Prúdy – Zvoňte, zvonky (1969)

Musím se přiznat, že v mládí jsem měl jméno Pavol Hammel zařazeno ve škatulce nezajímavý, místy až směšný zpěvák. Za tento předsudek jsem vděčil jeho písni o učitelce tance, ta mi v té době vážně lezla na nervy a působila na mě jako červený hadr na andaluského býka. O několik let později jsem se prohrabával hromadou singlů, které si v mládí pořídil můj otec, a mezi nimi jsem objevil píseň Massachusetts právě v podání Pavola Hammela. Líbila se mi melodie netuše, že se jedná o předělávku slavné skladby Bee Gees. Slovenský text mi přišel spíše úsměvný, ale to nevadilo. Drápek byl zatnut a já jsem začal toho pána brát na milost. A poslední iniciační setkání proběhlo přímo s deskou Zvoňte zvonky, dlouhohrající prvotinou skupiny Prúdy.

O významu tohoto díla jsem v té době již samozřejmě věděl, znal jsem i některé písně na ní obsažené a měl jsem i nějaké povědomí o osobě Mariána Vargy. A právě Vargův přínos je nezpochybnitelný, jelikož je podepsán jako autor hudby u tří čtvrtin materiálu obsaženého na desce. Obě nejvýraznější písně, které desku rámují, tedy první skladba Zvonky, zvoňte a poslední hitovka Čierna ruža jsou jeho autorským vkladem a patří bezesporu k tomu nejlepšímu na desce. Přitom ta je typickou prvotinou poskládanou z písní, které vznikaly v delším časovém horizontu, a přesto mám dojem, že se jedná o velice silný a vyrovnaný materiál. Dokonce i ten dixielandem šmrncnutý kousek Keď odchádza kapela mi vlastně nevadí a spokojeně si při něm pobrukuji.

Celkově mi Vargovy skladby oproti Hammelovým přijdou experimentálnější, což je patrné především u písně Poď so mnou se zajímavě vystavěným textem a skladby Možno, že ma rada máš, v níž se romantická poloha střídá s ostřejší pasáží a společně to vytváří zajímavý kontrast. Nejraději ovšem mám klasicistní polohu písně Možno, z níž je slyšet, že vlivy vážné hudby vkládané do rockových nahrávek nebyly samoúčelné a díky jejich spojení občas vznikala i nečekaná hudební dobrodružství.

U Hammelových skladeb mám dojem, že jsou částečně ovlivněny folk rockovými postupy, což je patrné v retrospektivní písni Pred výkladom s hračkami, ozdobené vokálním kouzlením připomínajícím některé kalifornské skupiny té doby, nebo v Baladě o smutnom Jánovi, v níž cítím jasný vliv Boba Dylana. Avšak jeho nejlepší skladbou jsou Jesenné litánie, při jejichž skládání stál Hammelovi za zády snad i sám Paul McCartney.

Skupina Prúdy vstřebala různé hudební vlivy z tehdejší pop music, k tomu díky Vargovi přidala některé postupy typické pro vážnou hudbu a vytvořila hudební tvar, který překračuje žánrové mantinely té doby u nás a který se i dnes docela dobře poslouchá. Nejsem nějak velkým znalcem slovenské rockové hudby, ale musím se přiznat, že první album Prúdů se mi hodně líbí.

1. Zvonky, zvoňte    3:30
2. Pred výkladom s hračkami      3:50
3. Balada o smutnom Jánovi       2:10
4. Jesenné litánie      3:50
5. Strašidlo     2:35
6. Keď odchádza kapela   3:32
7. Poď so mnou    3:35
8. Možno, že ma rada máš     2:20
9. Možno     3:30
10.S rukami vo vreckách      3:34
11. Dám ti lampu     2:20
12. Čierna ruža    3:40

Sestava:
Marián Varga – klavír, varhany, cembalo, zvonkohra
Pavol Hammel – zpěv, akustická kytara
Peter Saller – sólová kytara
Fedor Frešo – basová kytara, vokály (1, 2, 4, 6–10), zvony (7), basový pedál (10), kontrabas (11)
Vlado Mallý – bicí nástroje, perkuse, hoboj, vokály (1, 2, 4, 6–11)

Zvoňte, zvonky Book Cover Zvoňte, zvonky
Prúdy
Psychedelic Rock
Supraphon
1969
12

5 názorov na “Prúdy – Zvoňte, zvonky (1969)”

1. Mám tohle album rád, je to kolekce příjemně melodickejch písniček. Trochu nostalgických, naivních, ale milých a poslouchám ho rád. Plnou palbu bych mu nedal, ovšem silnou trojku, bo slabší čtyřku (podle nálady) určitě. Mrzí mě, že jsem tenkrát nesehnal nic lepšího, než trochu odbytou verzi ze série “Hudobná edícia denníka SME”, ale lepší holt nebyla k mání a dneska už se s ní spokojím. Nicméně bonusové skladby z jiných vydání neznám. Nejraději jsem měl vždycky Vargovy písničky Poď so mnou, Dám ti lampu, nebo Možno a z toho “odlehčenějšího” soudku pak Strašidlo, či Keď odchádza kapela.

Možná zvláštní je skutečnost, že titulní skladbu a hitovku Čierna ruža jsem si nikdy nijak zvlášť neoblíbil, ale co už…

1. Ony ty hvězdičky a procenta pro mě osobně nemají žádnou vypovídací hodnotu. Kdyby bylo po mém, tak bych je zrušil.
      Každému se nemůže líbit to samé, já zase považuji Čiernu ružu za velmi vydařený kousek.