Murple v galerii

CD AMS Records – AMS 145 CD   /2008/

Titulek Quadri di un’esposizione mě nechal ještě vcelku chladným, ovšem v překladu do angličtiny to znamená Pictures at an Exhibition a to už se mi v hlavě rozblikala kontrolka. Kór, když jsem si detailněji prohlédl interesantní futrál, s karikaturou tučňáka v obrazové galerii…

Himbajs, že by další z četnejch variací na Musorgského? Doma jich mám hned několik (CD + DVD od EL&P a jedno cédéčko od kapely Mekong Delta) a tak jsem byl zvědavej na to, s čím se vytasí Murple. U prvních tónů jsem byl napjatej jak struna, ale za pár minut to ze mě spadlo. Murple se sice inspirovali stejnými obrazy od Viktora Alexandroviče Hartmanna, ale muziku k tomu složili komplet originální a s Musorgským to nemá vůbec nic společného. Tedy, až na názvy obrazů (skladeb) a jejich zmenšeniny spolu s vysvětlivkami o zdrojích inspirace (ovšem v italštině) se nacházejí v bookletu CD.

Skupina Murple pochází z Říma a fungovala v letech 1971-74. Rozpadla se krátce po vydání jediného LP Io sono Murple a album  Quadri di un’esposizione je tak návratem na scénu po dlouhých 34 letech, navíc takřka v původní sestavě. Nahrávání se zúčastnili tři ze čtyř někdejších členů skupiny a vypadl jen kytarista Pino Santamaria. Něco kytarových stop je na desce slyšet především ve skladbě Tuilleries, jinak vznikla bez ní v obsazení klávesy (a zpěv), basa a bicí.

MURPLE (zleva): Pier Carlo Zanco, Duilio Sorrenti a Mario Garbarino.


Album obsahuje deset skladeb, tedy necelejch 34 minut příjemně melodického symphonic progu, s prvky klasické hudby a krásně hřejivým zvukem analogovejch kláves. Tři skladby jsou s vokály, zbytek instrumentálky a protože ani jedna z nich nemá víc jak čtyři minuty, pěkně to vodsejpá.

Hned úvodní Promenade & Gnomus s sebou nese plnou náruč pozitivní atmosféry, takže se mi po tváři rozlije blaženej úsměv a ten se mě pak drží po celou desku. Pěkná melodie spolu s civilním zpěvem (pochopitelně v italštině) mi připomínaj stylově spřízněné Zauber a ve stejném módu pokračuje aj následující Promenade & Il vecchio castello. Klasicizující fanfára navodí slavnostní atmosféru, kterou nenaruší ani duet Piera Carla Zanca s hostující zpěvulí Sabinou Gagliardi a za zmínku stojí i několik rychlejch, klávesovejch laufů à la Emerson.

Dalších šest skladeb je sice komplet instrumentálních, ale každá z nich je něčím zajímavá. Subtilní Tuilleries, s propletenci akustických kytar a vytleskávaným rytmem má v sobě renesanční vznešenost, z následující Bydlo voní kosmické dálavy ve stylu Tangerine Dream a pátá Il ballo dei pulcini je baskytarovo-bubenickým extempore, s kraťoulinkou klasickou vsuvkou. V Samuel Goldemberg & Schmuyle si střihnou sólo piano s moogem a vyvrcholením celé série je neskutečně chytlavá Promenade & Limoges.

Následující Catacombae je ovšem z jiného těsta. Gotického. Murple nahráli kousek vystoupení smíšeného pěveckého sboru Ensemble “Il Diletto” a ve studiu k němu přimíchali něco hudebních nástrojů a zvukových efektů. Výsledek je opravdu ponurou sondou do dávné minulosti a připomíná mi ve stejných vodách plavající Antonius Rex. Předposlední Baba Yaga je tak vysvobozením, byť by to podle názvu písně nejspíš nikdo nehádal. Nakažlivá melodie a vokály v italštině do mě pumpují dobrou náladu a vyvrcholením budiž patřičně okázalá a slavnostní instrumentálka La grande porta di Kiev & Promenade. Prima primissima, protože tohle je tečka, jak má bejt. I když mi ta melodie furt něco připomíná…

Dlužno dodat, že albem Quadri di un’esposizione to všechno teprve začalo. V roce 2010 Murple absolvovali řadu comebackových vystoupení a o rok později jim u AMS vyšla remasterovaná verze debutu Io sono Murple, obohacená o několik raritních skladeb. A nejenom to, vydavatel k ní navíc přiložil i bonusové DVD, s koncertem z Říma konaném 21.03. 2010. Ve sbírce mám i zatím jejich poslední placku Il viaggio z roku 2014, ale o ní zas někdy jindy.

Je to výtečné album, ovšem zanícení fanoušci analogového zvuku mají smolíka, protože na vinylu vůbec nevyšlo. O CD reedici se zatím (nejspíš) neuvažuje a to původní je už dávno vyprodané, takže se shání opravdu špatně. Mě se nedávno zadařilo a jsem šťastnej, že ho mám. Vypadá i hraje báječně.

SKLADBY:
01. Promenade & Gnomus  3:44
02. Promenade & Il vecchio castello  3:38
03. Tuilleries  3:34
04. Bydlo  3:20
05. Il ballo dei pulcini  3:09
06. Samuel Goldemberg & Schmuyle  3:52
07. Promenade & Limoges  3:45
08. Catacombae  2:33
09. Baba Yaga  2:45
10. La grande porta di Kiev & Promenade  3:17

SESTAVA:
Pier Carlo Zanco – voce, pianoforte e tastiere
Duilio Sorrenti – batteria e percussioni
Mario Garbarino – basso

Special guests:
Sabina Gagliardi – voce su “Il vecchio castello”
Edoardo Massimi – chitarra su “Tuilleries”

Quadri Di Un'Esposizione Book Cover Quadri Di Un'Esposizione
Murple
Prog Rock
AMS Records
2008
CD
10
CD AMS Records – AMS 145 CD /2008/

4 názory na “Murple v galerii”

  1. Využil som ponuku Spotify a album si vypočul. Hneď potom som sa vrátil k debutu, čo je iná káva. Nie je to zlé, ale na mňa je toto dielo až príliš inštrumentálne ladené. Ja mám rád spev…
    Snake, díky!

    1. Jojo, chápu. Mám rád obě desky (tahle je navíc čerstvým přírůstkem do sbírky), ale jsou natolik rozdílné, že se je vůbec neopovažuji srovnávat. Možná, že v budoucnu něco nadatluju i k poslednímu albu Il viaggio, ale jestli si dobře vzpomínám, pár instrumentálek je na něm taky. Děkuji za komentář.

  2. Poslechl jsem si ukázky a zůstanu u ELP a příležitostně u Musorgského. Toho nám kdysi dávno pouštěla paní učitelka na základní škole.
    Zaujala mě však příjemná délka nahrávky a ten tučňák na obálce je taky fajn.

    1. Jasná zpráva, však proč ne. Vítám každý názor a s tím tvým se dokážu v pohodě srovnat. Kdybychom se shodli absolutně ve všem, byla by to nuda…

      Klasiky na cédéčkách moc nemám, ale zrovna “Obrázky” od Musorgského ano. Kupoval jsem si ho kdysi v souvislosti s deskou v textu zmíněnejch Mekong Delta, abych je mohl porovnávat. Nebudu si nic nalhávat, Musorgskij spolu s ELP jsou určitě větší kumšt, ale tak vysokou hladinu dobré nálady do mě dokáží naládovat jen Murple. Otázkou zůstává, co je pro mě v daném okamžiku víc.

Pridaj komentár