Hledání Země Nezemě

CD btf.it – VMCD139    /2009/

Searching For A Land z roku 1972 je vůbec prvním dvojalbem v dějinách italského rocku. Na tehdejší dobu, kdy měla většina v Itálii natáčených desek jen něco málo přes půl hodiny je opravdu velmi dlouhé a navíc jasně orientované na zahraniční trh. New Trolls se na něm pokusili navázat na fantastický úspěch a prodejní čísla předcházejícího Concerto Grosso per i New Trolls, ovšem zůstalo jen u zbožného přání…

Albu se zkrátka nedařilo. Ani přes propagaci v italské veřejnoprávní televizi se neprodávalo tak, jak by si skupina představovala a u odborné kritiky si nevedlo o nic líp. Fanouškům vadila jistá roztříštěnost předloženého materiálu, texty v angličtině a s tím související, snad až příliš zjevná snaha kopírovat slavnější vzory z britských ostrovů.

Kapela dostala od šéfů z Fonit Cetra, namlsaných prodejem předcházející desky prostor na 2LP, ale neuměla s ním naložit. Několik opravdu dobrých písní je doplněno množstvím vaty a tak je těch 74 minut až nekřesťansky dlouhých. Navíc má celá druhá deska horší zvuk a působí dojmem živé prezentace, ale o tom dost pochybuji. Možná je to opravdu nahrané “live”, ale ve studiu a ohlasy rozparáděného obecenstva technici k záznamu přimíchali až dodatečně. Kdyby si s tím dali trochu víc práce, tak by to tolik nevadilo, ale reakce posluchačů jsou s tím, co se v písních odehrává úplně mimo a celé to působí dost rušivě.

První čtyři kousky (vyplnily celou A stranu první desky) jsou bezva a patří k tomu nejlepšímu, co je na albu k mání. Subtilní, okouzlující písničky obsahují spoustu akustických kytar, pěkné melodie a zdobí je zajímavě uchopená aranžmá. V úvodní Searching jako kdybych slyšel smyčec, ale v bookletu o něm není ani zmínka. Že by byla pro některého z kytaristů inspirací pověstná technika Jimmyho Page? Když už, vsadil bych na Nica Di Pala, ale to samozřejmě hádám. Nejspíš to bylo úplně jinak, ale je to výtečná píseň a další takovou je In St. Peter’s Day. Tíživá skladba s dramatickým textem (“A můj Kristus stále umírá na svém kříži a mé srdce dál krvácí nad jeho ztrátou”) a neskutečně sugestivními klávesovými vstupy Maurizia Salviho. Ze zcela jiného soudku je pak romantická Once That I Prayed. Díky kovově klapajícímu harpsichordu (cembalu) a postupům z klasické hudby je typickou ukázkou tzv. barokního popu a poslední chvilkou oddychu před tím, co bude následovat.

Na B stranu první desky se vešly tři skladby a s osm minut dlouhou A Land To Live A Land To Die začíná pěkně přituhovat. V sice pomalém, ale o to intenzivnějším blues/hard rockovém “presovači” se našlo dostatek prostoru nejen pro elektrickou kytaru, ale i pro (snad až příliš) dlouhé sólo silně zkreslených varhan. Maurizio Salvi dostal příležitost, kterou nepohrdnul a milovníci Hammond organu si tady přijdou na své.

Křehká, De Scalziho akustická vsuvka Giga je malým nadechnutím před devět a půl minuty dlouhou prog rockovou smrští To Edith. Text písně kapela převzala z básně od Bertranda Russella, ovšem za zmínku stojí způsob, jakým se ho Nico Di Palo zhostil. Jeho hlas dosahuje tak ukrutných výšek, že si nedovedu představit způsob, jakým je ze sebe dostal. Leda, že by se u toho nechal ve španělských botách a s prsty v palečnici natahovat na skřipec. Text v bookletu ho přirovnává k Plantovi, ale tahle tortura je vyšší liga…

