Synkopy 61 – Festival (1972)

Festival je první album nejstarší československé bigbítové skupiny z Brna – Synkop 61. Není to ale regulérní elpíčko, ale nešťastný kompromis, který vydavatel Panton vytvořil zejména počátkem sedmdesátých let na albových paskvilech – tzv. „LP speciál“, což vlastně vůbec žádná elpíčka nebyla, ale nebyla to ani EP.

EP, PANTON – Měl jsem rád tvou peněženku (1968)

Panton neměl vlastní nahrávací studio a po zvukové stránce je tento stav odrazem smutné reality. Nahrávka má mimořádně mizerný zvuk a přehráváním na kvalitních aparaturách a reprobednách se tahle okolnost ještě více potvrdila. Není to ovšem vina skupiny, ale spíš normalizačních poměrů. Možná měl manažer v Praze více tlačit na pilu, ale situace byla taková, že kapela byla ráda, že vůbec bylo možné natočit “něco víc” než jen singly a EP, které měly Synkopy 61 na svém kontě.

SP, DISCANT – Bůh lenosti (1969)

Zatímco Kuře v hodinkách (Flamengo) a Barnodaj (Progress Organization) mají skvělý zvuk (schválně mluvím o jejich albových souputnících), tady to, bohužel, neplatí a kapelu to staví do nepříliš lichotivé pozice. Nepíše se mi to snadno, protože členy kapely znám poměrně dobře. Řekl bych, že je mezi námi jistá kamarádská shoda, ale i oni sami vědí, že je to pravda.

Ze sedmi kompozic na tomto formátovém paskvilu bych akcentoval především skladby Oldy Veselého. LADY GODIVA zní na svou dobu hodně nadčasově – propojení vynikajících vokálů, cembala a nadherné harmonické zázemí tu kralují. ŽÁRLIVÁ DÍVKA by klidně mohla být ozdobou anglických Hollies, protože má jasnou harmonickou strukturu a výtečnou melodickou linku s použitím dobře vybroušených vokálů. Pochválím i Rybářovu skladbu CHCI DĚVČE STÁLÝ – tohle je jasný přímočarý bigbít prvního plánu, kytarista Petr Směja si tehdy pořídil profesionální wah wah pedál a tady prostě kváká jak jen může. Jenom připomenu, že ĎÁBLOVÁ ZNÁMÁ je coververze hitu dnes už téměř zapomenutých britských Tremeloes, kteří u nás koncem šedesátých let vystoupili (tuším v Praze). V téhle kapele jsem také poprvé zaregistroval dvoukrký model elektrické kytary a tím jsem si je dodnes zapamatoval (teprve potom jsem zjistil, že dvoukrký model používá i Jimmy Page, John McLaughlin, Denny Laine, Steve Howe nebo Mike Rutherford). Píseň sólově nazpíval (za doprovodu ostatních) Pavel Pokorný a jeho vzrušený tenor se vám vryje do uší jako motorová pila.

Desce dávám tři hvězdičky, další dvě elpíčka demonstrují vyšší úroveň kapely a autorského zázemí, třebaže instrumentální mistrovství v bytostném slova smyslu zde příliš nenajdete. Synkopy 61 stály především na vícehlasém vokálu a v tom neměly v Praze konkurenci (ani Rebels, ani Cardinals v tomhle ohledu lepší nebyli).

1. Festival /R. Davis, P. Směja/ 24.4.1971
2. Pár týdnů /P. Směja, M. Hanák/ 23.8.1971
3. Chci děvče stálý /J. Rybář, M. Hanák/ 2.11.1971