Děcka na tripu

CD Snapper Music – SDPCD167   /2007/

Skladba Voyage 34 se měla původně objevit na albu Up The Downstair, ale nakonec vyšla na samostatném singlu (1992) ještě před jeho vydáním. Steven ji jen krapet prodloužil a rozdělil na části Phase 1 a Phase 2. O rok později se na trhu objevily ještě její remixy v podobě Phase 3 a Phase 4, nu a konečně v roce 2000 vyšla poprvé kompilace se všemi skladbami pěkně pohromadě. Do dnešního dne se urodila celá řada reedic a ke mě doputovala ta z roku 2007, v podobě celkem pěkného digipaku od Snapper Music.

Muzika přesně zapadá do období kolem Up The Downstair a spokojený bude ten, kdo očekává instrumentální trip rock, poháněný strojovým rytmem naprogramovaných bicích a prošpikovaný množstvím všelijakých samplů. A právě vhodně zvolené samply tomu všemu dávají pěkně barevnou a krémově hustou psychedelickou omáčku. Steven někde vyhrabal pár propagandistických dokumentů ze šedesátých let, odsuzujících užívání drog, především v té době “populárního” LSD. V první skladbě se z jejich výstřižků doslechneme něco o Brianovi a jeho nepovedeném čtyřiatřicátém tripu, pro změnu v Phase 2 pak nějaká dívka nadšeně vypraví o naprosto úžasném a zdrcujícím groovy zážitku..

Téměř třináct minut dlouhá Phase 1 začíná mluveným slovem, po kterém se začínají z útrob reproboxů vynořovat všelijaké znepokojující zvuky. Po dalším monologu už nastupují strojově přesné bicí, dunivé basy a repetitivní rytmická kytara. Je to chytlavé, je to taneční a do rytmu by si podupával aj ožralej námořník s dřevěnou nohou. Skladba se pomalu posouvá vpřed a objeví se i zajímavý sampl, který mi připomíná Lisu Gerard z Dead Can Dance. Vynikající okamžik nastane v čase 8:20. Bicí náhle dostanou rockovej drajf a kytara vykouzlí pěkné, atmosférické sólo.

Phase 2 má sedmnáct a půl minuty a rozjíždí se velice zvolna. Cihličku po cihličce buduje atmosféru a tím svým hypnotickým tempem se pořádně rozeběhne až někdy okolo páté minuty. Klávesy vytvářejí zvukomalebný podmaz, do kterého si Wilson barevnou bavlnkou vyšívá melodická, takřka “gilmourovská” kytarová sóla. A podobně jako u Phase 1, i tady se v závěru skladby dočkáme pěkné rockové katarze.

Části 3 a 4 vezmu hopem. Trojka je remixem z dílničky technařů Astralasia a byla by výživnou potravou pro jedince míchající energy drinky s vodkou, mlsající Extázi a milující pohyb ve vydýchaném prostředí tanečního klubu. Tak jako tak tomu však nemohu upřít jisté kouzlo, byť je těch dvacet minut i na mě už trochu moc. Do Phase 4 se větší měrou zapojil Richard Barbieri a přispěl svými synthesizery. Je však složena především z nervních a hučivých hudebních ploch, rytmika téměř chybí a já z ní bývám trochu nervní. Při poslechu CD ji vesměs raději vynechávám.

Booklet má šestnáct stran s vytištěnými texty monologů použitých v nahrávce a stylovou grafiku. Některé ty malůvky jsou opravdu pěkně ujeté a korespondují s tím, co slyším z reproduktorů.

Mini album Voyage 34 považuje řada fanoušků za nejnudnější počinek pod hlavičkou Porcupine Tree, ale já bych to neviděl tak kriticky. Nahrávka má určitě svoji kvalitu a jisté kouzlo. 3,5 stars.

Voyage 34: