Jimi Hendrix

Najznámejší, najslávnejší, najskloňovanejší gitarista všetkých čias? To musí byť Jimi Hendrix. Američan, ktorý sa vydal na zboj do Veľkej Británie a dobyl svet. Ako sa zjavil, tak odišiel. Zrazu a nečakane. Aj za tých pár rôčkov, ktoré venoval dennodennému hraniu a nahrávaniu, po sebe zanechal viac, než nejeden workoholik za celý svoj život. A ukázal svetu, ako sa má na ten šesťstrunový nástroj hrať rock!

Narodil sa 27. novembra 1942 a mal kopu kadejakých krstných mien. Jimi Hendrix bolo pre budúcu kariéru viac ako postačujúce. Keďže bol ľavák, obracal si gitaru naopak, miesto aby sa učil hrať napravo. Do hudobného sveta vkráčal počiatkom 60. rokov, ale kariérny zlom nastal až potom, čo sa v roku 1966 odteperil do Anglicka. Napokon sa stalo nevyhnutné. Chas Chandler z Animals ho začul, odpadol, prebral sa a stal sa jeho manažérom. Kapela The Jimi Henrdix Experience v zložení Hendrix, Noel Redding (basa) a Mitch Mitchell (bicie) začala okamžite pútať pozornosť. Single ako Hey JoePurple Haze preukázali naplno potenciál skupiny, ktorý korunoval album Are You Experienced z roku 1967. Doslova prekonal všetky očakávania. Psychedelický hard-blues rock plný revolučných zvukov i hry na gitaru, nečudo, že Hendrix hral prakticky na všetkých významných festivaloch svojej doby, počnúc Monterey Pop Festivalom. V roku 1968 vyšiel album Axis: Bold as Love a rozhodne sa o ňom nedá povedať, že by nebol experimentálny. V tom čase už Hendrix doslova vládol pódiám. Hral na gitare zubami, za chrbtom, prípadne ju rovno spálil. Výberovka zložená zo singlov Smash Hits bola rovnako vzrušujúca, ale vrchol roku 1968 prišiel so slávnym dvojalbumom Electric Ladyland. Kto by nepoznal cover Boba Dylana All Along the Watchtower s jedným z najgeniálnejších gitarových sól vôbec? Popri Cream neexistovala vtedy výraznejšia rocková trojka.

Vo februári 1969 toho mal Redding dosť a v júni odišiel z kapely. Tým sa skončila klasická éra formácie Experience. Nahradil ho Billy Cox. V tej dobe bol Hendrix najlepšie zarábajúcim hudobníkom v brandži a dostalo sa mu cti uzatvoriť slávny festival Woodstock. Aby si ho na sto percent zapamätali, zahral aj svojskú verziu Americkej hymny, ktorá nechýba vo filme a ani na platniach venovaných tejto dejinnej udalosti.

Ďalší krok v hudobnej akriére predstavovala Band of Gypsys. K Hedrixovi a Coxovi pribudol bubeník Buddy Miles a výsledný koncertný album Band of Gypsys vyšiel v roku 1970. Prebehli snahy dať dokopy pôvodnú kapelu Experience, ale Hendrix nechcel o Reddingovi ani počuť. Radšej cvičil na gitaru a nahrával materiál na nový album. Prebehli aj fámy, že sa mal stať kolegom Emersonovi, Lakeovi a Palmerovi, čím by vytvorili skupinu HELP, ale po rokoch boli vyvrátené.

Hoci zahral na festivale Isle of Wight, život sa mu začal rozpadať. Drogy zlikvidovali najprv Coxa, ten ho na konci leta opustil uprostred turné a Hendrix, sám poberajúci dávky rovné populácii stredne veľkého amerického mestečka, sa dňa 17. septembra 1970 v Londýne udusil vlastnými zvratkami.

Neexistuje žiaden iný interpret, ktorý by mal tak mohutnú posmrtnú diskografiu. Rok, čo rok vychádzajú nové nahrávky, často ilegálne, bootlegovo a pod. Niektoré sa časom legalizovali, napríklad posmrtný album The Cry of Love (1971) má od roku 1997 rozšírenú oficiálnu podobu First Rays of the New Rising Sun. Osobne mám podozrenie, že mnohé archívne pirátske nahrávky ani nie je možné spojiť s Hendrixom. Pokúsil som sa dať dokopy ako-tak hodnovernú diskografiu, ale za jej presnosť a kompletnosť neručím.

Hendrix má toľko nasledovateľov, až sa tiahnu dekádami ako rad imigrantov Európu. Niektorým sa prisnil, do iných sa údajne prevtelil a mnohí ho jednoducho a na rovinu kopírujú.

A pritom originál je len jeden. Málokto si dokázal podmaniť svet tak, aby poslušne skákal, ako on píska.

Are You Experienced (1967)