Dobří holubi se vracejí

Phil Collins: “V podstatě jsem souhlasil s tím, co hlásal punk, který většinu kapel odzívnul jako dinosaury a těžkou nudu; mě nudily taky. Nikdy jsem nás nedával do stejného ranku s Yes, ELP, Tull nebo Floydy, takže když nastoupil punk a začal tvrdit ‘stojej za kulový, jsou to starý nudný prďolové’, souhlasil jsem; jenomže pak jsem zjistil, že si to myslí i o nás, což přece byla blbost. My měli humor, byli jsme mnohem otevřenější a přímější, lišili jsme se od těchhle kapel!”

Že se Collins ztotožnil s postojem hnutí ‘No future!’, čímž si nakálel i do vlastního hnízda, je tedy potvrzenou realitou. Stejně jako fakt, že legenda o punkové revoltě vzala definitivně za své se smutnotrapným reunionem Sex Pistols. Nezbývá než věřit, že to nebyl právě punk, kdo zavdal prvotní impuls k cestě Genesis do popových končin pod Philovým rázným vedením. Ač by tomu napovídala jak časová posloupnost přeměny skupiny, tak jeho účast v kompenzačním jazzrockovém projektu Brand X.

Ale od spekulací k faktům. Po Gabrielově avizovaném odchodu v květnu 1975 po skončení The Lamb Lies Down on Broadway Tour natočil Steve Hackett první sólovku Voyage of the Acolyte, s jejímž vydáním začala oslabená kapela nahrávat nadmíru očekávané album. A výsledek? Mistrovské dílo A Trick of the Tail dalo pádnou odpověď všem skeptikům. Odehrává se zcela v duchu předchozí tvorby Genesis a brilantní je i Collinsův pěvecký výkon.

Problémy ovšem vyvstaly při přípravě další desky, která byla volným pokračováním úspěšného titulu, jenž to v domácím žebříčku dotáhl na třetí příčku. Příznivý ohlas totiž sklidil také Hackettův debut a povzbuzený kytarista přivezl do Holandska, kde se na podzim 1976 nové album nahrávalo, kupu vlastního materiálu. Na melancholickém Wind & Wuthering se však jen minimum jeho nápadů dočkalo realizace. Stranou mj. zůstala instrumentálka Please Don’t Touch, která později dala název druhé Hackettově sólovce, nebo zvukomalebná Inside and Out, jež nakonec našla uplatnění alespoň na předmětném EP.

Pod titulem Spot The Pigeon bylo na evropském trhu k mání 20. května 1977 a obsahovalo hned trojici skladeb, které neprošly sítem albového výběru. Že se tak stalo v případě monotónního kusu Pigeons či lehkovážného “fotbalového” songu Match of the Day z první strany desky až tolik nezaráží. Ostatně s odstupem času obě písně kriticky hodnotili i jejich pachatelé: “Nebyla to naše nejlepší hodina…”.
Avšak Inside and Out si stejný osud nezasloužila. Je klasickým genesisovským číslem, které na ploše bezmála sedmi minut nabízí vše, čeho žádalo posluchačovo ucho od starých dobrých Genesis. Strhující story o muži omylem uvězněném za domnělé znásilnění, jehož po propuštění pronásledují předsudky okolí, po zdánlivě smířlivé a poklidné akustické části graduje a pádí v tempu zadlužování zemí eurozóny. Skladba byla elixírem naděje, zatímco oba další songy zřetelně naznačily budoucí směřování skupiny do komerčních vod.

EP Spot The Pigeon zabodovalo v UK Singles Chart (#14), načež jej Atlantic Records o rok později vydal v Kanadě jako 12″ singl, včetně limitované edice na modrém vinylu. Mezitím Steve Hackett oznámil svůj odchod z Genesis, pouze dva týdny předtím, než se v říjnu 1977 na pulty dostalo jejich živé dvojalbum Seconds Out: “V kapele bylo tolik autorů, že to nemělo jiné východisko.”

A Genesis? Na jaře 1978 vydali desku s výmluvným názvem …And Then There Were Three…, která obsahovala zvonivý singlový hit Follow You Follow Me a artrockové pohádky byl konec. Ovšem symbolem přerodu jejich nezaměnitelného soundu v hitparád(i)ovou produkci už navždy zůstane EP Spot The Pigeon.

*****

Kompletní skladbová trojice vyšla v roce 1993 na CD singlu a na jaře 2007 v rámci hybridního box setu Genesis 1976-1982; dva songy (Inside and Out a Pigeon) obsahovala kompilace Genesis Archive #2: 1976-1992 z listopadu 2000. V dubnu 2012 vydal label Audio Fidelity EP Spot The Pigeon jako dual speed (obě strany obsahují všechny tři skladby, liší se pouze přehrávací rychlost) v limitovaném počtu 2500 kusů při příležitosti pátého ročníku celosvětové akce Record Store Day pořádané vždy třetí dubnovou sobotu na podporu prodeje hudebních nosičů v nezávislých kamenných obchodech.

A1. Match of the Day (Collins/Banks/Rutherford) 3:23
A2. Pigeons (Banks/Rutherford/Collins) 3:10
B1. Inside and Out (Rutherford/Collins/Hackett/Banks) 6:42