O Polácích se tvrdí, že to jsou milí, přátelští a bezkonfliktní lidé. Tedy převážná většina z nich a velká část této populace patří také mezi osoby věřící. Všechny tyto složky jsou, pokud jste vnímaví a bystří posluchači, cítit i v jejich hudbě. Tedy alespoň v té progresivně rockové. Já sám je tam cítím a nacházím. Předně pak u jednoho souboru. Tím souborem je kapela Satellite, která je touto dobou už dávno nečinná, nebo možná jen dočasně u ledu. Ptáte se proč. Protože Satellite patří mezi soubory, jejichž historie se utvářela postupně a jakýmsi překotným přerodem.
Před touto partou totiž existovala skupina ještě slavnější. Jmenovala se Collage a pro vnitřní neshody jednoho dne přestala existovat. Dnes už možná existuje znovu, ale situace okolo Satellite/Collage je delší dobu značně nepřehledná a možná ani sami hudebníci netuší, jak to je a jak to s nimi v budoucnu bude.
Nazpět ale k Satellite, protože jejích tvorba je o malinko interesantnější a jímavější, načež jsem si k propagaci na těchto stránkách vybral právě je. Vsadil jsem na druhou nahrávku Evening Games, která je mi asi nejblíže. Tvrdit, že je vypiplanější než její předchůdce A Street Between Sunrise And Sunset, nebo obě desky následující, by nebyla úplně pravda. Je jen na osobních preferencích toho kterého posluchače, která ze čtyř fantastických fošen mu sedne lépe. Četl jsem několik srovnání s polskou scénou v návaznosti na americkou. Stavět vedle sebe Collage, Millenium, nebo Satellite a do opozice jim přisoudit Dream Theater, Echolyn, nebo Fates Warning je totální nesmysl. Ono totiž melodické cítění Poláků se od toho amerického podstatně liší. Netvrdím, že zaoceánské bandy nejsou kreativní a nápadité, jak které a do jaké míry. U Poláků o tom nemá smysl diskutovat, ti se snaží být vynalézaví, aktuální, hraví a hlavně sví za všech okolností a v každé chvíli.
Pokud bych je musel k někomu připodobnit, byli by to spíš britské spolky jako IQ, nebo Pendragon. Stejně jako u ostrovanů je melodika hnacím spouštěčem celé kompozice a základním stavebním kamenem potřebným k udržení stability, rovnováhy a proporcionální soudržnosti. Jedno aranžmá přichází v závěsu druhého, přičemž všechno stmelují kaskády melodií, pečlivě budované v provázaný rozměrný celek.
Album začíná naprosto ohromující titulní skladbou, ve které se během 17 minut jejího hracího času děje tolik nejrůznějších věcí, že se i zkušenému progerovi z toho objemu roztočí hlava. Prostřednictvím nejrůznějších změn temp a nálad a s průvodcem, hlasovým kouzelníkem Robertem Amirianem, zažijeme skutečné neoprogresivní muzikantské hody nejvyšší jakosti. Satellite se nespokojí s formátem verze-chorus-verze-chorus. Songy plní pojivem, které má snahu udržet pozornost ve střehu, ale také chápou, že píseň, jakkoli zdlouhavá, je stále písní a je to všechno o ústřední melodii, která tu kterou skladbu formuje zevnitř. Podobný kulinářský recept se uplatňuje i ve zbytku alba. Jeden krásný moment střídá další, nálady a emoce (s těmi totiž Poláci dovedou zacházet naprosto mistrně) se rozlévají ze strany na stranu a o brilantní nápady tu není nouze ani chvíli. Deska je zábavná a pro bavícího se diváka potěchou.
Pro ty, kteří to ještě nevědí: Satellite je velmi melodická neo prog kapela produkující brilantní kompozice. Alba této kapely jsou prostě nutností pro opravdové milovníky neo progu. Kapelu tvoří neuvěřitelně zkušení hudebníci, jejichž nadání může docenit jen správný prog fanda, který se nebojí vystoupit ze stínu zavedených slavnějších kolegů, aby zkusil hledat chutnější potravu pro své věčně nenasytné uši i na jiných teritoriích. Vzrušující, energická, svěží, bombastická a dráždivě melodická krása. Taková je hudba ukryta na čtyřech discích polských Satellite. Vřele je musím doporučit každému opravdovému fandovy kvalitní náročné hudby.
