Oko hledící do Maroka

Deep Purple jsou více než čtvrt století uznávanou kolosální kapelou a jejich členové patří k nejznámějším hudebníkům našeho věku. I jméno Ian Gillan bývá často skloňováno, nejvíce pochopitelně s jeho mateřským bandem. O tom, že má zpěvák i nějakou kariéru sólovou, se dnes už moc nemluví, jelikož jeho smluvní podmínky jsou napevno vázány právě na Deep Purple. Ale vždy tomu tak nebylo, jelikož v mládí v jeho žilách, i tepnách Ritchie Blackmora, kolovalo hodně horké krve. Kvůli různým rozmíškám a nesnášenlivému chování kytarové primadony (i když, pravda může být všelijaká), se v půli let sedmdesátých se svými “kamarády” rozloučil.

Velice rychle postavil na vlastní nohy svůj nový band a během několika let stihl vydat devět velice zajímavých alb. Ty první patřili k nejpřekvapivějším, to když se na nich Gillan vydal cestou jazzu a fusion. Na dalších se už napevno vrátil k původní rockové formě a tradici. Nahrávky z přelomu let sedmdesátých a osmdesátých jsou právě takové, některé povedenější, některé řekněme méně dotažené.

Po znovuobnovení značky Deep Purple s comebackem Perfect Strangers a dalších rozbrojích následoval druhý odchod a Gillan vydal dvojici desek koketujícími s hardnheavy. Po konečném vypořádání se s Blackmorem byl Gillan v Deep Purple ukotven natrvalo a tento stav trvá do dnešních dnů. Občas však má potřebu světu zdělit i něco výrazně svého, čehož důkazem je nahrávka z roku 2009, která je prakticky nejvíce odlišná od všeho, co kdy sólově i s kapelou ukuchtil. Jde totiž o dokonalou world music, přesněji řečeno spíš fusion music. Neskutečně pestrá deska dýchá snad všemi možnými odstíny, barvami a styly, které může člověk v současné muzice objevit. Naloďme se tedy společně s Ianem Gillanem a jeho partou na loď zvanou One Eye To Morocco a proplujme vodami, do kterých tento zajímavý projekt prostřednictvím této desky zavítal.

Jak jsem už naznačil výše, máme tady co do činění s deskou neuvěřitelně pestrou. Africké motivy odstartují titulní kus One Eye To Morocco, jehož atmosféru podporují jak decentní perkuse, tak jemný zábal smyčců. Vše drží pohromadě skvěle sejmutá baskytarová stopa a něžný Gillan. Pojďme dále. Přeskočíme průměrnou skladbu další a dostáváme hravé fusion s lehkým odérem latino prvků vykukující zpoza třetí Don’t Stop. World music prezentuje Change My Ways a aby těch stylových kotrmelců nebylo málo, pátá skladba Girl Goes To Show se pro změnu prezentuje jako reggae. Do blues si hrábne Better Days a s moderními postupy a programingem si potyká Deal With It. A podobně by se vlastně dalo pokračovat až do konce.

Tento na první pohled šílený kočko-pes ovšem funguje naprosto dokonale a diváka ta směska skladeb z různých hudebních odvětví nenudí ani vteřinu. Gillan se na desce obklopil pro našince ne příliš známou partou muzikantů a světu představil svůj pohled na muziku, jako na svébytné umění s velkou duší a otevřeným srdcem.

01. One Eye To Morocco (Gillan/Morris)
02. No Lotion For That (Gillan/Morris)
03. Don’t Stop (Gillan/Appleby)
04. Change My Ways (Ian Gillan)
05. Girl Goes To Show (Gillan/Morris)
06. Better Days (M. L. Jackson)
07. Deal With It (Gillan/Morris)
08. Ultimate Groove (M. L. Jackson)
09. Sky Is Falling (Gillan/Morris)
10. Texas State Of Mind (M. L. Jackson)
11. It Would Be Nice (Gillan/Morris)
12. Always The Traveller (Gillan/Morris)

Basic tracks recorded at Metalworks Studios, Mississauga, Ontario, Canada.
Additional recording at Psychotropic Studios, Dundas, Ontario, Canada.
Recorded March/June 2008.
Produced, mixed and mastered by Nick Blagona.

Ian Gillan – vocals
Michael Lee Jackson – guitars
Rodney Appleby – bass
Howard Wilson – drums
Steve Morris – guitars
Joe Mennonna – saxophones
Lance Anderson – Hammond organ
Jesse O’Brien – keyboards

One Eye To Morocco Book Cover One Eye To Morocco
Ian Gillan
Fusion
Ear Music
2009
CD, LP
12

Názor na “Oko hledící do Maroka”

1. “Deep Purple jsou více než čtvrt století uznávanou kolosální kapelou…”
    ??? Jistě možno licitovat s pojmem kolosální, ale uznávanou kapelou se Párplové nestali v devadesátých letech, kdy se o jejich existenci možná dověděl autor textu, ale už před půlstoletím po vydání přelomového alba In Rock… i když vlastně pravda, i padesát let je “více než čtvrtstoletí”…