Sázka na třináctku

CD Kaliphonia, Drums Edizioni Musicali – ECD 2239  /1991/

Italští melancholici a náladotvůrci Zauber debutovali již koncem sedmdesátých let minulého století, ale trvalo dalších třináct let, než do své oficiální albové diskografie přidali druhej zářez. Cédéčko Est vyšlo v roce 1991 a je rozdělené na dvě, zhruba stejně dlouhé poloviny. Ta první přináší pět nových, studiově nahraných skladeb a druhá dalších pět v koncertním provedení, zaznamenaných během let 1983 – 87.

Doba se změnila a překotným vývojem prošla nejenom hudba, ale i samotné hudební nástroje. “Staré krámy” velikosti almary tak skončily (naštěstí ne navždy) na smetišti dějin a ustoupily zbrusu novým a moderním instrumentům. Tato skutečnost se otiskla i v hudbě Zauber, nicméně první tři kousky jsou fantastické. A to i přes ten umělohmotnej a sterilní zvuk syntezátorů. Jak instrumentálky Proibito a Gandalf, tak (a především) krásnej duet v písničce Gennaio přetékají půvabnými melodiemi a pohádkovou atmosférou. Velice dobře si u mě stojí rovněž následující pop rocková píseň Auguri s neodolatelným projevem Liliany Bodini, tak dovětek v podobě svižné instrumentálky Zauber.

Ovšem s nástupem první “živé” a pořád ještě relativně slušné skladby Strade na mě ta magie Zauber přestává pomalu a jistě působit. Těch synťáků tady začíná být už přespříliš (Un giorno miglioreNightmare), je to víc pop, než rock (výše uvedená Strade) a posluchačskému zážitku zrovna neprospívá ani znatelně horší a nevyrovnaný zvuk posledních dvou skladeb – ’81 a Dicembre.

Z originálního cédéčka z roku 1991 je dnes už relativně raritní kousek, protože jiné vydání bohužel neexistuje. Koupit na Ebay, nebo na discogs se při troše snahy dá, ale levné není. Nosič vydaný ve spolupráci společností Kaliphonia a Drums Edizioni Musicali je v klasické krabce a kromě stříbrného kotouče obsahuje ještě čtyřstránkovej booklet s kredity a texty. Na fotografie se bohužel nedostalo a jediné, co mohu pochválit je obálka s docela pěknou “fantasy” ilustrací.

Est je jednou z nejzapomenutějších placek mé sbírky a svědčí o tom nejen její omezená dostupnost, ale i minimum relevantních informací a recenzí. Jednu krátkou jsem našel na ProgArchives, jednu na Rate Your Music a s hudebními ukázkami jsem pohořel úplně. Album není na Spotify, ani na Bandcamp a jedinou věc z desky jsem nevydoloval ani z YouTube. Nicméně ten, kdo si oblíbil debut z roku 1978 zblajzne i tohle. Sestava skupiny zůstala víceméně stejná a ta hudba vlastně taky. Pořád je to melodickej, klávesově orientovanej (prog) rock, jen s o něco “modernějším” zvukem. A zpěv Liliany Bodini je stejně kouzelnej, jako dřív.

První polovinu alba hodnotím čtyřkou, tu druhou za lepší dvě, ale i tak jsem šťastnej, že se mi tuhle CD raritku podařilo sehnat do sbírky. Ovšem jak debut Zauber (aka Il sogno) /1978/, tak následující album Phoenix /1992/ jsou přece jen lepší…

Side 1 (in studio)
01. Proibito – 4:25
02. Gennaio – 3:11
03. Gandalf – 4:12
04. Auguri – 4:05
05. Zauber – 5:31

Side 2 (live)
06. Strade – 4:05
07. Un giorno migliore – 6:50
08. Nightmare – 4:10
09. ’81 – 4:18
10. Dicembre – 4:25

Liliana Bodini – lead vocals
Massimo Cavagliato – drums
Mauro Cavagliato – basses, guitars, keyboard (7), backing vocals
Oscar Giordanino – lead and backing vocals, pianos, keyboards

Guest musicians:
Chris Holder – electric guitars
Paolo Clari – additional keyboards (7)
Danilo Ghiglieri – lead guitar (10)
Sandro Rocca – acoustic guitar (10)
Marco Garzena & Leo Fiore – vocals (10)

Est Book Cover Est
Zauber
Kaliphonia, Drums Edizioni Musicali
1991
10
CD Kaliphonia, Drums Edizioni Musicali - ECD 2239 /1991/

6 názorov na “Sázka na třináctku”

1. Ahoj Snake, no ja mám tie ich CD vo wishliste na discogs už zopár rokov, ale nejak som sa nedokopal ku kúpe.
    Pod vplyvom recenzie som si objednal Est a Phoenix.
    Prekvapuje ma dosť vysoká cena za CD Alliens…
    O tej LP Cooperativa Teatro Zeta som netušil, vypočujem na ytb a ak zaujme tak snáď zaradím do zbierky…

1. Bezva, zklamanej nebudeš. Na to vem jed. Ostatně, hlavní náplní alba Phoenix je matroš z roku 1977, pořízenej ještě před nahráváním debutového alba. Objednal sis původní vydání od Kaliphonia / Drums Edizioni Musicali, nebo rozšířenou verzi od AMS? Já jsem si koupil limitku od AMS (149/500) a myslím, že se jim opravdu povedla. Mám na ni rozdělanou recenzi, tak se ji pokusím co nejdřív dokončit. Ať to pak pod ní můžeme probrat.

Jinak, album Aliens jsem snad nikdy neslyšel. Dlouho jsem ho nehledal, třeba už se to dá někde otestovat i bez stahování.

1. Sevas, dám vedieť ako dopadli tie 2CD… inak to je šialené, veci y roku 1977 vzdať o 15 rokov neskôr a pomedzi to vydať ďalšie 2 albumy…
        Kúpil som tú pôvodnú verziu od Kaliphonia… ale teším sa na Tvoju recenziu,,, skúsim objednať Aliens… na ytb som to nenašiel… iné streamovacie platformy nepoužívam, tak mi ostáva jedine objednať CD….

1. Ahoj a díky za komentář.

Zauber sice patří k těm menším a méně známým kapelám z oblasti RPI, ale pro mě dost znamenají a tak jsem se od nich snažil koupit vše, co bylo možné. Jako sběratel klasickejch desek asi víš, že na vinylu vyšel vlastně jen debut z roku 1978 a ten už ve sbírce máš. V osmdesátých letech sice vydali ještě nějaká alba s dětmi z výchovného ústavu a s divadelní společností “Teatro Zeta”, ale to jsou dost raritní záležitosti. Ještě před několika lety o nich nikdo nevěděl, ale teď už jsou na discogs (kupodivu) k mání. Tu placku s Cooperativa Teatro Zeta jsem poslouchal na YTB a docela se mi líbila.
      CD se shánějí o něco lépe, ovšem i tak mi jich ještě pár chybí. Pokud se někde objeví, tak fajn a když ne, věšet se nebudu.