1. Evening Games (16:45)
2. Never Never (7:02)
3. Rush (5:47)
4. Love Is Around You (5:39)
5. Why (6:59)
6. Beautiful World (9:05)
7. Evening Overture (10:38)
8. Take It As It Is (3:39)
Total time 65:34
– Robert Amirian / vocals
– Sarhan Kubeisi / guitars
– Krzysiek Palczewski / keyboards, arrangements, mixing & co-producer
– Przemek Zawadzki / bass guitar
– Wojtek Szadkowski / drums, acoustic guitar, arranger & co-producer
Prog Rock
Metal Mind
2005
CD
8
Zatímco v tuzemsku se prog rock téměř nevyskytuje, pro Polsko je zemí zaslíbenou. Už od 70. let v podobě Czeslawa Niemena a SBB až po současnost. Satellite, Millenium a Believe řadím mezi to nejlepší, co na tomto poli v Evropě vzniklo. Jen škoda, že k nám tyto kapely nejezdí (pokud existují), takže se musím spokojit s DVD, které vlastním. Satellite mají jedno s názvem Evening Dreams a obsahuje skladby z prvních dou CD. Špičková záležitost, na které hraje Amirian překvapivě na basu. Jejich 4 CD jsem si nedávno pořídil v edici 2+2, netroufám ale si hodnotit, které z nich je lepší. Skvělé instrumentální výkony, zpěv i zvuk, rozhodně doporučuji k poslechu.
Vřele vítám neamerické progresivní soubory, které jsou pro domorodce něčím zcela novým a silně občerstvujícím. Jen je škoda, že sis Pavle pro recenzi nevybral nejlepší polskou prog skupinu, kterou pochopitelně nejsou Riverside, jak se každý běžný posluchač domnívá. Pramení to z neznalosti terénu a z obyčejného komerčního protěžování firmou Inside Out. Být největší nutně neznamená nejlepší. Kapela kterou tady opěvuju se jmenuje Millenium a v recenzi je o ní jen okrajová zmínka. Jejich talent je roky konstantní a v této stylové odnoži na té nejvyšší dosažitelné úrovni. Znáte jejich tvorbu, nemám snad pravdu?
Vzal jsi mi slova z úst, pro mě jsou Millenium taky nejlepší polskou kapelou. Kromě debutu a Deja vu je mám komplet a každá nová deska je pro mě svátkem.
Millenium si drží konstantní úroveň jako málokdo další. Jsem však skeptik. Na letošní rok je ohlášena nová placka, ale hlavně výměna na pěveckém postu. Jestli dojde k podobnému průseru jako u Believe, bude to jejich konečná. Další Lukasz Gall neexistuje.
Jaký průser u Believe máš na mysli? Mám jejich všechny desky, ale žádný jsem nezaznamenal. Zaznamenal jsem negativní hodnocení Ociepy na Seven Windows, ale já jsem spokojen.
Ociepa se mně vůbec nelíbí. I hudba na poslední desce mě moc neoslovila. S Believe to vypadá na konec, vůbec ty hlavní kapely z Polska už nějak dlouho podezřele mlčí. Kromě Millenium se žádná výrazná aktivita nekoná, což je fakt škoda.
No vidíš, mně se poslední deska líbí možná nejvíc 🙂
Opravdu, to je pro mě zajímavý impuls si desku po letech pustit znovu. Prodal jsem ji, tak leda z YouTube. Třeba se ledy konečně pohnou:)))
… no celkom tak to nie je, na podzim vyjde nový album COLLAGE – “Over and Out” a keďže som z neho už počul na živo nejaké tracky postupne na troch koncertoch, tak viem, že to bude minimálne veľmi dobrá placka, a poľská scéna je tak obrovská a variabilná, že to stačí aktívnejšie sledovať a veľmi slušné počiny aj menej známych kapiel sa dajú nájsť dosť často …
http://www.progarchives.com/album.asp?id=74228
https://lynxmusic.pl/
Podle infa už měl být venku 15.6. Zřejmě ho tedy odložili. Pár týdnů už přežijeme, když to trvalo tolik let. Škoda ale, že už nemají původního zpěváka. Snad bude ta nová tvář lepší jak Ociepa. Trochu se bojím..
… aby nedošlo k nedorozumeniu – v Collage spieva posledné roky Bartek Kossowicz, ktorý bol predtým v Quidam, predtým tam bol po reunione skvelý Karol Wroblewski.
Lukasz Ociepa spieval iba na albume Gilových Believe – Seven Widows. Ich koncertné prevedenie tohoto albumu bolo v skutočnosti skvelé …
A nový album Collage – “Over And Out” vyjde na podzim …
http://newprogreleases.blogspot.com/2022/01/collage-over-and-out.html
… parádna recenzia, ku ktorej by som mohol dať spústu príspevkov …
Ono základom tejto odnože špičkového poľského (aj svetového) neo-progu je predsa len pôvodná, kultová kapela Collage (videl/počul som ich na živo 6x, z toho ešte s pôvodným, zásadným gitaristom Mirkom Gilom a skvelým, mladým spevákom Karolom Wroblewskim 3x).
Collage sa časom “rozštiepili” na Satellite (stále to bol štúdiový projekt, ktorý nevystupoval na živo a je predovšetkým o bubeníkovi, skladateľovi a bossovi – Wojtek Szadkowski a klávesákovi – Krzysiek Palczewski ) a Believe – (gitarista Mirek Gil a basák Przemek Zawadzki) … tiež som ich videl live 2x …
Migrácia muzikantov, členov Collage/ Satellite a Believe je na dlhšiu debatu …
Mirek Gil (toho času Believe) a basák Piotr “Mintay” Witkowski (Collage) sú moji osobní, veľmi dobrí priatelia, s ostatnými som kamarát 🙂