Druhá deska nese podtitul “live” a obsahuje tři skladby na straně A, plus jednu (zdánlivě) nekonečnou přehlídku hráčských dovedností členů New Trolls na béčku. Intro je osm minut dlouhou instrumentálkou s jazzovou rytmikou a dlouhými sóly kytary a kláves. Není špatná, ale už tady mě začínají prudit s hudbou nesouvisející reakce rozvášněného publika. Na hardrockovou vypalovačku Bright Lights navazuje “tullovská” Muddy Madalein, s vynikající De Scalziho šprajcnou a závěr už je vyhrazen osmnáct minut dlouhé improvizaci Lying Here. V první polovině skladby se toho moc neděje, kapela nastoupí až po signálu, kterým je vstup kostelních varhan a pak už to až do konce mydlí o 106. Za zmínku stojí zkreslené sólo à la Hendrix, ale většina posluchačů už toho bude mít nejspíš v tuhle chvíli plný brejle. Končit 74 minut dlouhé album takovou náloží dá jednomu pořádně zabrat a ty již výše zmíněné ohlasy z obecenstva jsou fakt až neskutečně otravné.

Co dodat? Zprvu jsem se na album tvářil všelijak, ale rostlo s každým poslechem a kdyby se na něm ještě trochu zapracovalo (hlavně krátilo), vytáhnul bych slabší čtyřku. Za výplň v podobě zbytečně natahovaných sól a přimíchanému obecenstvu však jednu hvězdu sundám, předcházející LP Concerto Grosso per i New Trolls, ale i následující Ut dopadla lépe.

Originální 2LP z roku 1972 vyšlo vysokým nákladem a použitej kousek se tak dá dneska sehnat za nějakých 50 Euro. O pět let později bylo vydáno znovu a to nejen v Itálii, ale i ve Španělsku. První vinylová reedice mimo Evropu je z Japonska (1984) a na CD se album objevilo až v roce 1991. Rozkládací mini vinyl replika od btf z roku 2009 obsahuje v papírovém pouzdře vložený kotouč a dvanáctistránkovej booklet. V něm najdete biografii New Trolls v italštině i angličtině a fotografie středových štítků původních eLPíček. Nosič je součástí Remaster Series s italským OBI stripem, ale kupoval jsem ho použitej a tedy bez.

01. Searching (Belleno, Rhodes, De Scalzi) –  4:40
02. Percival (De Scalzi, Belleno, Di Palo) –  5:23
03. In St. Peter’s Day (De Scalzi, Salvi) –  4:59
04. Once That I Prayed (De Scalzi, Rhodes, Salvi) –  3:59
05. A Land To Live A Land To Die (De Scalzi, Rhodes, Di Palo, Salvi) –  8:19
06. Giga (De Scalzi) –  1:55
07. To Edith (Russel, De Scalzi, Di Palo) – 9:33
08. Intro (Di Palo, De Scalzi, Salvi) –  7:53
09. Bright Lights (Belleno, Rhodes, Di Palo) –  6:31
10. Muddy Madalein (De Scalzi, Rhodes, Di Palo) –  2:27
11. Lying Here (Rhodes, Belleno, De Scalzi, Di Palo, Salvi) –  18:03

Total Time – 74:17

Vittorio De Scalzi – vocals, flute, guitars
Nico Di Palo – vocals, guitars
Maurizio Salvi – piano, organ, Eminent, keyboards
Frank Laugelli “Rhodes” – bass guitar, vocals
Gianni Belleno – drums and percussions, vocals

Guest musicians:
Giorgio D’Adamo – bass guitar

Searching For A Land Book Cover Searching For A Land
New Trolls
Prog Rock, Hard Rock
Cetra
1972
2xLP
11
CD btf.it – VMCD139 /2009/

2 názory na “Hledání Země Nezemě”

1. Zdar Piťo, já jsem na tom víceméně stejně. Jediným albem, o kterém jsem stál bylo Concerto Grosso per i New Trolls a to mi přišlo až krátce před koncem roku. Kapelu jsem měl spíš za “popovou” a víc se věnoval vedlejšákům – Ibis a Tritons. Pravdou je, že cédéčka New Trolls nejsou úplně snadno k sehnání a tak jsem ty starý desky vlastně ani neznal. Až letos z jara mi v sítích uvízla cédéčka s plackami z roku 1972 a obě si koupil. Ještě bych uvažoval o LP Aldebaran z roku 1979 (byť už to není to pravé a ořechové) a lavírujou mi tam ještě další dvě desky dalšího z bočních projektů, NT Atomic System. Ale ty jsem ještě nikdy neposlouchal.

Jsem rád, že jsi album Searching For A Land prubnul a děkuju za komentář.