Jsou “Sedící cíle” určeny k destrukci?

Druhý zápis v osmdesátkách se Peterovi Hammilovi povedl se svým desátým albem Sitting Targets, které bylo vydáno v roce 1981. Na žádném svém díle nezněl stejně, proto jsem byl zvědav, s čím mě překvapí tentokrát. Leccos naznačila předchozí A Black Box, kde jsem zaznamenal určitý příklon k elektronice, nezasvěcení posluchači lomili rukama nad hrůzostrašnými zvukovými smyčkami a já přemýšlel kudy půjde vývoj dál.

Jisté využití různých syntenzátorů na dobarvení zvuku a pro tvorbu psychedelických výplní kdesi na pozadí dostalo zelenou. Peter jakoby naskočil na stejnou vlnu umělců, kteří se se zvukem, tak jako on, nebáli experimentovat – tak jako Peter Gabriel nebo Laurie Anderson. Překvapily rovněž i náznaky novovlnných  postupů, které daly upomenout na kolegy The Police, kteří rovněž na své desce Zennyatta Mondatta v rámci stylu experimentovali s psychedelickými postupy a elektronickými smyčkami. Někdy jsem zaregistroval  náznaky postupů z gotického rocku, napadli mě třeba The Cure.

Na tomto albu Peter zjednodušil a pročistil aranže některých písní, ubylo experimentu. To nemyslím nijak ve zlém. Ale při opakovaném poslechu úvodní Breakthrough  jsem najednou zjistil, že se jedná o regulerní rockový hit v nezaměnitelném podání a otiskem osobnosti Petera Hammilla. Hned v následující My Experience mě přepadl zčásti podivný pocit, zda Hammilla taky nesemlely osmdesátky, protože ten syntík v refrénu a dusavý rytmus mi připadal už trochu moc vlezlý. U akustické a něžné Ophelii jsem ještě trochu váhal, ale v Empress Clotches jsem opět nalezl Peterův rukopis – jen ten hypnoticky houpavý doprovod jako by nahráli s hlavním protagonistou již zmiňovaní The Police. Podobnou příchuť v aranžích  cítím i u halucinogenní Glue. Po jejím poslechu mám pocit jako po požití nějakých opiátů. Z tohoto stavu mě však rychle vysvobodila parádní Hesitation, která navodila vzpomínky na starší alba. Pro pódia stvořená je titulní rytmicky náročná Sitting Targets s reggae saxíkem. Live provedení tuto skladbu neuvěřitelně nakoplo, ostatně posuďte sami a shlédněte video z německého Rockapalastu 1981:

Dojemná balada Stranger Still s klavírním doprovodem donutí zaslzet nejedno oko a to nemyslím nijak cynicky. Navazující Sign a krásně zváštní What I Did jsou příjemnou výplní. Ponurejší a trochu slabší Central Hotel zakončila toto album s grácií.

Závěrem: Pohodovější Hammill na počátku osmdesátek, tak jak jej do té doby nikdo neznal. Po předchozích, poněkud  rozervaných a temnějších albech tu Peter nabídnul nové výrazové prostředky – jednodušší aranže, rytmikou nasáklou novovlnými postupy a optimističtějším přístupem. Ač je deska mnohem přístupnější, nijak zde nerezignovala na kvalitu obsahu. Příznivcům Petera Gabriela by album mohlo kápnout do noty. Melancholické a zadumanější myšlenky v textech již tolik neřežou a svou posmutnělostí mi připomněly některé texty Petra Fialy z Mňágy a Žďorp. Mě osobně se i tato nová poloha líbí, beru to jako příjemné vybočení a odpočinkové album po náročném Black Box.

P. S.: K další tvorbě Petera Hammilla jsem se nikdy nedostal, ale tak nějak intuitivně se tomu zatím bráním.

01. Breakthrough (3:57)
02. My Experience (3:15)
03. Ophelia (3:10)
04. Empress’s Clothes (4:03)
05. Glue (3:40)
06. Hesitation (4:07)
07. Sitting Targets (5:22)
08. Stranger Still (4:54)
09. Sign (3:45)
10. What I Did (3:39)
11. Central Hotel (4:41)

Peter Hammill – vocals, guitars, keyboards (piano, synth), bass, beatbox, arranger & producer
+
Phil Harrison – Synclavier (3, 8, 9)
David Jackson – saxes, flute (4, 6, 7, 11)
Guy Evans – drums (1, 2, 6, 7, 9)
Morris Pert – percussion (4, 7, 10)

Sitting Targets Book Cover Sitting Targets
CDVR 2025
Peter Hammill
progresivní rock, alternativní rock
Virgin
1981
11

6 názorov na “Jsou “Sedící cíle” určeny k destrukci?”

