Zabiják El Tor

CD Warner Fonit – 3984 27120-2

Album El Tor z roku 1975 je jedinou položkou v diskografii Città Frontale a tak to vypadá na další z nepřeberného množství zapomenutejch rarit, ale není to tak úplně pravda. Historie skupiny je docela zajímavá a průběžně se v ní vystřídala celá řada osobností italské rockové scény.

Skupina Città Frontale pochází z Neapole, vznikla v roce 1970 a sešlo se v ní hned několik budoucích členů legendárních Osanna – Danilo Rustici, Lello Brandi a Elio D’Anna (ex The Showmen). Nutno zmínit rovněž Gianni Leoneho, kterej o pár let později rozšířil řady Il Balletto di Bronzo. S nástupem Osanny přestala skupina Città Frontale formálně existovat a k její reinkarnaci došlo až o čtyři roky později. I tato událost souvisí s Osannou, která se během nahrávání svého čtvrtého alba Lanscape of Life (1974) rozpadla a rozdělila na dva nesmiřitelné tábory. Ten jeden si dal jméno Uno, druhej obnovil Città Frontale. Paradoxní na celé situaci je to, že kapelu reaktivovali bubeník Massimo Guarino s kytaristou a zpěvákem Lino Vairretim, kteří v té prapůvodní sestavě vlastně nebyli a pravděpodobně to od nich byl především zdviženej prostředníček směrem k bývalým spoluhráčům. Přesto se jim podařilo naverbovat novou krev, podepsat smlouvu s labelem Fonit a natočit pro něj eLPíčko El Tor.

Koncepční album v jednoduchém, ale pěkném obalu od Massima Guarina vyšlo v roce 1975 pod katalogovým číslem Fonit LPX 45 a obsahuje osm skladeb. Jejich nálada je vesměs pozitivní a příliš nekoresponduje s tématem desky, které se týká epidemie cholery (nebezpečné průjmové onemocnění, jehož původcem je gramnegativní bakterie Vibrio cholerae, nejčastěji kmeny Clasica I a El Tor). Ta se Neapolí prohnala v roce 1973 a zanechala po sobě nejméně třicet mrtvých. V písničkách se dají vystopovat prvky progresivního rocku, jazzu a italské lidové hudby, které jim propůjčují středomořskou atmosféru. Instrumentální zručnost všech zúčastněných je nepřeslechnutelná a na své si přijdou především příznivci saxofonů, kterých je tady opravdu požehnaně…

Introdukce v podobě pohádkově krásné a zasněné instrumentálky Alba di una città je výtečná a pokud mělo být jejím cílem navození příjemně ospalé atmosféry, tak se jí to povedlo na sto procent. Mám co dělat, abych udržel víka a neodebral se do Hajan, ale už s nástupem druhé Solo uniti… se to začíná slušně rozjíždět. Tempo skladby je svižné, obsahuje výraznej refrén s kořeny v lidové hudbě a taky virtuózní instrumentální “dohru”.

Titulní El Tor pokračuje v nastaveném kurzu  a já bych ji rozdělil na tři části. První a poslední jsou provzdušněné, s krásnými propletenci akustických kytar, perkusemi a flétnou. Ta prostřední má blízko k symfonickému rocku, nabídne pěknej refrén (Lino Vairetti má hlas od pánaboha) a výborné sólo na saxofon. První strana původního vinylového alba končí osm a půl minuty dlouhou Duro lavoro a ze začátku je to taková “skorobalada” s akustickou kytarou, mellotronem a třepetavou flétnou. Ovšem ani tady nakonec nechybí energická pasáž s výrazným leitmotivem, ostrou kytarou a rojem létajících saxofonů.

Druhá strana desky začíná najazzlou instrumentálkou Mutazione a myslím, že název netřeba překládat. Zvlášť v dnešní době. Je to sedm minut dlouhé defilé instrumentálních dovedností členů skupiny a k tomuhle stylu to pochopitelně tak nějak patří. Připomíná mi to muziku tuzemskejch Energit, nebo Jazz Q a je to moc pěkný poslouchání, ale trochu mi tady chybí nějakej výraznější hudební motiv. Z následující, prosluněné La casa del mercante “Sun” prýští radost a dobrá nálada, kterou mi nedokáže zkazit ani poněkud kýčovitá balada Milioni di persone. Tu si mohli její autoři klidně odpustit, ale svědčí to aj o tom, že s blížícím se koncem kapele docházel dech. Závěrečná Equilibrio divino? není vyloženě špatná, ale písničkám z první strany desky (Duro lavoro, El Tor) se nevyrovná a tak je to jenom takové čekání na definitivně poslední tón…

Není to album, které bych si pouštěl každý den a slintal u něj blahem, ale ani propadák, co by se mi válel na dně skříně a sedal na něj prach. Samozřejmě, Lino Vairetti je jenom jeden a tak mi to připomíná Osannu. A nejenom mě. Pokud znáte album Suddance (1978), tak tohle je na přibližně stejné úrovni. Pokud jste slyšeli i hodně nepovedenou desku Landscape of Life (1974), tak na ni zapomeňte. El Tor je rozhodně lepší.

Moje nedatovaná CD reedice od Warner Fonit je v klasické krabičce a vyšla jako součást série Rock Progressivo Anni 70. Neobsahuje víc, než potištěnej kotouček a čtyřstránkovej booklet s reprodukcí původního obalu, tracklistem a sestavou, ale hraje pěkně. To zase jo. Za tři.

1. Alba di una città (strumentale)  3:04
2. Solo uniti…  4:57
3. El Tor  6:25
4. Duro lavoro  8:21
5. Mutazione (strumentale)  6:48
6. La casa del mercante “Sun”  3:55
7. Milioni di persone  3:38

8. Equilibrio divino?  7:57

Rino Zurzolo
 – basso
Massimo Guarino – baterria, percussioni, xilomarimba, vibrofono, tamburello, maracas, voce
Enzo Avitabile – flauto, flauto dolce, saxes (soprano, tenore, contralto), voce
Gianni Guarracino – chitarra elettrica, classica e acustica, moog synthetizer, voce
Lino Vairetti – voce solista, chitarra elettrica, acustica a 12 corde, mellotron, armonica, campanelli

Paolo Raffone – piano, piano fender rhodes, clavicembalo, organo, mellotron, glockenspiel

El Tor Book Cover El Tor
Città Frontale
Fonit
1975
8
CD Warner Fonit – 3984 27120-2

2 názory na “Zabiják El Tor”

1. Tak som neodolal a opäť raz dal šancu Talianom. Neodradil ma ani saxík a najviac ma zaujali 3 skladby; úvodná inštrumentálka Alba di una città je naozaj veľmi pekná, rovnako tak titulná El Tor a môj hlas získava aj tá “kritizovaná” Milioni di persone
    Snake, díky za peknú recku a zoznámenie s kapelou Città Frontale!