Procol Harum – Broken Barricades (1971)

Procol Harum je hudební legenda, která vznikla v polovině šedesátých let a prošla personálními proměnami, které tu více, tu méně poznamenávaly tvář a hudební styl kapely, v němž bylo možné spatřit psychedelické ozvěny, classical rockové postupy, ale i nosný baladický přínos. Dominoval zde vždycky zvuk klavíru a hammondky Matthewa Fishera, které po jeho odchodu převzal baskytarista Chris Copping.

Muzikantsky velmi silné sdružení, které se snažilo zachovat si uměleckou výlučnost, podobně jako v odlišných pojetích třeba Moody Blues. V jejich hudbě byla jistá majestátnost, silný emocionální prožitek. Jejich sound byl na britské scéně hodně čitelný a respektovaný i mezi muzikantskou konkurencí. Pro Procol Harum byla příznačná i kvalita zpívaných textů, které psal zajímavý textař, moderní britský básník Keith Reid, který byl „neviditelným“ členem kapely, podobně jako u raných King Crimson Peter Sinfield, nebo pro americké psychedeliky Grateful Dead básník Robert Hunter. Respekt si získali i u lidí z jiného břehu, jako byl například kytarista Jimmy Page, který obdivoval Brookerův vokální projev i jeho autorský přínos.

SIMPLE SISTERVýrazný rockový nástup zkreslené elektrické kytary provází úderný klavír, za kterým sedí osobitý zpěvák Gary Brooker, jeden z představitelů britského modelu blue-eyed-soulu. Unisono kytary a baskytary má drsný základ, do kterého se vkliňuje úderné a kreativní bicí nástroje. Kytarovým šamanem je Robin Trower, který zde výrazným způsobem vystupuje z „anonymity“. Jsem nadšen z jejich výtečné souhry a skvěle vyprecizovaného soundu. Klávesové tremolo zní majestátně a celá skladba vás uvádí na pořádně zemitou a přesto říznou rockovou platformu. Hudební téma mocně graduje v proaranžované orchestraci, kde nechybějí ani řízné dechy a smyčce, které jsou utopeny v mocném soundu hammondek.

BROKEN BARRICADES stojí na klávesovém soundu. Vedle hammondek se prosazuje v té době ještě ne úplně zavedený Moog synthesizer, který obsluhuje Chris Thomas, producent alba.

MEMORIAL DRIVE má zase naopak výrazný rockový idiom. Robin Trower zde aplikoval výrazný rockový riff, který prorezonovává celou skladbu. Je to ale i Gary Brooker, frontman kapely, který se blýskne krátkým, ale účinným klavírním vstupem. Melodický základ je nezpochybnitelný, ale jeho aranžmá vykazuje známky cíleného hard rocku, se schematicky se opakujícím riffem. Pochvalu zaslouží i výtečná Coppingova baskytara a Wilsonovy bicí nástroje.

LUSKUS DELPH – Brooker prezentuje skladbu, která má specifický klavírní baladický sound, třebaže výrazné basové postupy zdůrazňují základní kostru v rockovém hávu. Jsou tu majestátní smyčce a Moog synthesizer, kteří určují melodickou, poněkud rozevlátou, linku. Celkový sound je rozředěn a nejsem si jist, jestli v tématu vůbec slyším kytarovou přítomnost Trowera. Je to vznešená krása, ale poněkud chladná a interpretačně méně průrazná, jak by se čekalo…

POWER FAILUREJsme opět na rockové půdě. Výrazný rytmus a důsledné basy to potvrzují, stejně jako úderné klavírní běhy. Zajímavá mezihra přináší perkusivní zvuky úderných bicích nástrojů s baskytarovými modulacemi a celkové uchopení má dokonce názvuk nějaké nespecifikovatelné world music, kde se rytmizovanému tématu popřává poměrně výrazný prostor. Do skladby nečekaně vstupuje povykování publika, pískuní, tleskot a zemitá údernost kapely dále opakuje úvodní téma. Vokální linka je podporována tremolem hammondek, na které hraje Chris Copping.

SONG FOR A DREAMERVelice zvláštní skladba, která nijak nekoresponduje s předešlým hudebním materiálem. Psychedelický odér je zde velmi čitelný a Robin Trower nejenže kouzlí se zvukovými modulacemi jeho elektrické kytary, ale dokonce si ve skladbě i zazpívá. Jeho kytara má drásavý elektrický tón, s přezníváním a vibrátem a jako ve vlnách se do písně dostávají zvláštní zvuky, které přivolávají tajemné ozvěny orientální hudby. Trower výtečně pracuje se zvukem a dokáže navodit mimořádnou atmosféru, která se přibližuje experimentům fenomenálního Jimiho Hendrixe. Rytmické základy jsou dány stručnými obrazci a celkový sound se propadá do nekonečných hlubin vesmírného prostoru. Místy jsem nabyl dojmu, že se zde částečně pracuje s principem indických rág, ale téma je poté brzy ukončeno. Velmi osobitá skladba!

PLAYMATE OF THE MOUTHPreparované klavírní intro následuje krátké kvílivé téma na elektrickou kytaru. Brookerův hlas moc nepoznávám, má výraznější ostří, ale také jiné zabarvení. Trowerovy kytarové spojnice mají bluesový základ, ale sekundují mu dlouhé zkreslené tóny dechové sekce s mírným nádechem amerického Chicaga. Žádná rafinovaná melodická linka, skladba stojí na výrazových prostředcích a prokreslování jednotlivých opakujících se motivů. Výrazně odlišné hudební téma, které nebylo možné v daných proporcích vnímat na předešlých albech Procol Harum. Trower dostává výrazný prostor pro seberealizaci a hudba kapely má dravý sound, jak žádaly dobové trendy. Přesto je závěr ponechán v režii zkreslených dechů a klavírních tónů.

