Stromboli – Stromboli (1987)

V dobe, keď náročnejším formám rockovej hudby v celom svete prakticky nikde nekvitli ruže, vznikla v Československu kapela, ktorá na túto dobu vykazovala všetky prvky nevídanej progresivity a istého psychedelična. Skupina jednoznačne stála na invencii a inštrumentálnej zručnosti gitaristu, skladateľa i aranžéra Michala Pavlíčka a éterickom speve Báry Basikovej, s českým prekladom Morgensternových textov, doplnenej ďalšími nadštandardne dobrými dobovými rockovými muzikantmi.

Pavlíček v tejto dobe paralelne fungoval v kultovom Pražskom Výběre, kde spolu s Michaelom Kocábom rovnako držal „spolutaktovku“, zatial čo Basiková paralelne spievala aj v Němcovom novovlnovom, no veľmi úspešnom Precedense.

Výborná prvá doska je koncertnou nahrávkou skutočne originálnej étericko (prog)rockovej hudby, ktorú som mal v tejto dobe tú česť vidieť dvakrát naživo. Po prvých dvoch inštrumentálnych rozbehových Pavlíčkových skladičkách, Aladin a Bez názvu, prichádza to, čo robí kapelu STROMBOLI – skladba Stromboli s Basikovej naliehavým spevom a jednoslovným textom. (Rychloběžku nemusím…) Výborná je aj nasledujúca Já Ti dávám, dávám, kde Bára dokonale predvádza register svojho hlasu. Třesky, blesky je razantnejšie rocková, ale skvele gradovaná, s takmer rushovským zakončením, Bezejmen s tajuplným fantasy textom.

Dramatická, krásne vygradovaná rocková pecka Carmen, je svojským pohľadom na klasickú tému. Villa Ada, Veliké lalula a Košilela je to, čo ma na tomto projekte vždy lákalo k opätovnému posluchu – éterično a istá forma psychedélie. Následujúca Houpací židle na opuštěné terase je však zásadným kompozičným zlomom a skladby Ivanhoe a Ó hory, ó horyvo svojej dobe takmer hitové, by s Kocábovou produkčnou spoluúčasťou a Čokovým spevom patrili skôr do repertoáru Pražského Výběru alebo nejakého iného projektu, akým boli STROMBOLI, pretože predošlú étericky vybudovanú atmosféru narúšajú a postupne ničia. O skladbe Na koni to tvrdím jednoznačne! Vďaka štvrtej strane pôvodného dvojalbumu pôsobí nakoniec celok takmer schizofrenicky, aj pri skvelej predposlednej Kvůli ní.

Je to škoda, asi by jedna koncentrovaná doska s názvom Stromboli, s hudbou z prvých troch strán pôvodného vinylu a s tradičnou minutážou urobila ešte väčší dojem a väčšiu dieru do rockového sveta – práve svojou nevšednosťou.
Hodnotím len skutočné STROMBOLI.

SKLADBY:
1. s t r a n a:
01. Aladin /M. Pavlíček/ 5:46
02. Bez názvu /M. Pavlíček/ 8:34
03. Rychloběžka /M. Pavlíček/ 7:33

2. s t r a n a:
04. Stromboli /M.Pavlíček/ 6:15
05. Já Ti dávám, dávám /M. Pavlíček, J. Novotný/ 5:36
06. Třesky, Blesky /M. Pavlíček/ 4:53
07. Bezejmenná /M. Pavlíček, Ch. Morgenstern/ 5:03

3. s t r a n a:
08. Carmen /M.Pavlíček, Z. Michnová/ 5:39
09. Villa Ada /M. Pavlíček/ 5:57
10. Veliké lalulá /M. Pavlíček, Ch. Morgenstern/ 2:52
11. Košilela /M. Pavlíček, Ch. Morgenstern/ 4:33
12. Houpací židle na opuštěné terase /M. Pavlíček, Ch. Morgenstern/ 2:17

4. s t r a n a:
13. Ivanhoe /M. Pavlíček, V. Čok, J. Novotný/ 5:12
14. Na koni /M. Pavlíček, V. Čok/ 3:39
15. Kvůli /M. Pavlíček, Z. Michnová/ 5:09
16. Ó Hory, ó hory /M. Pavlíček, V. Čok/ 6:45

NOTES:
Nahráno živě v Lucerně při festivalu Jazz Praha 85 [1-3], při festivalu Jazz Praha 86 [4, 5] a v Lidovém domě v Praze 9 v roce 1986 [6, 7].
Studiové nahrávky byly pořízeny ve Smetanově divadle v květnu–prosinci 1986 [8-13, 15, 16], snímek č. [14] je převzat z VHJ Supraphon.

