CD Jolly Roger Records – JRR120 /2021/
Pár měsíců nazpět jsem na stránkách jednoho, mou maličkostí oblíbeného hudebního obchodu objevil výroční edici debutového alba italskejch Il Rovescio della Medaglia – La Bibbia 50th Anniversary. První co mě napadlo bylo, že je to remaster původního vydání, akorát s novým futrálem. Při pátrání po bližších informacích jsem však zjistil, že jde o práci obnovené sestavy, která se pokusila materiálu z roku 1971 vdechnout novej život. Placku jsem si našel na bandcamp, poslechl a za pár dní byla doma…
Skupina Il Rovescio della Medaglia pochází z Říma a vznikla v roce 1970. O rok později debutovala surovým hard rockovým výplachem (natočeným za jediný den!) La Bibbia, který v roce 1972 následovala podobně hrubozrnná fašírka Io come io. Posledním, v sedmdesátých letech vydaným albem bylo Contaminazione (1973) natočené se symfonickým orchestrem, ovšem pak už to šlo s kapelou pomalu z kopce. První ranou do vazu byla krádež náklaďáku s kompletním vybavením, bez kterého nebyla schopná koncertovat a tou druhou odchod frontmana Pina Ballariniho. V průběhu roku 1976, po několika změnách v sestavě a novém singlu se RDM rozhodli ukončit činnost a rozpadli se.
Prvním nesmělým pokusem o návrat na scénu bylo pop rockové album Microstorie, z roku 2011. Zpíval na něm sice dnes už velice dobře známý Roberto Tiranti, ale fanoušci ho ignorovali a podobné to bylo i s deskou Tribal Domestic, která se na trhu objevila v roce 2016. Zakladatel a poslední z původních členů RDM, kytarista Enzo Vita se rozhodl rezignovat na novou tvorbu, poskládat životaschopnou sestavu a hudbu Il Rovescio della Medaglia vrátit na koncertní pódia. A podařilo se. V roce 2020 skupině vyšlo album Contaminazione 2.0, nahrané živě v opatství San Galgano a o rok později i remake debutu La Bibbia – 50th Anniversary.
Jak už jsem uvedl výše, posledním mohykánem v sestavě RDM zůstal kytarista Enzo Vita, kterej k sobě přibral podobně zkušeného basistu Andreu Castelliho (ex Shabby Trick, Silver Horses, Mantra, Cappanera). Sami by na to pochopitelně nestačili, takže dalšími kumpány a “čerstvou” krví do žil se stali Marco Pisaneschi (bicí), Davide Pepi (kytara, vokály) a Nicola Costanti (klávesy, sólo zpěv).
Původní album La Bibbia se nahrávalo ve studiu, ale pěkně na živo a kapele na to musel stačit jediný den. Z toho záznamu je dodnes cítit doslova živelná energie, ale dostalo se na něj taky pár chyb. Tou nejzásadnější je nevyváženej, undergroundově zastřenej zvuk, kterej přičítám tehdejším nahrávacím možnostem a zásahům obsluhujícího personálu, kterému v roce 1971 pořád ještě chyběly zkušenosti. Nu a skutečnost, že to kapela musela sfouknout na první dobrou, bez možnosti dodatečných oprav tomu výsledku nejspíš také úplně neprospěla.
Nová verze je sice o poznání uhlazenější a učesanější, ale pořád ještě dostatečně tvrdá a napomáhá tomu její hutnej zvuk. V roce 1971 se nahrávalo ještě bez klávesových nástrojů, ovšem tady už nechybí a mají výrazný podíl na výstavbě masivní zvukové zdi. Při poslechu desky mi ani nepřijde, že poslouchám remake. Hudba doznala poměrně výrazných úprav, přibyly zmíněné klávesy, nebo kytarové stopy a například první s poslední položkou v tracklistu jsou úplně jiné. Původně to byly jen takové hlukové koláže (pazvuky), ovšem teď už jsou mnohem snesitelnější a aby se to nepletlo, dostaly nové názvy v angličtině – Nothingness, respektive The Great Flood.
Rovněž zbylé čtyři skladby prošly výrazným faceliftem, ale pořád ještě vycházejí ze svých předloh a tak jsou mi ty riffy, nebo melodie dostatečně známé. Za ty roky, co mám debut ve sbírce se mi zaryly pod kůži a bylo by špatné, kdybych je nedokázal identifikovat. Za velké plus hodnotím rovněž expresivní vokál v italštině, který se od toho původního příliš neliší a tak mě nenutí oba frontmany porovnávat. Zkrátka a dobře, Nicola Costanti svého předchůdce bezezbytku nahradil a tím to pro mě hasne.
Jak skladby La creazione, tak následující L’ ammonimento obsahují výborné riffy a zapamatovatelné (na na na na) melodie, takže pořádným dloubancem do žeber je až čtvrtá a zcela instrumentální Sodoma XY. Byť proti svému vzoru z roku 1971 dosti pozbyla ze své původní razance. Vrcholem desky je výtečná a téměř osm minut dlouhá skládačka Il giudizio, která je mixem hned několika žánrů najednou (hard – prog – klasika) a přehlídkou instrumentálních dovedností RDM.
Bombastickým epilogem The Great Flood (Il diluvio) album končí, ale ještě je tady bonus v podobě tří skladeb, ve kterých italské vokály nahradil zpěv v angličtině. Kromě jazyka se od sebe ty verze sice už nijak neliší, ale proč ne. Fanoušek za svoje peníze dostane porcičku muziky navíc a celková stopáž desky se tak vyšplhala na necelejch 54 minut.
Album vyšlo 29. října 2021 na klasickém černém, nebo stříbrném (limitka 100 ks) vinylu a na CD. To je v klasické jewel case s transparentním trayem a kromě kotouče nabízí ještě osmistránkovej booklet. V něm najdete kredity, tracklist, texty písniček, pár fotek a nějaké to povídání v italštině. Enzo Vita vzpomíná na začátky RDM a nahrávání alba La Bibbia, baskytarista Andrea Castelli zas na to, jak kapelu obdivoval už jako kluk a jak moc rád je tomu, že si s ní mohl nakonec zahrát.
Na dynamický rozsah se mě neptejte, protože ho neznám, ani neměřím. Mám ale dojem, že zvuk CD je víc, než dobrej a vymyká se v současnosti používaným trendům. Rozhodně není “přepálenej”, takže mě ani při vyšší hlasitosti neunavuje. Myslím, že takhle nějak by to mělo vypadat.
Je to pěkná deska, ovšem jak ji ohodnotit? Originál je sice jen jeden, ale kolik fanoušků ho zná? Já dám z ohledem k původnímu vydání z roku 1971 tři a půl hvězdy a vy, kteří jste ho nikdy neslyšeli si tu druhou polovinu klidně přihoďte.
SKLADBY:
1. Nothingness (Il nulla) – 03:07
2. La creazione – 06:26
3. L’ ammonimento – 05:52
4. Sodoma XY – 04:27
5. Il giudizio – 07:55
6. The Great Flood (Il diluvio) – 04:11
Bonus Tracks:
7. The Creation – 6:24
8. The Warning – 5:51
9. Judgement Day – 7:53
SESTAVA:
Enzo Vita / guitar
Marco Pisaneschi / drums
Davide Pepi / guitars and backing vocals
Nicola Costanti / keyboards and lead vocals
Andrea Castelli / bass
+
Caterina Costanti / flute
Prog Rock
Jolly Roger Records
2021
LP, CD
6
CD Jolly Roger Records – JRR120 /2021/