Råg i Ryggen – sila a odvaha!

Isto mi dáte za pravdu, že na severe Európy sa muzike darí, zvlášť tej metalovej. A ako to bolo v 70-tych rokoch? Napriek tomu, že mám v tejto etape severoeurópskej hudobnej histórie značné medzery, postupne sa snažím odhaliť a spoznať niečo aj z tohto regiónu.

Je to pár rokov dozadu, čo som vyplnil internetovú prihlášku a stal sa členom „archeologického“ tímu zanietených hľadačov pokladov zabudnutej muziky a jedného dňa som s kolegami narazil na spolok s podivným názvom – Råg i Ryggen. Ten pochádza z reklamy na švédsky chlieb od spoločnosti Wasabröd, ktorá tvrdila, že výrobky tejto firmy Vám dodajú silu i odvahu! Reku, skúsim. A už to išlo. Hlavný dôvod, prečo som sa začal zaujímať o túto kapelu, bola skladba You Know It Ain’t Easy.

Nakoľko ma hudba skupiny oslovila, snažil som sa o nej získať nejaké informácie. V tom čase som naďabil na veľmi dobrú stránku, ktorá sa venovala švédskej muzike  doslova rocková encyklopédia. Dnes ju už nájsť neviem. Celý natešený som narazil na heslo Råg i Ryggen, kde sa opisoval príbeh, ktorý už čítam aj na iných fórach. V krátkosti ho priblížim.

Po jednej prehýrenej noci sa bubeník Peter Sandberg vracal domov a zoznámil sa s producentom Kjellom Gradinom. Ten skupinu zobral do maličkého štúdia, ale to svojou kapacitou nestačilo na hudbu Råg i Ryggen. Nakoniec jej vybavil priestor v štúdiách EMI, ktoré v tom čase patrili vo Švédsku medzi najmodernejšie. Album sa nahrával počas dvoch dní – 22. a 23. februára 1975 a niektoré texty sa menili na poslednú chvíľu, pričom slová k piesni Queen Of Darkness vznikli iba tesne pred nahrávaním.

Myslím, že Råg i Ryggen svojím pojatím rocku, hlavne zvukom nahrávky, akoby predbehli dobu. Táto LP mi totiž pasuje skôr do 80. rokov minulého storočia, do škatuľe Adult Oriented Rock (AOR). Nechám bokom podobné dohady a špekulácie, radšej sa budem venovať obsahu diela, ktoré uzrelo svetlo sveta v apríli 1975.

Tvorba Råg i Ryggen je prirovnávaná k britským spolkom Uriah Heep, Deep Purple a nejakí experti tu vidia aj spojitosť s nemeckou starinkou Zarathustra, ktorá vydala svoj jediný album v roku 1972. Každý však má svoj pohľad na vec. To, že pieseň You Know It Ain’t Easy sa svojím nosným riffom obtrie o Gypsy, ešte nemusí byť dôvod na škatuľkovanie, že Råg i Ryggen je švédska podoba Uriah Heep. Rovnako tak zvuk starého dobrého Hammond organu automaticky neznamená, že kapela to všetko okukala od Deep Purple atď. Je však pravdou, že tieto veličiny patrili k veľmi obľúbeným interpretom skupiny.

Album obsahuje 7 kompozícií. Ak nepatríte do spolku, ktorý šmahom ruky dokáže vyriecť odmietavý postoj ku všetkému, čo nie je spievané v angličtine, skúste. Ono dôjde aj na ten svetový jazyk, pričom trojica skladieb, ako už napovedajú ich názvy, je v rodnej švédštine. A aby som bol presný, jedna z nich – Spångaforsens Brus – je inštrumentálka. Za najvydarenejšie a najambicióznejšie položky albumu považujem trojicu najdlhších skladieb – You Know It Ain’t Easy, Naked ManSanningsserum

Det Kan Väl Inte Vara Farligt odštartuje v rýchlosti, akou nebohý Ronnie Petterson naháňal titul Majstra sveta v „ef jednotke“. Časom zájde do boxu, kde je priestor na vydýchnutie a „prezutie“ jemnejších „pneumatík“, aby opäť nabrala tempo a uháňala do cieľa. You Know It Ain’t Easy, ktorú som už spomínal, začína pokojne a hlavné slovo má spevák. Postupne nastúpia hammondky a skladbu poháňa motív, ktorý si, dá sa povedať, potykal s riffom uriášovskej Gypsy. Spångaforsens Brus predstavuje milú inštrumentálnu záležitosť, akoby sa spojili viacerí trubadúri Škandinávie, a hrali si len tak, pre radosť  veľmi pekná a chytľavá ústredná melódia.

Jan Banan? Neviem, čo vo Švédsku znamená „banán“, ale tuším, že ide o poriadnu lotrovinu. Inak, veľmi chutné ovocie a v tomto prípade vydarená rockovica. Hammond organ, basa, flauta  to je postupný štart Naked Man. Pieseň plynie v strednom tempe, pričom dochádza k zmene nálad. V druhej časti dominuje sólujúca gitara. Zrejme najambicióznejšia položka platne!? A to isté by sa dalo povedať aj o poslednom čísle v playliste  Sanningsserum. Medzi nimi sa o slovo prihlási Queen Of Darkness, v ktorej dominujú klávesy a gitara…

Na hudobných stránkach sa často objavujú chybné informácie o počte vydaných kusov LP, pričom sa uvádza číslo 250. Áno, bolo ich 250, ale magnetofónových kaziet. Oficiálny počet vytlačených vinylov sa uvádza v rozmedzí 8-10 tisíc kópií a to je poriadny rozdiel. Ži
aľ, album sa prostredníctvom firmy EMI distribuoval iba v domácich podmienkach, takže mnohí fanúšikovia rockovej hudby mimo Švédska na Råg i Ryggen narazili až nástupom internetu a CD nosičov.  Ak náhodou nepoznáte, skúste!

1. Det Kan Väl Inte Vara Farligt  5:43
2. You Know It Ain’t Easy 7:22
3. Spångaforsens Brus 5:53
4. Jan Banan 5:13
5. Naked Man 6:13
6. Queen Of Darkness 4:35
7. Sanningsserum 6:35

Jonas Warnerbring – vocals, flute
Björn “Nysse” Nyström – guitar
Jan Aggemyr – guitar
Christer Sjöborg – organ, synthesizer
Björn Aggemyr – bass
Peter Sandberg – drums

Råg i Ryggen Book Cover Råg i Ryggen
Råg i Ryggen
Hard Rock, Prog Rock
Rondo
1975
7
CD - Flawed Gems /2011/

4 názory na “Råg i Ryggen – sila a odvaha!”

1. Neznal jsem, zkusil a líbilo. Hned úvodní Det Kan Väl Inte Vara Farligt mi foukla vítr do plachet a pak už jsem se výborně bavil celou desku. Zvuk starejch hammondek miluju a všude tam, kde dostaly trochu víc prostoru jsem poslintával blahem. Určitě bych vypíchnul i velice pěknou instrumentálku Spångaforsens Brus a “rozjívenou” Jan Banan, ovšem zatraceně povedeným hřebíkem do rakve je aj závěrečná Sanningsserum.

Desku Råg i Ryggen jsem si poslechl s chutí a jistě tomu nebylo naposledy. V mých playlistech na Spotify se zcela určitě zas někdy objeví…

Pito, dík za pěknou recku a především za seznámení se zajímavou kapelou. Podobné obskuritky mám rád a severská scéna jich nabízí nepočítaně.