá ani fakt, že vyšla v čase najväčšieho rozmachu metalovej hudby.

1. Stand Up And Shout (Bain, Dio)  3:17
2. Holy Diver (Dio)  5:41
3. Gypsy (Dio, Campbell)  3:40
4. Caught In The Middle (Dio, Appice, Campbell)  4:11
5. Don’t Talk To Strangers (Dio)  4:52
6. Straight Through The Heart (Bain, Dio)  4:33
7. Invisible (Dio, Appice, Campbell)   5:20
8. Rainbow In The Dark (Bain, Dio, Appice, Campbell)  4:13
9. Shame On The Night (Bain, Dio, Appice, Campbell)  5:31

Ronnie James Dio – vocals, keyboards
Vivian Campbell – guitar
Jimmy Bain – bass, keyboards
Vinny Appice – drums

Ďalšie informácie o albume na Discogs.

Holy Diver Book Cover Holy Diver
Dio
hard & heavy
Vertigo
1983
9
CD - Mercury, Universal Music Catalogue, Rock Candy, 2005

2 názory na “Dio – Holy Diver, 1983”

1. Výborný album. Diovci tu šľapú na plný plyn. Frontmanove vokály sa mi najviac páčia v úžasnej Don´t talk to strangers a ešte viac v Shame on the night. Angažovanie Campbella bolo výborným ťahom. Skvelá recenzia, Piťo!