POOR MOHAMMEDZávěrečná skladba nepřináší žádný závan arabského orientu, jak by se dalo soudit podle názvu, ale pořádně syrový rock s řeřavým tónem elektrické kytary, nahrané v playbacích s výtečnými odstíny. Trower sice nemá hlas jako Brooker, ale v daném typu skladby, která spojuje elektrické blues – možná spíš blues rock, se zde odehrávají řízné tónové výměny, které dostatečně prezentují Trowerovu kytarovou osobnost a kupodivu zde celkový styl kapely výrazně odbočuje od propojování klavíru a hammondek do jiných sfér, což pravověrné milovníky Procol Harum z šedesátých let jistě poněkud zaskočilo.

Album Broken Barricades bylo pro Procol Harum zlomovým okamžikem. Jsou na něm poměrně potlačeny klávesové plochy, alespoň v těch proporcích, jak jsme byli dříve zvyklí a hammondkovský sound se uvolnil jiným hudebním aspektům. Třebaže na něm dostal nečekaně nebývalý prostor Robin Trower, po tomto albu z kapely odchází na sólovou dráhu a jak prokázala budoucnost, jeho osobné ambice se potkaly s poměrně velkým úspěchem a uznáním. Vedle autorské práce se prosadil i jako výtečný blues rockový kytarista s hard rockovým timbrem. Myslím, že album patří mezi to nejlepší, co Procol Harum natočili. Osobně se přikláním ke čtyřem hvězdičkám, i když i k pěti na něm není daleko, snad jenom krůček.

1. Simple Sister
2. Broken Barricades
3. Memorial Drive
4. Luskus Delph
5. Power Failure
6. Song For A Dreamer
7. Playmate Of The Mouth
8. Poor Mohammed

Gary Brooker – lead vocals, piano
Chris Copping – bass, organ, synthesizers
Keith Reid – words
Robin Trower – guitars
Barrie James Wilson – drums

Broken Barricades Book Cover Broken Barricades
Procol Harum
Progressive Rock, Blues Rock, Psychedelic Rock
Chrysalis
1971
8

9 názorov na “Procol Harum – Broken Barricades (1971)”

1. S Procol Harum mám maličko problém. Uznávám je a líbí se mi. Ale žádné jejich album nedokážu poslouchat jako celek. Proto mám svůj výběr, ve kterém jsou (kromě největších hitů z jedničky) pro mě vrcholem Salty Dog a The Dead Man’s Dream. Ty texty obou skladeb jsou naprosto boží, navodí fantastickou atomosféru. A pak mám oblíbenou ještě desku Something Magic, která teda obecně moc oblíbená asi není.

2. Tak isto ako u Jethro Tull zmena Abrahamsa na Barreho, zmena Robina Trowera na Davida Balla v 72-om skupine Procol Harum prospela a nahrali svoje prvé, ozaj progresívne dielo skupiny, album Grand Hotel. Nič proti dvom horeuvedeným excelentným rockerom-gitaristom, ale Abrahams i Trower by sa boli iba trápili v Artrocku a tieto zmeny prospeli obom stranám.

3. Taky jsem měl praskající polské vydání Procol’s Ninth, na CD je to ovšem jiná káva. Z jejich desek mám nejraději Grand Hotel, ale mezi těma ostatníma nevidím slabší kus. Vysokou úroveň mají i desky vydané po roce 2000. Nudu si představuji jinak.

1. @Leonard: 3x souhlas!

1) Při poslechu CD jsou dojmy z Procol’s Ninth mnohem lepší
      2) Od Procol Harum mám nejradši Grand Hotel
      3) I desky po reunionu jsou skvělý, v jejich diskografii slabou nevidím/neslyším

4. Hudební legendy to nemají se mnou lehké. Musejí hrát především kvalitní hudbu, jinak si svoji legendaritu mohou vetknouti za klobouk.

PROCOL HARUM jsem si kompletně nakoupil před cca pětadvaceti až dvaceti léty v dobách systematického poznávání doporučovaných kapel. Debut je lepší průměr, pár profláklých hitů a očekávání, co bude dál. Dál ale nebylo nic. Tuhá nuda deska od desky, až jsem byl upřímně naštván. Když se to nezměnilo ani po mnoha letech, komplet jsem je prodal. Dnes od nich nemám ve sbírce ani notu.

Jak si dobře a jasně vzpomínám, Broken Barricades byla jedna z těch nejhorších. Velmi nepříjemný poslech, prázdná muzika.

5. Bezva čtení o jednom z nejlepších alb Procol Harum, nezaměnitelný formace kolem Garyho Brookera. Taky jsem v jejich hudbě vždycky cítil jakousi majestátnost, která mě přitahovala a pořád láká. Diskografii mám komplet na vinylech, leccos i tuplovaně, na CD vychází vypracovaný reedice, některým těžko odolat.
    Bráno podle svýho okolí, kapelu jsme uznávali všichni, nikdo další ale jejímu kouzlu tolik nepropadnul. Tvrdím, že medvědí službu u nás formaci prokázalo snadno dostupné polské vydání titulu Procol’s Ninth, asi nejslabšího kusu Procol Harum.

6. Procol Harum je jednou z tých skupín, kde si vystačím s výberovkou. Pravda, pomerne objemnou, nazvanou All This And More (3 CD a 1 DVD, vyšla v roku 2006). Muzika je to príjemná, skladba A Whiter Shade Of Pale definovala 60. roky, zložiť takúto nesmrteľnú vec je snom každého hudobníka.

Super, že sa táto skupina občas pripomenie, vďaka.