Horúce červenokorenené papričky bez limitu

Prvé väčšie zoznámenie, samozrejme, ako u väčšiny poslucháčov bolo s preveľkým hitom Under The Bridge. Bol to druhý singel z ich albumu Blood Sugar Sex Magik, ktorý kapela vydala v septembri 1991, prvý singel Give At Away som registroval, ale to bol iba letmý dotyk. Našťastie ma minula ich prvá fáza spojená so vznikom skupiny v roku 1984 a s pomaly sa prebúdzajúcou závislosťou s drogami členov kapely. Kúpil som si aj ich vtedy aktuálne CD (Blood Sugar Sex Magic), mám ho niekde doma, ale už roky som sa k nemu nevrátil a nevypočul si ho. Registroval som ich stále, niekedy ma v dobrom prekvapili (napr. Californication alebo novšie Stadium Arcadium). Videl som ich koncert v TV a hrali dobre, celkom sa mi páčili.

Keď hudobná skupina získa na chodníku slávy v Hollywoode svoju hviezdu a toľko ocenení za svoju kariéru, zrejme niečo dobré a zmysluplné musí vytvárať. Takže som sa bez váhania rozhodol s vedomím ich koncertu v Bratislave, že si zaobstarám ich novú, tohtoročnú LP Unlimited Love. Držím ho v rukách, priam je ešte horúcu ako teplý chlieb vytiahnutý z pece. Predostieram, že som neznalec červeňa, horúca, chili a pepra, najlepšie by bolo, keby som zobral nohy na plecia a mlčal ako ryba. Nuž, ale povedzte muche, aby bola ticho a zaliezla, keď ona chce lietať a česať svoje múdrosti slonovi. V múdrej hlbizni strejda Gúgla som našiel pre vás (čitateľov) pár dát a faktografií.

Red Hot Chili Peppers vznikli v roku 1983 v Los Angeles. Založili ju spevák Anthony Kiedis , basgitarista Michael “Flea” Balzary, bubeník Jack Irons a gitarista Hillel Slovak. Hillel Slovak mal matku Poľku a otec žil v Juhoslávii, narodil sa v Izraeli, v Haife, a potom sa presťahovali do USA. Hillel Slovak mal gitaru od svojich 13-tich a učil neskoršie Fleu hrať na basgitaru. Slovak zomrel na predávkovanie drogami vo veku 26 rokov (25.6.1988). Bol vzorom pre Johna Fruscianteho (neskoršieho gitaristu skupiny), ktorý ho nahradil.

Unlimited Love je dvanástym štúdiovým albumom a vyšiel po 6 ročnej pauze, predposledným albumom je dielo The Getaway z roku 2016. Skupina sa dala znovu dohromady v starej zostave; Anthony Kiedis a Flea sú stálymi členmi, vrátil sa po dlhoročnej pauze John Frusciante (odišiel v roku 2009) a bubeník Chad Smith. Nový album mi nepriniesol nič výnimočne nové, čo by ma prekvapilo a ponúklo v rozmedzí 17 skladieb (čo je príliš veľa na jedno neprerušené počutie), starý zvuk v novom šate. Nový šat preto, lebo som RHCHP už dlho nepočúval. Uvedomil som si to po dohratí štyroch strán mojej červenej 2LP. Nebudem sa venovať jednotlivým skladbám podrobne, tak ako to obyčajne robím. Iba si všimnem niečo zaujímavé z každej, čo ma zaujalo.

Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love

Obyčajne album musí začať tým najlepším, čo skupina ponúkne. Ráznou dynamickou a melodickou skladbou. Pieseň Black Summer je založená na gitarovej linke v pomalejšom tempe. Priznám sa, že bola prvým impulzom na kúpu ich 2LP. Osvedčený úvod, kde začína gitara, alebo basová gitara s doprovodným spevom. Pomaly sa pridávajú ostatné nástroje. RHCHP často týmto štýlom začínajú svoje piesne, všimnite si to, na tejto zostave piesní sa to opakuje častokrát. Black Summer je pekná pieseň, skupina ju vydala ako singel a právom sa radí medzi najlepšie skladby 2LP. Skvelý zvuk je nasnímaný skoro živočíšnym spôsobom, nástroje sú jasne čitateľné a múdro rozložené v priestore, ktorý má aj výbornú hĺbku. Mám rád takéto nahrávky, lebo nie sú zahltené množstvom zbytočných nečitateľných nástrojov rôzne modifikovaných a hlavne dynamicky kompresormi stlačených do hluku (akože hudba). Red Hot Chili Peppers našťastie túto zmes hluku neponúkajú a ich prvá pieseň je nezameniteľne od nich. Otvárací song je dobrý.