1. Díky Jirko za recku, rád jsem si početl. Že by mně úplně tato poloha Hammilla sedla, říct nemůžu. Šestá a poslední dvě písně mi nic moc neříkají… Ale jsou tu zajímavé kousky. Silná Stranger still je skladba, kterou Hammill předvádí na koncertech občas dodnes. Pamatuju se, jak jsem byl v roce 1998 na Hammillovi v Praze, v divadle Archa. Tehdy vystupoval se Stuartem Gordonem. Gordon si v závěru této skladby, kterou hráli, zapojil housle do nějaké krabičky u nohou a zněl, jako kdyby hrál na elektrickou kytaru. Byl to solidní nářez, publikum to ocenilo a Hammilla inspirovalo k jinak vypointovanému závěru, než jaký je na studiové nahrávce. Poddal se zcela svým emocím a závěr opakovaně odkřičel tak, že mikrofon měl upravený na způsob, že vydával navíc ozvěnu jeho hlasu. To byl zážitek 🙂 .

1. Je mi jasné, že fandové sledující Hammilla od prvních počinů, tak již s touto přelomovou deskou moc spokojeni nebudou. Mě překvapivě sedla, údajně z ní Peter do dnes hraje několik kousků.
      Mě se líbí i industriálně laděné songy z A Black Book, kterou si užívám nyní.

1. Trojlístek alb The future now, Ph 7 a Black box mám rád od A do Zet. Výborná alba… No když se vrátím zpátky k tomuto albu: je to jak píšeš – „údajně z ní Peter do dnes hraje několik kousků“. Jen taková jestli můžu malá vzpomínka, týkající se tohoto alba – Sitting targets. V roce 1993 jsem byl na Hammillově koncertě v Praze v Edenu. Byla to doba divokých devadesátých let. V post-socialistických chodbách Edenu kouřila tak osmi, devítiletá cikáňata cigarety u hracích automatů, přičemž kouř šlukovala do plic… Z repráků se v prostoru před místem koncertu linulo hlasitě album The Wall od Pink Floyd… Jako předkapela měl Peter Hammill kapelu Dunaj, což nevím, jestli byla vhodná volba a publikum to také dávalo hlasitě najevo… Upoutávka na daný koncert byla mimo jiné i v tehdejším Blesku!… Mohl bych toho uvést víc, ale nabobtnalo by to tu… Peter Hammill odehrál se svým doprovodným bandem set hodně rockově znějících skladeb bez kláves… Stál jsem a pozoroval Hammilla a ožíval hlavně ve chvílích, kdy hrál (mnou naposlouchané) věci z The quiet zone/Pleasure dome… Po celou dobu koncertu se přede mnou nepřirozeně klátil jak opice jeden mladý maník, oblečený v růžovobílé košili a společenských plátěných kalhotách, jeho levá i pravá paže objímala hezkou holku. Hlavou mně prolétly otázky: Tohle že je fanda Hammilla? Pochybuju. Byl zpocený a asi trochu i opilý. Kouřil Marlborky. Já Startky bez filtru. Často se místo poslechu spíš vybavoval s těma holkama. Ovšem pak přišel Hammill se skladbou Sign. Ten člověk jako by okamžitě přepnul a vystřízlivěl. Přestal objímat své fešandy, díval se jen na Hammilla a celý, celý text dané písně odzpíval spolu s Hammillem. Čučel jsem na to jak sůva z nudlí – jak snadno se může člověk v lidech mýlit.

1. Užasle zírám, kolik podrobností a detailů si vybavíš skoro po 30 letech. Tak jsem se sám zamyslel na tehdejší koncerty a vybavuju si jen velmi málo vzpomínek. V té době jsem navštěvoval velké množství koncertů, příjíždělo mnoho kultovních kapel a dneska mám problém si vzpomenout, jaké to vlastně byly 🙂
          Jinak počátek devadesátek v Praze byl po koncertech hlavně po půlnoci v odlehlých částech Prahy a na severu Čech hodně divokej, kolikrát šlo i o život, ale to je jinej příběh, jež by vydal na pár esejí 🙂