Bacha na Bacha

CD Sony Music, RCA Italiana ‎- 88697343652 /2008/

Klasická hudba a rock. Dva zdánlivě neslučitelné světy, které toho však mají společného víc, než by se na první pohled zdálo. Ne nadarmo se o skladatelích vážné hudby – byť s trochou nadsázky – hovoří jako o prvních rockerech, jen s tehdy dostupným nástrojovým vybavením. Jak šel čas, docházelo k prvním nesmělým pokusům o spojení bigbeatové kapely a symfonického orchestru a současně i k vývoji classical rocku, subžánru jako takového.

Během své cesty rockového fanouška a posluchače jsem podobných fúzí slyšel nepočítaně. The Moody Blues počínaje a Therion, či death metalové symfonie finských Waltari konče. Některé pokusy balancují na hranici kýče, jiné dopadly na výbornou a mezi ty nejpovedenější řadím album Contaminazione (di alcune idee di certi preludi e fughe del “Clavicembalo ben temperato” di J. S. Bach) italských Il Rovescio della Medaglia.

Deska vyšla v roce 1973, tedy v časech art rockové hudbě zaslíbených a na ploše necelých 37 minut nabízí třináct skladeb. Přechod mezi nimi je však ve většině případů zcela bezešvý a orientace v tracklistu, bez pohledu na display CD přehrávače, prakticky nemožná.

Úvod je jak z pohádky “O Šípkové Růžence”, ale jakmile se do toho vloží kapela (palby Ora non ricordo più a Il suono del silenzio), dostává to ty správné grády. Smyčce se drží povětšinou zpátky, navrch má rock a orchestr se připojuje hlavně ve chvílích, kdy je zapotřebí dobarvit atmosféru. A je jedno, jestli je nutno přitlačit na pilu (pompézní Mi sono svegliato e… ho chiuso gli occhi), nebo přidat krapet jemnocitu (slzavé údolí La mia musica). Cembalo střídá zrezivělá kytara (Scotland machine) a nechybí ani chrámové varhany ve strašidelné variaci na upírské horory (Cella 503). Ve skladbičce Alzo un muro elettrico překvapí malá latino vsuvka a tím nejlepším vyvrcholením je pak závěrečná La grande fuga. Kapela řádí jak utrženej vagón a symfonici se rozparádí tak, až se jim třepěj smyčce, mlží brýle a potí vysoká čela. Opona padá, finito. Přídavek (rozuměj bonusy) nebude a tak si dáme repete…

Na albu se velkou měrou podílel – a také jej produkoval – fenomenální hudební skladatel Luis Enrique Bacalov. Tento původem argentinec se proslavil především svými filmovými soundtracky (např. Django, za hudbu k filmu Il Postino dostal dokonce Oscara), ale na začátku sedmdesátých let si zkusil i spolupráci s italskou rockovou scénou. Jejím výsledkem jsou velmi dobře hodnocená alba Concerto grosso per i New Trolls (New Trolls, 1971), Preludio Tema Variazioni e Canzona (Osanna, 1972) a právě z mého pohledu nejlepší Contaminazione.

Původní album vyšlo u koncernu RCA v dostatečném množství a ještě dnes se dá sehnat za rozumnou cenu. Jeho reedicí (jak na vinylu, tak CD) jsou mraky a tak si může i zapřísáhlej odpůrce nákupů ze second handu sehnat svoji zapečetěnou funglovku. Vydání z roku 2008 je klasicky v plastu, s ještě klasičtějším čtyřstránkovým bookletem a minimem informací. Ovšem hudba je to excelentní, navíc v prvotřídním zvukovém kabátku. Tady není co řešit, za pět.

01. Absent for this consumed world (Enriquez-Vita)
02. Ora non ricordo più (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
03. Il suono del silenzio (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
04. Mi sono svegliato e…ho chiuso gli occhi (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
05. Lei sei tu: lei (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
06. La mia musica (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
07. Johann (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
08. Scotland machine (Enriquez-Vita)
09. Cella 503 (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
10. Contaminazione 1760 (Enriquez-Vita)
11. Alzo un muro elettrico (Enriquez-Vita-Bardotti-Sergepy)
12. Sweet suite (Enriquez-Vita)
13. La grande fuga (Enriquez-Vita)

Pino Ballarini – voce , flauto
Franco Di Sabatino – tastiere
Enzo Vita – chitarra
Stefano Urso – basso
Gino Campoli – batteria

Contaminazione Book Cover Contaminazione
Il Rovescio Della Medaglia
Prog Rock, Symphonic Rock
RCA
1973
13
CD Sony Music, RCA Italiana ‎/2008/

5 názorov na “Bacha na Bacha”

1. Snake, vďaka za recenziu!
    Rád by som si vypočul celý album. Možno to vyznie v dnešnej dobe čudne, ale vie mi niekto poradiť, kde si môžem vypočuť toto dielo? Bez toho, aby som ho sťahoval… Díky!

1. Není nic jednoduššího, než odhodit zábrany a do těch italských vod se vrhnout…
      Jardo, teď vážně, úplně tě chápu. Těch možností dostat se k hudbě, která nás zajímá, je spousta. Na druhou stranu jsme všichni doslova zahlcení informacemi a najít si volnou chvilku k soustředěnému poslechu máme míň a míň. Mě italská scéna pohltila natolik, že už jsem prakticky rezignoval na cokoliv dalšího a nic než cedla z Itálie vlastně nekupuju. Naposledy to bylo něco od Grobschnitt a Fuzzy Duck, ale to už je dost dlouho…
      Ale to jsem trochu odbočil. Jsem rád, že se ti ukázka líbila a díky za koment.