Blackmore’s Night – Nature’s Light (2021)

Ritchie Blackmore je virtuózny rockový gitarista. Vedia to všetci, ktorí čo i len zavadili o jedinú pieseň starých Deep Purple alebo Rainbow, kde čierny búrlivák chytil svojho fendera do rúk a zabrnkal neuveriteľné riffy, ktoré vymyslel. Stačí spomenúť Smoke On The Water. Rýchle ruky alebo prsty sa mnohokrát zvečnili na jeho nahrávkach a právom patrí medzi najlepších gitaristov, ktorých poznáme.

Richard Hugh Blackmore (14.4.1945)
Ritchie Blackmore začal hrať na gitaru od svojich jedenástich rokov. Počúval vtedy Elvisa Presleyho a páčil sa mu jeho gitarista Scotty Moore. Svojho otca stále otravoval, až mu nakoniec kúpil akustickú gitaru Framus (1956). Zaplatil veľmi veľa. Stála jeho týždenný zárobok (vtedy asi 9 £). Otec vedel, že Ritchie stráca vždy rýchlo záujem, a preto ho prihlásil na hodiny gitary a preniesol významnú reč: Ak sa nenaučíš poriadne hrať na gitaru, rozmlátim ti ju o hlavu! Ritchie chodil na kurz klasickej gitary jeden rok a neskôr mu to veľmi pomáhalo pri hraní. Jeho prvými vzormi boli Buddy Holly a Duane Eddy, ale najvýznamnejším bolo pre neho vystúpenie speváka Tommyho Steela (nar. 1936) v televízii BBC. A potom…

Candice Night
Candice Lauren Isralow sa narodila 8. mája 1971 v americkom Hauppage, na Long Islande. Už ako štvorročná hrala v prvom divadle a učila sa hrať na klavír. Od svojich 12 rokov sa venovala modelingu a účinkovala v rôznych reklamách. Chodila na lekcie spevu a herectva. V 18-tich sa rozhodovala ako ďalej a vedela, že jej život bude spojený s hudbou. Začala písať texty, básničky a písala si denníky. Študovala žurnalistiku. Chcela pracovať v oblasti hudby, napr. nahrávacie štúdio, rozhlasová stanica a pod. Osud to zariadil inak. Candice spieva a hrá v Blackmores Night na viacero renesančných nástrojov (shawm, cornamuse, rauchpfife, pennywhistle), zobcovej flaute, elektrické gajdy a tamburíne. Zámerne som ponechal anglické názvy nástrojov. Je textárkou skupiny, zložila zopár piesní, vydala dve sólové platne – Reflections (2011) a Starlight Starbright (2015) – spolupracuje s rôznymi hudobníkmi…

Blackmores Night
Vznikli v roku 1997. Začiatok skupiny je omnoho skorší a bolo to asi takto. Candice Night pracovala pre miestnu rozhlasovú stanicu v New Yorku a požiadala Ritchieho o autogram v roku 1987. Autogram bol viac ako iba papierový a obaja začali spolu žiť o dva roky neskoršie. Svadbu mali v roku 2008. Vzájomným súzvukom zistili (nedopátral som sa kedy a kde), že majú radi starú renesančnú hudbu. V priebehu reunionu Rainbow v roku 1995 Candice pri nahrávaní ôsmeho albumu Stranger In Us All napísala štyri texty a pomohla s vokálmi. Na albume spieval Doggie White. Album mastroval v New Yorku náš slovenský Vlado Meller, ktorý je v USA hviezdnym zvukárom. Dvojica, zaľúbená do seba a renesačnej hudby, už počas “Cudzinca v nás” snovala plány na prvý spoločný album. Kúpil som si ho v 97-mom v rakúskom Simmeringu v Media Markte pár dní po vydaní a vôbec som netušil o čom to bude. Videl som nápis Blackmores Night, neváhal a zaplatil som rakúskymi schilingami. Niesol názov Shadow of the Moon. Hodil som to doma do CD prehrávača a neveriacky počúval. Namiesto randálskej hardrokovštiny sa ozvala ľudovo-renesačná folklórno-akustická muzika. Že vraj Ritchie Blackmore? Ani nápad, blbosť. Po preštudovaní bookletu to bol naozaj on, neklamali. Tak som to schytil ešte raz a začal objavovať. Objavil som hudbu, ktorá síce vychádza z dávnej minulosti, ale skrýva v sebe súčasnosť. Páči sa mi to teraz a páčilo aj v roku 1997. Vtedy som si myslel, že som nejaký divný a v duchu som to odmietal. Dokonca som CD-čko zobral do Opusu a kamaráta zvukára som prinútil požičať si ho domov a vypočuť si ho. Vrátil mi ho o tri dni a povedal, že sa mu to páči. Takže som nebol len sám, aj jemu sa to páčilo. Boli sme dvaja. Odvtedy som si každý jeden album Blackmores Night poctivo vypočul, niektoré mám na CD a ten posledný, Nature’s Light, na LP.