Druhá pieseň Here Ever After je postavená na hovoreno-spievanom rapovom základe s výrazne melodickým refrénom. Táto poloha nie je práve v mojej obľube, ale refrén ma vždy vráti do reality a musím zobrať do úvahy, že hudobníci z kapely to tak cítia a chcú robiť hudbu aj v takomto štýle. Spevák Anthony Kiedis nemá hlasový rozsah, ktorý by mu dovoľoval robiť s hlasom kadečo, a tak sa musíme zmieriť s jeho štýlom a výrazom. Basgitarista Flea dopĺňa vždy precízne a svojsky jeho spev a často sa stáva priamym vodcom zvuku kapely v mnohých piesňach. Tu však Kiedisa mohutne podporuje John Frusciante, ktorý sa k nim vrátil po dlhej dobe a jeho gitara je úplne skvelá. Jednoducho to vie a cíti, čo skladba potrebuje.

Pozvoľna sa dostaneme k tretiemu tracku na prvej strane LP,  Aquatic Mouth Dance. Krkolomný názov piesne neriešim, zaujala ma práve basa Fleu, ktorý je teraz v zlatej koži. Skladba nemá bohvieakú melódiu, je z kufra označených “slabšie”. Nemusela byť na albume, dychové nástroje dobíjajú vrávorajúcu batériu, ale trombón, saxofón a trúbka síce pekné a muzikálne perlia, ale u mňa skladbu nezachránia. Zvlášť zaujme iba rytmus, šľapajúca kapela a pár efektov. Bubeník Chad Smith sa mi páči, jeho bubnovanie je výrazné, rytmické a presné.

Štvorka Not The One je pekný, melodický romantický slaďák, návrat k melodičnosti, pekná skladba podmazaná orchestrálnou kvílivou úpravou. Bicie v prechodoch sú pekne dojímavé a páčia sa mi tak, ako celá skladba.

Druhú stranu prvej platne otvára znovu rapovačka Poster Child. Je výrazne lepšia ako predtým Here Ever After. Zaujíma ma pekný gitarový krátky akcent Fruscianteho, výborná sólová basa a nádherne zefektované bicie s perkusiami v pozadí. Perkusie obsluhujú na platni dvaja borci: Lenny Castro a Mauro Refosco. Vždy, keď sa pridajú, je to svieže, oživujúce a temperamentné. Na organ hrá hosťujúci Cory Henry. Dobrá skladba.

Začiatok ďaľšej skladby The Great Apes je zase ako podľa predlohy Red Hot Chili Peppers; jemný úvod, ktorý sa rozvíja do úplnej celozvukovej skladby. Nálada sa vrátila do melanchólie, ale refrén je jeden z tých doteraz najlepších, pekný a ľubivý, Táto pieseň je naozaj dobrá. Chlapci sa pohrali a cítiť, že sa nezrodila takto dobrá pieseň za jeden deň. Vychádzam z predtým prečítaných rozhovoroch o tvorbe, nahrávaní a pocitoch hudobníkov pri ich dvanástom albume Unlimited Love. Jednoznačne zatiaľ najlepšia. Dá sa rozobrať na drobné a vždy sa nájde niečo čo zaujme.

Trojkou na druhej strane je It’s Only Natural, vydarená, ale už nie tak dobrá ako predošlá. Táto strana LP je podľa mňa lepšia a hudobne ucelená s rovnakým pocitom z počutej hudby.

She’s A Lover uzatvára druhú stranu basovou gitarou v strhujúcom rytme, jednoducho basa/bicie sú dominantou Red Hot… Nedávno som písal recenziu na Rolling Stones, album Black And Blue a toto mi pripomína ich úvodnú reggae pieseň Hot Stuff. Stále sa opakujúci riff, nálada, ktorá sa valí ako para z vriacej vody z kanvice. Absolútne vydarený koniec tracklistu druhej strany prvej dosky. Nádhera a dobré, dobrééé!

