Album do nepohody

Holandská rocková historie nabízí celou řadu vynikajících kapel, ať už notoricky známých (Golden Earring, Focus, Earth & Fire) nebo těch nenápadnějších. Fragile, formace nazvaná podle stejnojmenného alba Yes, patří mezi ty nejztracenější.

Za jejím zrodem v roce 1972 stáli tři bratři Henk Limaheluw (kytara), Ferry Limaheluw (kytara) a Chris Limaheluw (baskytara) s bubeníkem Tedem Tahaparym a zpěvákem Hankem Oraillem, kteří během roku 1974 ve Flower Tree Studio nahráli sedmero vlastních skladeb, jež se jim o dva roky později podařilo svépomocí vydat v 500ks nákladu pro přátele, příbuzné a návštěvníky koncertů. Nikdo z nich tehdy netušil, že se dílo časem zařadí mezi nejvzácnější a nejžádanější kousky nizozemských hudebních dějin.

Jedna z mála dostupných informací o Fragile lákala na zdvojené kytary a podobnost s Wishbone Ash, jejich eponymní album však nabízí mnohem bohatší menu.
Po bluesově laděném rozjezdu Sweet Introspect kvintet zavzpomíná na své surinamské prakořeny v Caroline Funk, přičemž oba songy poslouží i k nezbytnému přivyknutí na Orailleho anglický zpěv. Komu se podaří, bude odměněn.
V příštích pětatřiceti minutách totiž Fragile nabízí tu nejpoctivější porci rockového rozjímání, jakou si jen lze představit. Z každého songu možno cítit naléhavou potřebu vyzpívat se z netušených splínů, kupodivu to však není smutek, co při jejich poslechu ovládne mysl, srdce a třeba i duši, ale ani pocit falešného naříkání bez konce i východiska, který se v posluchači snaží vyvolat dnešní profesionální trpiči. Právě naopak. Fragile svými písněmi dovedou navodit vzácný pocit smíření a vyrovnanosti. Snad se tedy ani nepatří některou z nich vyzdvihnout nad jiné.

Tolik pár postřehů k jednomu zapomenutému titulu s vědomím, že všechno mohlo být docela jinak…

Krátce po vydání alba shořelo při požáru ve zkušebně veškeré vybavení kapely, což předznamenalo její konec. Na CD vyšlo pouze a jen v roce 2004, kdy se ho světu snažil zpřístupnit pirátský label Estrella Rockera, předstírající španělský původ. Tuším se ale pořád shání hůř než špatně, sám jsem se před lety stal vděčným majitelem jedné kopie jen zásluhou nezištného kolegy z Rockovice. Díky, Piťo!

A1. Sweet Introspect 5:00
A2. Caroline Funk 3:50
A3. Good Evening 6:45