Tenebre

CD Bella Casa – CASA12BOX   /2012/

Box Set, CD 6

Album Tenebre je hudbou ke stejnojmennému filmu a zároveň dalším produktem velmi plodné spolupráce režiséra Daria Argenta s Goblin. Tentokrát se nerodila lehce, protože pošramocené vztahy mezi členy skupiny byly na bodě mrazu a Argentovi dalo spoustu práce a přemlouvání, aby se dala aspoň ze tří čtvrtin dohromady. Bubeník Marangolo tvrdošíjně odmítal jakoukoliv spolupráci a protože zbytek kapely tak přišel o práva vydávat jako Goblin, je na plakátech k filmu i obalu alba uvedena namísto názvu skupiny jen trojice jmen Simonetti – Pignatelli – Morante.

Film je to relativně napínavej a drsnej. Sériovej vrah, celá řada brutálních mordů – napočítal jsem jich asi jedenáct – nechybí polonahá děvčata a kbelíky krve. Typické giallo. Milovníci tohoto filmového žánru budou spokojeni, ale těm ostatním bude spíš šoufl…

…a teď k hudbě samotné: art rocku odzvonilo, jsou tady syntetická osmdesátá léta. A v plné parádě. Při poslechu syntezátorů a dalších elektronických udělátek mě napadají jména jako J. M. Jarre, Manfred Manns Earth Band, Harold Faltermeyer, nebo Jan Hammer. Je těžké rozeznat, co hrají klávesy a co basista Pignatelli. Kytara nemá téměř žádný prostor, ale je vždy ve správnej čas na správném místě a pěkně dobarvuje atmosféru.

Těžištěm alba je první skladba a ústřední melodie filmu, tedy Tenebre. Musím přiznat, že byť je to čistá syntetika v diskotékovém tanečním rytmu, nemohu jí upřít jistou chytlavost. Hlavní téma je opravdu silné a při každém poslechu mi zůstane trčet v hlavě jako dobře naostřené kopí. Následující a trochu nervní Gemini je spíš znepokojivou vsuvkou, zvedající adrenalin už tak vynervovaného diváka. “Uklidnění” nabízí trojka Slow Circus, která se ve filmu objeví hned v několika šokujících retrospektivách. Klapot kovově znějících kláves v melodii připomínající dětskou ukolébavku je už takovým Simonettiho trademarkem, protože něco podobného použil i na starších nahrávkách. První stranu původní LP uzavírá jediná v podstatě “normální” skladba, Lesbo. Je to prakticky jediná věc, kde dostal více prostoru i kytarista Morante a je to takovej ten typickej osmdesátkovej pop rock s trochu protivným zvukem naprogramovaných bicích.

Flashing je tvrdá elektronika ve stylu Kraftwerk a tedy nic, v čem bych si nějak zvlášť liboval. Být epileptik, tak se bojím záchvatu, ale dá se to – byť se zaťatými zuby – vydržet. Tenebre (Reprise) i následující Waiting Death jsou celkem zajímavými remixy úvodního tracku a celý soundrack končí sotva dvě minutky dlouhá Jane Mirror Theme.

Bonusů je celkem jedenáct, ale všechno jsou to úpravy výše uvedených skladeb, nenabízí nic podstatného a klidně bych se bez nich obešel.

S hodnocením je to těžké. Faktem je, že k filmu ta muzika pasuje jako nočník na prdel, ale samotná mě moc nebaví. Vlastně by mi stačil singl se skladbami Tenebre a Lesbo

GOBLIN – The Awakening: 6xCD, Compilation, Box Set.

Cédéčko Tenebre je posledním z kolekce The Awakening a tak ještě pár slov k samotnému box setu. Je to pěkná krabka z tvrdého kartonu velikosti jen o málo větší, než klasická jewel case. Na čelní straně je fotografie z filmu Profondo rosso, na zadní krátké povídání k obsahu edice a seznam všech šesti disků. Každej kotouček je v papírové obálce, s replikou původního obalu vpředu a tracklistem vzadu. Dvanáctistránkovej booklet obsahuje sleeve note v angličtině, několik fotek a podrobnosti k jednotlivým albům. Vydání je to sice spotřební, ale dostatečně reprezentativní a šetří nejen peněženku, ale aj místo v regálu.

01. Tenebre – 4:34
02. Gemini – 3:11
03. Slow Circus – 2:30