Granicus – Granicus, 1973

Starých dobrých vykopávok, ktoré majú čo ponúknuť nie je nikdy dosť. Granicus.

Jačákový hardrock, ktorý zasiahne takmer každého milovníka spomínanej hudby sa volá You’re in America. Tu však musím podotknúť, hoci mi akokoľvek tento spev k takejto hudbe sedí, nie je samozrejmosť, že by ma každý spevák s jačavým vokálom oslovil. To ani zďaleka nie, veď v rámci hard and heavy oblasti som ich počul kvantum, ale do hlavy sa mi dostali len tí, naozaj výborní. Ďalšia šialenosť má názov Bad talk a tu sa nikto nešetrí. Tak to má byť! Ako od inej skupiny znie odpočinková akustická Twilight, nad ktorou sa znáša zvláštny, tajomný opar. Albumový Mount Everest – Prayer, sa ohlási vybrnkávaním a civilizovaným spevom Francisa „Woodyho“ Leffela, ktorého považujem za skvelého speváka, nakoľko má vynikajúci nielen jačák, ale aj takáto poloha mu neuveriteľne sedí – je fantastický. Pieseň postupne graduje, čo badať aj na prejave frontmana, ktorý ju ťahá do výšin k ostatným známym veľskladbám! Ďalej ponúka melodické vyhrávky a nemožno si nevšimnúť zohratosť kapely. Následne gitarista sóluje ostošesť, rytmika ide na plný plyn, do čoho spevák jačí, ako o život a takouto úchvatnou pasážou sa skladba končí.

Ak sa z toho všetkého vôbec spamätáte, už tu je našľapaná Cleveland Ohio. Vybrnkávačka Nightmare s precíteným spevom má neskutočnú atmosféru, z ktorej až mrazí. A opäť sa musím vyjadriť k spevu a opäť dávam na známosť, že Leffel má nielen výborný jačák, ale aj v takejto „čistej“ hlasovej podobe je vynikajúci. Potom sa pieseň rozbehne a príde aj na povestný jačák, ktorý je v podaní tohto chlapa famózny. S približujúcim sa koncom tejto skvelej skladby sa vráti jej počiatočný kľud. Nasleduje rytmická rockovica When you’re movin’ s explozívnym finále a posledná Paradise nás zavedie do hudobného raja, kde spočiatku kraľuje neskutočný jačavý vokál fronmtana, následne príde k zrýchleniu, kde sa sóloje, ako o preteky a takisto maká aj rytmická sekcia, potom tempo opadne a o slovo sa prihlási aj basgitara, no ďalej sa v ráznom a jačiacom prejave pokračuje – parádny kus!

Toto dielo ma chytilo na prvýkrát, ale s každým ďalším posluchom sa to zlepšovalo až k nadšeniu.

Tracklist:
1) You’re in America 4:09