Otáčam v ruke druhú LP platňu a vkladám na tanier tretiu stranu dvoj LP. Vyvalí sa na mňa zrazu rocková skladba, ktorú som po jemnom úvode absolútne nečakal. Skladba nesie názov These Are The Ways a keď budem parafrázovať názov piesne, aj toto môže byť cesta k úspechu. Skladba ponúkne nálož agresívnejšej hudby s drivom nespútanej štvorice muzikantov, ktorí vedia ako na to majú ísť. U takto starých skupín, ktoré už nepátrajú po akordoch a rôznych výmysloch techniky, je vždy príjemné počuť tú vyzretosť, rozum a perfekcionalizmus, ktorý si nemusia dokazovať. Samozrejme, zmena tempa, rôzne vyhrávky, malé sóla, brejky a efekty sú navonok jednoduché a normálne vyjdú zo skladby. Nevtieravo a potichučky-poľahučky. V tom je sila kapely. Ani neviete a už hrajú ako diabli (v dobrom).

Ďaľšia skladba Whatchu Thinkin ma dostáva do kolien úžasným úvodom. Ten úvodný zvuk gitary je famózny a za pár sekúnd je náročná, rytmicky dokonale zmastená skladba perfektným natriasačom aj tých, ktorí chcú sedieť na gauči, alebo v kresle. Úžasné a pocitovo jednoduché. Bicie absolútne perfektné, Chad Smith tu ukazuje čo vie (inak výborný na celej platni) a bubnuje ako perfektne namazaný stroj. Gitaristi, obaja zvádzajú úžasný súzvuk. Dobrá vec.

Jedenásta Bastards Of Light je chytľavá vec a pekne zvládnutá. Refrén je dokresľovaný vokálmi, akustickou gitarou. Struhnú si aj vokálno upravenú časť skladby. Potom znovu prejdú do náladovej a gitarou rozvibrovanej melódie. Táto časť albumu už je v príkrom rozpore s úvodnými piesňami. Je to kľudnejšie, melodickejšie a príjemne sa to počúva.

Skladby plynú v náväznosti jedna za druhou. Pripomína mi to chvíle oddychu a už iba normálne muzicírovanie dobrej skupiny v pohodovom duchu. Taká je presne dvanástka na LP White Braids & Pillow Chair, pekná, vzletná, vzdušná a hraná od srdca.

Pohodu trošičku naruší šlapajúca rapovo-pochodová One Way Traffic. Odporúčam všetkým priaznivcom chôdze do sluchátok pri chôdzi. Všetci by strúhali 10 000 krokov za deň bez najmenších problémov. Ja by tiež, len veľký problém, bo nemám krokomer.

Otáčam poslednýkrát LP a dávam vrchnou stranou stranu D. Krokomer mi vyfrčal z hlavy a radšej budem snívať v ďalšej skladbe Veronica o dievčinke, ktorá by sa mi zrejme páčila, možno viac ako skladba po nej pomenovaná. Jedna z tých lepších (nie je ich akosi priveľa?). Gitara s prekrásnym efektom je hodná šľahačkovej oblohy. Tutový hit. Páči sa mi. Kiedis sa rozlieva ako cukor a všetci hrajú výborne.

Pätnásta skladba Let ‘Em Cry je rytmická a menej dobrá ako predošlá. Rytmus je znovu mierne rýchly, trúbka podkresľuje barovú atmosféru a myslím si, že tam by sa táto pieseň aj hodila. Nie zlé, nie dobré. Viete si to predstaviť, neurazí, nepoškodí, nezahreje.

Dostávame sa konečne k predposlednej skladbe náročne dlhého albumu, The Heavy Wing, mám už asi unavené uši a oni idú spáchať “Tažké krídlo”. Skladba začína tak, ako mnohé predtým. Nenápadne tichým úvodom s málo obsadenými nástrojmi. Myslel som si, že to bude veľký bigbít, opak je pravdou až do masívneho refrénu. Zvukovo sa skladba vznáša v rôznych echách a efektoch. Je pomalšia ako som si myslel, samozrejme, neupustili od melodickej kvality a pieseň je vystavaná dramaticky, tak ako je to obvyklé.

Záverečná Tangelo už iba dotvorí reálny a súčasný obraz Red Hot Chili Peppers. Skladba je akustická s rozprávačsko-spievaným textom Anthony Kiedisa. Klávesová stena v pozadí pridá mohutnosť a nástojčivosť piesne. Viem, že ju z nejakého dôvodu dali na album. Ale hudobne a pocitovo je odtrhnutá od ostatných a ruší ma. Kľudne by som ju oželel a ak by nebola na albume bol by som radšej.