ZOSTAVA:
Michal Pavlíček – elektr. a akust. kytara, kytarový polyfónní syntetizér, basová kytara (14), zpěv (4-6, 8, 10, 13-16)
Vladimír “Guma” Kulhánek – basová kytara (1-5, 8, 9, 12, 15)
Klaudius Kryšpín – bicí (1-10, 13-16)
Bára Basiková – zpěv (4-12, 14, 15)
+
Vendula Kašpárková – Yamaha (6, 7, 8, 10-12)
Vilém Čok – zpěv (8, 13, 14, 16), basová kytara (13, 16)
Jiří Veselý – basová kytara (6, 7, 10, 12)
Michal Kocáb – zpěv (15)
Iva Bittová – housle (8)
Jiří Chlumecký – programování automat. bubeníka (12)
Jan Pavlíček a Michal Pavlíček ml. – zpěv (13)

Stromboli Book Cover Stromboli
Stromboli
Prog Rock
Panton
1987
2xLP
16

10 názorov na “Stromboli – Stromboli (1987)”

  1. Já to mám podobně jako Hejkal. Desku jsem si koupil hned jak vyšla. Ale bylo to pro mě zklamání. Instrumentální skladby jsem nedokázal poslouchat.

    Ty ostatní se mi ze začátku docela líbily. Desku jsem si nahrál na kazetu a prodal. Z kazety jsem si pouštěl ty zpívané a velice rychle se mi oposlouchaly, tak jsem to celé smazal. To samé platí i při poslechu, kdy jsem to teď znovu zkusil.

    Sešla se tady skvělá sestava, vše je precizně zahrané, ale podle mě je to poplatné době (dated music). Nevím, jestli by to dneska dokázalo někoho nového zaujmout. Můj názor je, že deska byla úspěšná jenom proto, že v době vzniku byla jen minimální konkurence.

  2. Stromboli mám rád, dokonce jsem ukecal na začátku minulého roku manželku a zakoupili jsme dva lístky na jejich koncert v červnu v Mikulově. Ten se samozřejmě nekonal a přesunul na červen letošního roku. Tak snad to vyjde.
    S Mayakovou recenzí souhlas, slyším to nějak stejně. Dík za připomínku, musím si to hned pustit.

  3. 2LP jsem si koupil pár měsíců předtím, než jsem šel na vojnu a tenkrát jsem z něho byl úplně auf. To byla muzika, jak z jinýho světa a vodvařenej jsem byl především ze stran dvě a tři…
    Potom, co jsem se zbavil gramofonu jsem si musel pár let počkat, ale jakmile vyšla CD reedice, okamžitě jsem si ji koupil. A po čase k ní přidal aj následující album Shutdown. V době vydání mě moc nebralo a jeho kvality jsem docenil až časem, ale dneska ho beru jako téměř rovnocenné s oním legendárním debutem.
    No a na koncertě před pár lety jsme byli taky. Kapele to hrálo, jak za mlada a zážitek to byl excelentní. Nakonec jsem si dokoupil aj placku Fiat Lux, ale to už není ono. A být ani nemůže.
    Mayak, díky za recku. Debut jsem poslouchal nedávno a jak se zdá, brzy si to zopakuju.

  4. Měl jsem tento titul na LP, hned jak vyšel. Potom na 2CD. Dodnes se mi jejich způsob fusion velice líbí a považuji jej za poměrně neobyčejný na poli tuzemské hudby. Občas si album poslechnu a pokaždé jde o zážitek. Ty 4* bych dal také, a možná bych uvažoval i o pětce. Další album nezaujalo, sklouzlo příliš do nové vlny.
    Díky za připomenutí, Miro.

  5. Kamarád tehdy přivezl fotky z jejich koncertu v Brně, Bára na nich mini, že kratší už to ani nejde, mluvil o tom, že připravují desku. Taky se mi líbí tebou jmenované skladby, před pěti lety jsem je viděl naživo, bez Vildy Čoka, ale byl to výbornej koncert. Souhlasím s hodnocením a díky za pěknou recenzi.

  6. …recenzia bola písaná už dávno, videl som kapelu dvakrát ešte pred zmenou režimu a potom v rámci koncertného reunionu po mestách Česka a Slovenska, v Košiciach pred cca 4 rokmi. Formulácia, či ma ich hudba napĺňa v tejto dobe je veľmi relatívna, lebo som sa k nim dávno nedostal, počúvam mraky iných albumov…

  7. Toto je zoskupenie (album/muzika), ktoré mi nehovorí vôbec nič. Viem, že je to v našich končinách priam kult, osobne sa nazdávam, že keby sme boli vtedy otvorení hudobnému svetu, tak po tom pes neštekne, ale to sú len moje dojmy, ktoré nemajú univerzálnu platnosť. Som rád, že ťa toto dielo napĺňa.

      1. Mám to podobně jako Antony je to dílo v našich končinách neobyčejné. V době vzniku všichni zúčastnění udělali pozoruhodné album, které bych nechtěl srovnávat ze zahraniční produkcí podobně to mám i s Pražským Výběrem. Já tam cítím něco co můžou nahrát jenom čechoslováci a za mně kvalita, kterou mám rád. Díky za připomenutí. Jdu na to.

Pridaj komentár