Blackmores Night – Natures Light (2021)

Predslov
Candice Night: „Naša hudba je únikom od stresu a tlaku modernej doby. Vydajte sa s nami späť do čias, keď svet bol jednoduchší a bolo to kúzlo jednoduchých zázrakov, ktoré sa diali pred vašimi očami. Je to príbeh svetla a prírody, kde príroda bola skutočnou kráľovnou. Ak vo svojom svete stojíte na mieste, alebo ste utláčaní, vydajte sa tam, kde vás vedie srdce a oddýchnite si. Naberiete silu a znovu môžete začať. Niekto má svoje miesto na lúke, iný pri oceáne a niekomu stačí len slnečné teplo na tvári.

Strana A

1. Once Upon A December (3:09)
Prvá skladba je talianska ľudová pieseň Fuggi, Fuggi, Fuggi, ktorú aranžoval Ritchie. Pieseň mu priniesol Owain Phyfe z New World Rennaisance Band. Text napísala Candice. Začiatok je ako naša cimbálovka. To sa zmení na renesačnú hudbu v podaní akustických nástrojov. Rytmus piesne je veľakrát použitý v predošlých nahrávkach a dnes už skupina nemá možnosť vymyslieť niečo nové. Hrajú spolu už neuveriteľných 24 rokov a ich albumy sú podobné ako vajce vajcu. Vychádza to 2,5 roka na jeden album. Tento posledný vyšiel po šesť ročnej pauze. Candice spieva tak ako predtým, jej hlas je príjemný a dobre sa počúva. Nie je to bohvieaká speváčka, to mi vôbec nevadí. V kapele používa rôzne starodávne drevené píšťalové nástroje, ale dominantným je tamburína a jej podobné rytmusové hrkotalky. Nečakám preto nič nové a veľmi ani nedúfam. Zaujíma ma Blackmoreova hra na gitaru a celkové vyznenie tradičnej ľudovky. Taliansky temperament vôbec netuším a keby som nevedel, že nápad zobrali odtiaľ, radil by som na anglický kráľovský dvor. Pieseň je to pekná, dobre sa počúva a má výbornú atmosféru. Je to presný obraz slov, ktoré povedala Candice v rozhovore o novom albume. Stále sa opakujúci text s oslovením Poď môj drahý… a pokračuje v rôznych variáciách na podobenstvá vietor, ľad, svetlo, vánok, až sa dostáva k ďalekému Mesiacu niekedy v decembri. Je to príliš neurčité a vymykajúce sa realite, takže snáď iba naslovovzatý básnik by vedel, čo vlastne chcela blonďatá duša povedať. Ja som v koncoch. Nepotešil by som Candice Night, keby som chcel povedať obsah a to by mohlo pražiť slnko ako na Sahare, hoci text, ako vraví, napísala v zime sediac pri krbe a vonku mrzlo.

2. Four Winds (3:02)
Skladba, ktorá vyšla aj na singli. Je to razantná pieseň s veľmi dobrou melódiou. Od začiatku je to hitová vec, aj keď je samozrejme jasné, že to asi žiadne komerčné rádio veľmi často hrať nebude. Blackmoreovci sú s tým uzrozumení a už dávno sa zmierili s menšinovým žánrom a úzko špecializovaným publikom. Robia túto hudbu preto, lebo ju malú radi a chcú ju robiť. Cítim to z ich nahrávok. Text je znovu iba náznakový a nie veľmi špecifický, dá sa pochopiť až po Candicinom vysvetlení, povedala asi toto: Štyri vetry sú o dvoch ženách, Candiciných priateľkách, ktoré pozná od detstva. Prvú od 5 rokov a druhú od 10. Jedna odišla z Long Islandu a presťahovala sa do Kalifornie, kde môže žiť pri mori a sledovať delfíny a druhá sa vzdala mestského života a odišla žiť do lesa, kde pozorovala vlky. Našla tam splynutie s prírodou. Štyri vetry znamenajú štyri cesty a naznačujú absolútnu voľnosť, ale nás zároveň všetkých spájajú. Niečo, čo snáď potrebuje občas každý z nás. Je to optimistická a dobrosrdečná pieseň, jedna z najlepších na albume.

3. Feather In The Wind (4:30)
Pierko vo vetre je krásna pieseň. Už ten rýchly a dupavý rytmus je základom úspechu. Pieseň brnkal Ritchie na mandole (nemýľ si s mandolínou) v roku 2018 a bol to rok, keď ich opustili blízki ľudia. Candice zomrel otec a často sa jej zdalo, že ho niekde vidí a posiela jej odkazy. Ritchiemu blízky priateľ a ešte aj mačka, 16-ročná, ktorú mala Candice. Text skladby je doteraz najlepší a Candice ho nádherne napísala. Spieva o láske k blízkej osobe a vznášajúce pierko je unášané vetrom do diaľky, ale stále je tam nádej, že láska ostane a bude zachránená, všetko dobre skončí. Text: Všetky pierka vo vetre sú určené pre každého koho poznáš. Stále pokračujem a stále na teba myslím, bol si mojím pierkom vo vetre. Pierko je duša človeka. Skladba je pekne vystavaná a anglické gajdy (mám pocit, že ich počujem, ale môže to byť aj iný fúkací nástroj) sú príjemným spestrením. Akustická gitara, basová gitara a cinkavé bicie nástroje vytvárajú pekný zvuk. Nie som odborníkom na tradičné hudobné nástroje, ale pieseň sa mi páči.