Unlimited Love je album s modernou zmesou rapu, rocku, funky a rôznych štýlov, ktoré sa asi neoplatí menovať. Nechcem ich ani škatuľkovať a zaradiť niekam, kde by asi aj tak úplne nepatrili. Majú svoj štýl, ktorý hrajú už dlhú dobu a tento album radím medzi ich vydarený a dobrý. Jednotliví muzikanti si každý zvlášť zaslúžia svoj odstavec, ktorý by nemal byť krátky. Ja to zhrniem jednou vetou. Flea povyšuje basovú gitaru na sólový nástroj, Chad Smith svojimi brejkmi, údermi na činely a časovo presnými rytmami dokáže dať drive skupine, ktorá v Johnovi Frusciantovi našla znovu údernosť, krásu a efektívne zvukomaľby jeho gitarových efektov. A Anthony Kiedis? Výborný, presvedčivý a zdatný, poznávací hlas RHCHP. Na albume sú miesta, ktoré sa mi nepáčili, ale prevláda množstvo skvelých nápadov a celkovo neľutujem, že som ho zaradil do svojej veľkej zbierky LP. Verím, že sa tam nestratí a raz za čas ho vytiahnem a vypočujem si ho. Muzikálne výkony sú na hranici absolútna, nemám čo vytknúť. Zvuk je tiež výborný, niekedy až pripomína domácu nahrávku v akusticky upravenej obývačke. Chcem tým povedať, že Vám vlezú so svojím kumštom až tam, kde by ste asi nechceli. Obal celkom dobrý, hoci vyzerá ako reklama na “disco club”. Moja limitovaná edícia v červenej farbe skrýva pár výborných piesní Red Hot Chili Peppers. 2LP je vydaná v mnohých farebných variáciách.

Teším sa na koncert v Bratislave na Tehelnom poli v tomto roku (2022) a verím, že dokážu, že sú svetoví. Veľa piesní z novinky na koncerte určite zaznie, sú tam veci, ktoré dokážu roztancovať a rozohrejú mnohých návštevníkov. Kapela má ohlásené celosvetové turné.

Posledný odkaz: Kúpiť, nekúpiť, počuť, nepočuť? Nedokážem poradiť správne, lebo je to špecifická štvorica, ale za pokus/vyskúšanie to stojí. Verte mi.

1. Black Summer; 2. Here Ever After; 3. Aquatic Mouth Dance;
4. Not The One; 5. Poster Child; 6. The Great Apes; 7. It’s Only Natural; 8. She’s A Lover; 9. These Are The Ways; 10. Whatchu Thinkin’; 11. Bastards of Light; 12. White Braids & Pillow Chair;
13. One Way Traffic; 14. Veronica; 15. Let ‘Em Cry; 16. The Heavy Wing; 17. Tangelo.

Všetky piesne zložili Anthony Kiedis, Flea, John Frusciante, Chad Smith.

RED HOT CHILI PEPPERS:
Anthony Kiedis – spev
John Frusciante – el. a akustická gitara, syntezátor, mellotron, vokály, spev
Flea – basová gitara, klavír, trúbka
Chad Smith – bicie, perkusie, tamburína, shaker, basová gitara

Produkcia: Rick Rubin
Nahrávanie, mixovanie: Ryan Hewitt
Mastering: Bernie Grundman
Štúdio: nahrávané v Shangri-La, Malibu, California (pôvodne ranč bol prebudovaný podľa Boba Dylana na nahrávacie štúdio v sedemdesiatych rokoch, dnes je majiteľom Rick Rubin, ktorý album produkoval)
Mixované v EastWest Studios

Unlimited Love Book Cover Unlimited Love
Red Hot Chili Peppers
Alternative Rock
Warner Records
01.04.2022
2LP
17
2LP, red limited copy

Názor na “Horúce červenokorenené papričky bez limitu”

1. Red Hot Chilli Peppers mám zmapované od alba Blood Sugar Sex Magik až po Stadium Arcadium, ostatní desky neznám. Novinku jsem ještě neslyšel, ale po poslechu tebou přiložených ukázek to vypadá, že se nejedná o žádné hudební překvapení. A to je asi dobře.
    Dík za pěknou recenzi.